De senaste veckorna har nyheterna om hur Facebook ”tvingar företag att betala för att visa sina poster” nått allmänmedierna. Det förvånar säkert många över hur våra företags möjligheter till annonsering engagerar oss alla, men det visar även på hur stor del Facebook utgör av våra liv. När Facebook förändras påverkas vår idag absolut viktigaste kanal för att hantera våra relationer (både till vänner och företag) och löper vi amok. Att dessutom ekonomin inom Facebook blir påtaglig och att våra liv är ett medel i detta gör nyheten självklart ännu hetare.

När nyheter når allmänmedierna är spekulationerna vida, men vad är det Facebook gör och hur påverkar det oss och våra Facebook-taktiker?

Att motverka spam och samtidigt behålla organisk framväxt

Vad Facebook har gjort är att ändra sin algoritm för vad som visas för oss  i vårt flöde för att minska på spammamdet, om vi ska tro på deras uttalanden. Detta är troligen till stor del sant. Jämför du Facebooks arbete med algoritmen med Googles historiska arbete med sin algoritm för sökmotorerna gör de allt mer drastiska förändringar för att minska riskerna för orelevans för användarna.  För att sammanfatta du Googles senaste förändringar väldigt drastiskt försöker de straffa de som länkar (enligt dem själva) ”onaturligt”. Följden detta får är att vi börjar bete oss onaturligt och slutar länka till material vi vill att våra läsare ska ta del av. Om Facebook nu genomför denna förändring för att öka kvaliteten på poster redan innan spammandet eskalerat till Google-nivåer är det antagligen en god väg att gå att ”tvinga” oss att öka omtanken kring vad vi postar.

Så vad är det som påverkar algoritmen enligt Facebook? Själva svarar de att nedanstående parametrar är viktiga i en relation mellan en Facbooksida och synligheten för en enskild användare:

  • Hur ofta en användare har reagerat på en avsändares post
  • Hur andra personer på Facebook har reagerat på avsändares post fram till den visas i användarens flöde
  • Hur användaren har reagerat på liknande historier tidigare

Detta är vad spammarna har att arbeta med för att påverka den organiska synligheten, och det märks tydligt vad de arbetar med. Den senaste veckan har ovanligt mycket Facebook-spam dykt upp på en Facebook-sida  som jag administrerar med lågt antal fans (3000 likes) och högt genomsnittligt engagemang. Samtidigt har en hel del bloggkommentars-spam smitit förbi Akismet med URL:er riktade till Facebook-profiler. Detta tyder på att det för spammarna är allt mer viktigt att bygga starka användar profiler för att höja facebook-sidor samt att de måste ta till nya tuffare knep för att påverka synligheten på Facebook.

Facebook och deras annonslösningar i förändring

Samtidigt som Facebook ändrar möjligheterna till organisk synlighet gör Facebook stora förändringar även i sitt annonssystem som ser annorlunda ut i stort sett varje vecka. I år har Facebook lanserat flertalet förändringar och nu ryktas det om att Facebook även kommer att gå utanför sin egna hemarena. På facebook.com/i appen ökar antalet annonser som ska ha intresseanknytning till oss. Tydligt har varit i våra flöden att annonseringen får allt större plats i form av sponsrade poster, vilket är den lösning som promotas för oss sidägare i samband med förändringen av Facebook-algoritmen. Facebook vill antagligen genom dessa nya lösningar testa sig fram till vad som kommer fungera på lång sikt, och därför offra det Facebook som är just nu.

Dessa annonser i flödet uppskattas av långtifrån alla. Överallt kan du se förvirrade användare som undrar var poster från företag de inte bett om att se uppdateringar  från visas dem. Exempelvis kan annonser se ut enligt CDONs kampanj nedan.

 

Här blir risken med denna typ av annonsering tydlig, kommentarsfältet fylls av förvirrade användare och för oss som ser kommentarerna statiskt i flödet blir de negativa kommentarerna uppenbara.

Annonser av denna form ökar inte bara synligheten av våra poster utan uppenbarligen engagemanget från även de som inte är fans av din sida. Men hur inverkan annonsering av poster på vår Facebook-sida?

Så har våra Facebook-sidor påverkats

Klart står att vi är påverkade av Facebooks senaste uppdateringar. Jag har de senaste veckorna fått erfara både negativa och positiva effekter av denna  uppdatering. Vinnarna har varit de sidor jag inte byggt upp med hjälp av annonser och som därför har en mer medveten mågrupp medan de där hög kvantitet av facebook-fans tidigare varit viktigt har minskat i sin räckvidd. Socialbreaker har studerat flertalet sidor över de senaste månaderna och sett följande förändring i räckvidden av sidorna.

Tittar vi närmre på hur de olika typerna av poster har påverkats ser det mellan och september och oktober ut enligt nedan.

Förändringen är tydlig, frågan är vad vi gör av detta.

4 saker du behöver ändra i din Facebook-strategi idag

Dessa fyra förändringar kommer jag göra när jag rådger företag i hur de ska arbeta med Facebook kommande månader.

  • Välj din målgrupp – Det blir ännumer tydligt med förändringen i Facebooks-algoritm att du inte kan tillfredställa alla. En engagerad skara fans är viktigare än högt antal fans. En engagerad målgrupp lyssnar dessutom bättre och kommer hjälpa dig att skapa nya relevanta fans.
  • Posta endast det innehåll du verkligen tror på –  Kvantitet is the shit har varit det senaste halvårets bud gällande Facebook-taktiker. Tre poster om dagen har fungerat bra för att få tillväxten att öka. Däremot kan den nyliga förändringen innebära att Facebook ställer högre krav på engagemanget för varje enskild post. Högt antal poster ökar risken för att dina poster inte ska bli lika populära därför är det viktigare att du fokuserar och lägger tid på att skapa på kvalitativa poster.
  • Variera vad du postar – Min gissning är att du den senaste tiden gått all in för bilder på Facebook? Det kan hända att du nu kommer behöva variera dig mer och lägga upp statusuppdateringar. Underhåll dina fans – Det kommer alltid vara det viktigaste!
  • Spendera för att optimera – Med en liten annonsbudget kommer du längre utan en annonsbudget. Precis som att det blev svårare att rekrytera nya fans vid Timelines införande blir det svårare att skapa engagemang på dina poster. Men var försiktig! Användare tycker inte om att få irrelevant innehåll i sitt flöde som de inte har bett om så var försiktig vilka poster du skapar annonser utav.

Viktigast av allt är att fokusera på att skapa engagerade användare och att minska irrelevant innehåll så mycket som möjligt. Anpassa dig likt du alltid gjort efter rådande konversationer, men välj dina poster noga. Lär känna dina fans och lyssna till dem på samma sätt som du  (förhoppningsvis) alltid gjort. Framförallt var noga med vilka fans du rekryterar, kvalitativa relationer klår kvantitet!

Frågan kvarstår fortfarande om vi ska fortsätta arbeta med Facebook för att göra det till en lönsam kanal när det blir allt svårare för oss att visa på resultat. Företagen och andra offentliga personer pratar om att dra sig ur Facebook och epidemin av negativet kring Facebook växer sig allt starkare. Kommer Facebook hinna bygga den infrastruktur de önskar i tid eller kommer vi att hoppa av innan dess?

Vad kommer du göra?

 

Om författare

Vill du komma igång med din innehållsmarknadsföring? Jag hjälper dig gärna! Skicka ett mail till hej@saraohman.se och beskriv din situation så bokar vi in ett förutsättningslöst möte!

Du kanske också gillar:

4 kommentarer

  1. ””tvingar företag att betala för att visa sina poster””

    Samma sak kommer snart hända på twitter för brands, de kommer få betala för att nå alla sina följare

  2. ”Samtidigt har en hel del bloggkommentars-spam smitit förbi Akismet med URL:er riktade till Facebook-profiler. ”

    Anledningen till det är att google troligen har ändrat i hur de betraktar sociala sidor, antagligen är de biased till deras förmån.

    SEO:are har börjat upptäcka detta och eftersom det i princip är ofarligt att spamma facebook använder man de smutsigaste metoderna för att förbättra synligheten i google för sina sociala sidor.

    Du kan tex också kolla efter spamkommenterar med pintererst länkar, även där verkar man få en fördel….

    Mina 25 öre i ämnet, och nä, jag har ingen data 😉

  3. Facebook verkar lite lätt desperata i jakten på pengar, för det är ju det dom allt kommet till på slutet. Hur skall dom tjäna pengarna nu då?

    Personligen har ja svårt som företagare se nyttan i Facebook, flera undersökningar visar på att användare värderar annonserna där lika lågt som spam på mailen.

    Facebook håller på att bli lika irriterande som reklamen på TV4

  4. Tack Sara för en bra sammanfattning. Jag håller med i dina slutsatser fullt ut.
    Min formel för detta är Storytelling -> Engagement -> Stickiness dvs om man något att berätta som berör dina följare så kommer de att stanna kvar och bli din partner och ambassadör= bra organisk spridning.

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *