Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/4/3/a/saraohman.se/httpd.www/wp-includes/post-template.php on line 284 Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/4/3/a/saraohman.se/httpd.www/wp-includes/post-template.php on line 284 Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/4/3/a/saraohman.se/httpd.www/wp-includes/post-template.php on line 284 Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/4/3/a/saraohman.se/httpd.www/wp-includes/post-template.php on line 284

I diskussioner som föregått den senaste tiden har det talats om att arbetsgivare har provat att införa klout-score som en del av urvalsprocessen för en arbetssökare. Ett inflytande över olika nätverk skall sådeles vara lika viktigt som den mängd erfarenhet du tar med dig in i ett företag. SvD skrev under förra veckan om en undersökning som gjorts av Wall Street Journal vilken listar vad du ska vara bra på för att få en anställning 2013; kommunikation, stort och ”snyggt” socialt nätverk, flexibilitet och 20 % bättre effektivitet än vad du har idag. Detta tyder också på att våra nätverk i sociala medier blir allt mer viktiga. Arbetsgivare törstar efter anställda med stort inflytande och allt mer ofta läser jag jobbannonser som beskriver ”etablerat nätverk inom område X”.

Om dessa diskussioner speglar verkligheten har jag full förståelse för förvirrade företag. Anställer du mig idag får du med dig:

  • 1000 trogna bloggläsare
  • 2900 twitterföljare
  • 580 facebookvänner
  • 420 instagramföljare
  • 430 LinkedIn kontakter
    …med en klout-score på 64

Den största frågan i detta tycker jag att är; Vill jag använda mina kontakter hos en arbetsgivare? I de flesta fall är mitt svar nej. Däremot kommer jag med grund av detta kontaktnät i sociala medier vara mer varsam kring vilken arbetsgivare jag väljer, precis likt allt annat jag väljer i livet. Det är självklart att min arbetsgivare har mycket att vinna på att anställa mig, särskilt i en konsultroll, oavsett om förutsättningen är att jag ska använda mitt kontaktnät eller ej.

Så; ”What’s in it for me?”

Kan man kommersialisera sina vänner?

När vi börjar kommersialisera våra relationer och blir gåendes reklampelare förlorar då inte sociala medier och relationer dess orginalvärde? Om mitt möte med en vän blir till en säljpitch där jag har något annat att vinna en kärlek, skapar vi då hållbara relationer? Jag skulle självklart älska att få betalt baserat på mina relationer, och hade jag inte haft min starka integritet hade jag antagligen kunnat ha gjort några fler resor eller köpt lite dyrare klänningar nu.

Integritet kommer vara det viktigaste vi har när vi möter marknaden som komma skall. Vi behöver hålla vår girighet i schakt och fundera över vårt värde samt våra värderingar. I skapandet av relationer måste vi fokusera ännumer på det genuina, jag vet inte hur det är med dig men jag har något emot personer som vill lära känna mig bara för att få en till poäng i sitt sociala nätverk.

Lätt att fejka relationer

Vi måste också komma ihåg att det är väldigt lätt att fejka relationer, särskilt i sociala medier. Det är väldigt svårt att bedöma om en relation är ömsesidig eller ej och det finns alla möjliga sätt att hacka systemet.

Värt att tänka över som arbetsgivare är även om du vill anställa en person som är bra på relationer eller en person som gör jobbet. Som de säger; ”Den som inte kan pratar. Den som kan sitter tyst och jobbar.”. Personligen anställer jag hellre en person som spenderat sin tid till att göra och kan visa på resultat snarare än att snacka för att samla relationer.

Vilken är din åsikt?

 

Om författare

Vill du komma igång med din innehållsmarknadsföring? Jag hjälper dig gärna! Skicka ett mail till hej@saraohman.se och beskriv din situation så bokar vi in ett förutsättningslöst möte!

Du kanske också gillar:

4 kommentarer

  1. Hej Sara!

    Problematiken dyker ju upp när jobbet innefattar att prata – lärande, pedagogik, konsultation, sociala medier, PR – alla former av kommunikation. Så, i dessa fall är ju de sociala medierna ett tecken, en givare, mer än en säljkanal.

    Förstår du hur jag ser det? Ska du arbeta med kommunikation i företag X och de ser att du har 22 vänner på Facebook, ingen Twitter, ingen Pinterest eller Instagram samt kanske en hemsida utan blogg, ja då minskar värdet. Inte för att personen inte har samma säljpotential, utan för att den personen inte har aktiverat sin kommunikativa förmåga.

  2. Intressant! Det finns en stor och intressant problematik kring det här som jag ser det.

    Som Anders inne på rör det arbeten där du arbetar med kommunikation men i en värld där alla har möjligheter att publicera budskap enkelt och snabbt skulle jag säga att det gäller alla yrken men i olika grad och utsträckning.

    Integritet är vackert och eftersträvans värt men jag upplever att vi i Sverige har en annan syn på det jmf med USA och därför blir sådana här undersökningar lätt lite trubbiga. Vi har tex sett otal exempel från USA där man tvingas lämna ifrån sig sina inloggningsuppgifter till Facebook för att ens anställas. Något sådant skulle inte gå att göra i Sverige är min mening, arbetsdomstolen skulle troligtvis gå i taket.

    Jag tror fortfarande vi är lite i lindan när det gäller sociala medier kontra arbetslivet/arbetsgivare. Det är lite av en gråzon just nu. Jag skulle aldrig få för mig att titta på en kloutscore i normalfallet. Skulle jag däremot hyra in en föreläsare om sociala medier skulle jag troligtvis göra research om hen och då skulle klout säkert vara en plats jag tittade på!

  3. För att det skall bli rätt att använda Dina vänner i marknadsföring så måste det finnas även något för dom. Inte bara denna tråkiga envägskommunikation typ köp …. gilla …. osv. som är alldeles för vanlig i dag.

    Slutsat: Ditt nätverk och varumärke kommer att krympa i samma takt som Du säljer Dig till företaget som anställt Dig.

  4. Om du segmenterar ditt nätverk i 2 delar som består av ”hangarounds” och ”know/like/trusters” så blir det helt plötsligt en annan sak. Att ha mycket följare på twitter behöver inte betyda någonting ur marknadsföringssynvinkel om de inte verkligen lyssnar på dig utifrån VEM du är och vad du står för. Att få followers med hjälp av sakfrågebuzz behöver inte nödvändigtvis betyda att du har lojala följare.
    Om det fanns ett sätt att mäta hur stor del av dina följare som är genuina fans av dig och ditt arbete så skulle det vara en helt annan sak tror jag.

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *