Den senaste veckan har e-handlarna ropat glädjerop efter de studier som gjordes efter supersäljhelgen vilken visade att sociala medier inte drivit försäljningen under Black Friday och Cyber Monday, glädjerop jag finner något komiska. I mitt arbete med e-handlare har jag fått erfara att denna yrkesgrupp hellre söker argument för att sociala medier inte fungerar som säljkanal snarare än hur du ska arbeta för att göra dina sociala medier lönsamma.  Jag har full förståelse för detta, sociala medier tar tid och är dyrt. Sociala medier är helt enkelt jäkligt jobbigt och allt annat än gratis.

Oavsett om sociala medier kan bli lönsamma eller ej så är det två antaganden som e-handlare (och många andra) gör helt fel i analyserandet av sociala medier:

1. Sociala medier är inte ett lager du adderar på din e-handel – Sociala medier är en del av din affärsmodell!

2. Du berättar inte vad du tänker köpa, du delar inte ett erbjudande – Du berättar vad du HAR köpt!

Detta resultetar i att:

E-handlarnas mätning av sociala medier suger.

Behandlar du en sociala media-kanal likt en kanal bland många andra kommer du inte nå framgång i sociala medier. Du måste förstå värdet i relationer över tid  och se sociala medier som ett sätt att stärka relationen till dina kunder snarare än att sälja direkt vid första mötet, likt du gör via Google organiskt och CPC samt prisjämförelsesajter och andra affiliates. Dina kunder finns således inte bara på exempelvis Facebook – Facebook är en av många kanaler de använder för att ha med din e-handel i sitt medvetande.

Så, medan konverteringssiffrorna visade nedanstående data (Källa IBM)

..såg ökningen bland omnämnandet i köprelaterade uppdateringar ut såhär

Så vad är det som går snett?

5 vanliga fel e-handlare gör i sociala medier

Detta är vad jag upplevt att e-handlare, och personer likt mig själv som arbetar med sociala medier för e-handlare, ofta gör fel.

1. Tror att sina egna kanaler utgör närvaron i sociala medier

De egna kanalerna är 10 % av jobbet, mer fokus bör ligga på att få ut ditt varumärke/dina erbjudanden i andras kanaler. Att bygga dina egna kanaler är en hygienfaktor, det gör du med bra content och en god annons-taktik vilket inte kräver en särskilt stor arbetsbörda om du har en god fungerande

2. Använder konverteringen via hänvisningstrafik som mått på ROI:n av sociala medier

Analytics är inte fullkomligt. Långt ifrån. Att betrakta exempelvis sales via Facebook-referrals ger inte en riktigt rättvis bild av vad du tjänar på att vara aktiv i sociala medier. Använd fler verktyg och lägg tid på att skapa egna mätningssystem, anpassade efter din typ verksamhet, för att mäta sociala medier. Excel is the shit.

3. Optimerar inte sin e-handel till att bli social

De flesta e-handlare jag möter tror att större delen av deras hänvisningstrafik från Facebook kommer från egna utskick – Det är helt fel. Den större delen av din hänvisningstrafik från Facebook bör komma från personer som delar ditt innehåll i sina egna kanaler, så se till att optimera för det! Då pratar jag inte bara om att lägga till en like/dela-knapp på dina produktsidor utan att placera sociala element rätt och skapa innehåll värt att dela.

(Här vill jag ge en stor eloge till Bangerhead.se som genom sitt innehåll, sina produktsidor och sina nyhetsbrev gjort mig till en trogen kund) 

4. Förstår inte synergierna  mellan aktiviteter i sociala medier och ”traditionell” media

För att nå ut med ditt varumärke som e-handlare måste du nå uppmärksamhet i en stor massa, det gör du inte under uppstartsperioden av sociala medier. TV-reklam, pressbearbetning och annan annonsering gynnar inte bara din e-handel utan även dina sociala medier. Genom att arbeta för att få dessa kampanjaktiviteter att fungera tillsammans har du möjlighet att skapa synergieffekter som även skapar tillväxt av din närvaro i sociala medier (både i dina egna kanaler samt ditt varumärke i andras kanaler).

5. Vågar inte satsa vad som krävs för att växa

Som företag/varumärke är det väldigt svårt att växa organiskt i sociala medier, och innan du nått din breaking point kommer det vara svårt att se lönsamhet  från din aktivitet i sociala medier. Att göra små punktinsatser är därför det allra sämsta du kan göra. Du måste våga satsa för att växa och spelar du dina kort smart samt är villig att lägga en del av din budget på aktiviteter i sociala medier har du möjlighet att växa tillräckligt stor för att kunna se lönsamhet av det på sikt. Det blir allt svårare att hantera verktygen utan budget, tur är därför att de sociala kanalerna lever på oss annonsörer och att annonssystem som gynnar oss, snarare än användarna, kommer att fortsätta utvecklas.

Är du en e-handlare som vill satsa?

Låt oss ta en julfika så bjuder jag dig på lite gratis-tips!

Om författare

Vill du komma igång med din innehållsmarknadsföring? Jag hjälper dig gärna! Skicka ett mail till hej@saraohman.se och beskriv din situation så bokar vi in ett förutsättningslöst möte!

Du kanske också gillar:

5 kommentarer

  1. Klokt inlägg, jag tycker att man rent generellt är för mycket kanalfokuserad istället för att titta på den totala effekten. Satsar man på att mobilanpassa sin e-handelssajt så bygger man och mäter sin ROI primärt på den försäljning man får i den kanalen vilket inte blir hela sanningen.

    Go omnichannel, integrera kanalerna sömlöst och titta på den totala effekten istället för att mäta ihjäl er i de enskilda kanalerna!

  2. Bra med exempel från en bransch, det blir så mycket tydligare då. Jag tror nämligen inte att det är speicellt för e-handelsbranschen – men det är klart, eftersom de också är nätberoende, borde de tydligare än andra se kraften i synergier. Bra skrivet.

  3. Bra skrivet om vanliga misstag som e-handlare begår. Ibland behövs det ett tydliggörande och en påminnelse. Jag ser jätte mycket fram emot att läsa om hur man på bästa sätt kan mäta sina resultat istället. Jag hoppas att du har en sådan text väntandes i din pipeline. Tack för en bra text

  4. Hej Sara,

    Först vill jag säga att jag såg dig på #emeet 4, men fick aldrig tillfället att springa bort och säga hej till dig (dumma pratglada e-handlare ;). Det var ett bra inlägg från dig och jag skulle gärna prata e-handel i kombination med sociala medier med dig, men det får bli nästa gång jag åker upp till Stockholm. (:

    Det som jag har erfarit är att vissa varor ”marknadsför sig själva”; exempelvis kläder som Nelly säljer. Detta beror på att Nelly har en målgrupp som bland annat består av unga tjejer som mer än gärna delar med sig av sitt köp med sina vänner – men vad är ditt råd till oss som säljer produkter som man inte vill skryta med (kondomer i mitt fall) eller produkter som uppfattas som ”tråkiga” för att dela med vänner (strumpor, brödrost, tandborstar etc.). Vad är ditt råd för oss?

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *