Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/4/3/a/saraohman.se/httpd.www/wp-includes/post-template.php on line 284 Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/4/3/a/saraohman.se/httpd.www/wp-includes/post-template.php on line 284 Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/4/3/a/saraohman.se/httpd.www/wp-includes/post-template.php on line 284 Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/4/3/a/saraohman.se/httpd.www/wp-includes/post-template.php on line 284

Sociala media-experter är på allas humoragenda dessa dagar, och få yrkeskategorier är så bedrivna med just nu som sociala media-professionen. Det senaste året har jag mött många branschkollegor som förnekar att de har ”sociala medier” i sin arbetstitel, och jag måste erkänna att jag ibland drar mig för att ange min titel. Sociala media-experter anses överskatta sig själva och sin förmåga att skapa nytta samt återbäring för en verksamhet, något jag tror att grundas i en brist på förståelse över vad vi faktiskt gör om dagarna.

Har vi som jobbar med att ta betalt för det arbete vi gör i samband med utveckling av aktivitet i sociala medier något att skämmas över? Är det inte egentligen jätte enkelt att förstå sig på sociala medier? Jag kan i många fall hålla med om att många av de tal sociala media-experter ger ifrån sig låter som (och i vissa fall är) fluffigt skitsnack, och strategier i sig ger ofta inget utslag – Det är det genomförandet som gör. Kan alla genomföra aktiviteter i sociala medier med framgång? Kanske. Gör alla det? Nej. För att lyckas långsiktigt i sociala medier krävs detaljkunskap, uthållighet och noggrannhet. Allt annat än fluff. Varför blir inte sociala media-experternas strategier framgångsrika? Av olika anledningar möjliggörs inte det arbetet som krävs i hela organisationen, timingen blir fel och man går miste om resurser. Detta visar på att det fortfarande saknas tillräckligt med kunskap över hur sociala medier hanteras mest effektivt, hur du mäter och vilka målsättningar du bör ha i förhållande till budget.

När jag utbildar andra i sociala medier, kunder och studenter, får jag ofta frågan ”Vad kan man tjäna på att arbeta med sociala medier som profession? Det verkar ju inte alls svårt att sälja strategier och policys, det är ju bara att copy+paste?”. Om det vore så enkelt skulle jag både vara rik och vara fri magkatarr.

Alla kan göra framgångsrika aktiviteter i sociala medier, särskilt inom sitt område av intresse. Alla kan få en lyckoträff och få sitt innehåll till en hög viral spridning. Jag önskar att alla arbetade mer för detta. Jag önskar innerligt att fler av mina vänner delade med sig av mer och att företag arbetade mer med att dela sin kunskap i sociala medier. Jag önskar att fler var lika nördiga som jag och satt och testade ord, teknik och tidpunkter för att sprida innehåll mer framgångsrikt – Jag vore så mycket mer lycklig i min tillvaro!  Men nu är det ju så att alla inte har den tid, energi och passion för detta som jag och mina branschkollegor har. Så, då är det väl bättre att de företag som inte delar vårt intresse anlitar oss för att göra jobbet åt dem?

Även om det finns många sk. ”snackare” finns det ännu fler personer som betraktar konsultarbete inom sociala medier som en riktig och vettig sysselsättning, samt som bevisligen kan leverera resultat – Gång på gång på gång. Nu när jag lämnar konsultbranschen vill jag därför rekommendera mina konkurrerande branschkollegor som jag uppskattar extra mycket och som jag har sett resultat ifrån.

[RED]  I samband med författandet av detta inlägg dök diskussionen om sociala medier-experter och tevatten upp, ursprungligen har inlägget inte något med den diskussionen att göra. 

Först; Varför ska du arbeta med en sociala media-byrå?

För att vara kick-ass i sociala medier behöver du 24/7 bevakning, vara grym på att skriva och ha god känsla för konversationer, förmåga att skapa visuellt tilltalande objekt OCH vara riktiga hackare som kan bygga tekniken som krävs för ett bra flöde över alla kanaler. Det finns få personer som klarar detta på egen hand. För att stärka din interna sociala media-aktivitet, öka nivåerna i dina och andras kanaler samt arbeta framgångsrikt med sociala medier kommer du behöva en byrå som stöd.

Dessa sociala media-byråer rekommenderar jag för 2013

Disclaimer:Nedanstående beskrivningar är min personliga åsikt av byråernas verksamhet, jag rekommenderar dig att ta kontakt med dem för deras egna beskrivning.

1. Bloggbyrån – Din PR-vän i sociala medier

Att förstå sig på värdet av de individer och grupper som är intensivt aktiva i sociala medier skiljer sig något från förståelsen kring effekt av annonsutrymmen och traditionell media uppmärksamhet. Bloggbyrån startades med anledning av att grundarna såg den bristande kunskap som rådde i branschen kring sociala medier och teknik, och sedan dess har de levererat framgångsrika strategier, kampanjer och andra aktiviteter för deras kunders sociala medier. Bloggbyrån är särskilt kunniga på att förstå och hantera bloggosfären, hur du kommunicerar framgångsrikt på den sociala webben samt att utveckla för den sociala webben. Framförallt är Bloggbyrån ett helt fantastiskt gäng att ha att göra med och du kan inte göra annat än att älska dem. Träffa Jennifer, Mats och Joakim så får du uppleva detta själv!

2. Blindspot – Sociala media-kampanjer på dina villkor

Kanske känner du till det tidigare företagsnamnet NordicSocialMedia som Blindspot gick under innan namnbytet i höstas. Facebook-applikationer var Blindspots väg in till arbete med kampanjer i sociala medier. Numer leverar de allt som har med din digitala närvaro att göra, d.v.s. allt från stöd med digital kompetens vid strategiska beslut till webbplatser för hela din organisation, kampanjer i sociala medier och facebook-applikationer – Allt med grund i dina förutsättningar för att bli framgångsrik i din digitala närvaro. Visst låter det för bra för att vara sant? Ring Dennis för att få veta mer om hur de jobbar!

3. Whispr Group – För insikter om sociala medier world-wide

Whispr Group är den New York baserade byrån, med ursprung i Sverige, som för drygt ett år sedan även öppnade ett kontor i Stockholm. Den imponerande kund-/caselistan visar på att de vet vad de sysslar med och är en av de få renodlade sociala media-byråer som vi har. Framförallt är Whispr Group kunniga inom social media intelligence och kan genom sin nördighet i datan som genereras av sociala medier ta fram insikter om hur du ska röra dig framgångsrikt i sociala medier. Professionalism är en underdrift i benämnandet av Whispr och få kan ge dig så mycket kunskap kring hur du hanterar sociala medier över flera kulturer och grupper. Maila Jerry!

20 Internetkonsulter att anlita 2013

Jag försöker alltid att omge mig av många kompetenta personer, lika nördiga som jag, som kan hjälpa mig att utvecklas inom sociala medier. Nedanstående personer är de jag uppskattar särskilt mycket och som jag gärna skulle jobba med i skapandet av framgångsrika digitala strategier, kampanjer och optimering av kanaler.

Pontus KarlssonSEO/sociala medier – Pontus är den person som varit min största och främsta kunskapsinput gällande SEO det senaste året. Hans intresse för Internet med dess strukturer finner inga gränser och han är oerhört hungrig över att alltid lära nytt. Pontus har en naturlig fallenhet för sociala medier och bygger många sidoprojekt  på nätterna. Kollega på SearchMe.

Jennie Eliardsson – SEO/sociala medier – Jennie har det sociala naturligt och det är en förmåga som hon omsätter i sitt arbete med Internet. Jennie är en växande talang inom organisk sökmotoroptimering och en relationsbyggare utav rang! Jennies nyfikenhet och analytiska förmåga gör henne innovativ i sitt arbete, och jag skulle inte tveka på att sätta henne med att utbilda andra inom hennes kunskapsområde. Kollega på SearchMe.

Lina Areblad Sociala medier – Lina är en av de nya bekantskaper under 2012 som jag uppskattar mest. Lina är en naturbegåvning när det kommer till sociala medier och jag beundrar hur hon på relativt kort tid kunnat arbeta så pass professionellt och framgångsrikt med sociala medier som hon har. Linda är en fantastiskt driven och engagerad tjej som jag hoppas på att få arbeta tillsammans någon gång. Passa på att haffa henne innan hon är fullbokad.

Maryem Nasri Projektledning/AdWords/sociala medier – Maryem är en av mina nyaste bekantskaper och av våra diskussioner att döma så verkar hon ha en mycket realistisk bild om hur du arbetar framgångsrikt med samtliga dina digitala kanaler, i form av resurser, planering och tid. Jag kan bara ana hur många insikter som döljer sig hos Maryem och hon är ännu en person som jag hoppas på att få arbeta med i framtiden.

Katarina NilssonVarumärke/Sociala medier/community management – Katarina har huvudet på skaft och jag har träffat få så pålästa som Katarina. Varje gång jag träffar Katarina lär jag mig något nytt om den digitala världen. Särskilt stort intresse har Katarina för hur företag bygger framgångsrika varumärken online och hon verkar ha en särskild dragning till startups. Vi har mycket att lära av Katarina!

Fredrik PaulinDigital strategi/utveckling/content-strategi/design – Fredrik har den typ av sammansatt kompetens som samtliga i den digitala branschen letar efter just nu. Han kan utveckla, han kan innehållsstrategier, han kan designa och tillochmed leda utvecklingsarbete i stora onlineverksamheter. Trots sin breda kompetens har han ändå en djupgående kunskap inom dessa områden.

Stefan Svensson SEO/konvertering/e-handel – Stefan är en av de som är ansvariga till att Testfreaks är vad det är idag, särskilt på U.S-marknaden. Numer använder han sin grund inom marknadsföring till att skapa framgångsrik SEO som konsult. Särskilt stort intresse har Stefan för koncerteringsoptimering och e-handel (..förutom fot, hamburgare, mat och vin). Min chef på SearchMe som jag rekommenderar varmt.

Christian Rudolf SEO/strategi – Lite skulle jag veta om Internet om inte jag byggt upp mitt intresse genom att diskutera med Christian var och varannan dag. Christian är en sådan som testar allt, en idé saknar annars värde vilket han inte skulle kunna utstå. Främst har Christian kunskap inom SEO men har även mycket att lära ut kring digitala strategier.

Judith Wolst Digital strategi/sociala medier – Få i vårt land är så framtidsvisionerande och inspirerande som Judith. Judith kan ta ett ledningsrum utan tidigare kunskap inom digitalt och göra dem frälsta av den sociala delen av Internet. Vikten av att skapa värde på Internet är något som Judith håller starkt på, och jag hoppas att jag någon gång har chansen att jobba med henne.

Jesper ÅströmDigital strategi/SEO/konvertering – Jesper är en av dessa på listan som jag lärt mig mest utav. Inte bara när det gäller mekaniker i sociala medier utan även om den inställning som krävs för att framgångsrikt arbeta med Internet. Jesper är smart som få vilket gör honom till en riktig growth hacker. Anlita Jesper för digitala strategier, SEO och konverteringsoptimering

Linda HörnfeldtSociala medier/content-strategi – Linda är ett omedvetet geni när det kommer till att producera kvalitativt innehåll för Internet. Utan större huvudbry producerar Linda innehåll som engagerar, är personligt och berättar en historia som du vill ha mer utav. Helt enkelt en väldigt grym tjej.

Jennie Odenrick  Webbanalys/adwords – Efter flertalet år på en större sökbyrå bestämde sig Jennie nyligen för att starta eget och sätta prov på hennes entreprenörsanda – Och det med framgång. Jennie har sin grund i AdWords men utgår alltid från ett övergripande analytiskt perspektiv på din verksamhet i fastställandet av digitala strategier.

Robin Rutberg Goncalves PR/sociala medier – Robin är den sociala naturbegåvningen i PR-världen som med sitt nördiga sinne hittar vägar till förtjänat utrymme i både traditionella medier och digitala medier.

Elin Larsson ElfströmAdWords/sociala medier – Alla som har jobbat med Elin älskar att jobba med Elin, hon är en energisk fläkt som tar sitt arbete på fullaste allvar och betraktar det köpta sökets värld  som ett konstverk. Även Elin har förmågan att lyfta blicken från sitt expertområde och se till helheten inom vilken hennes alster ska verka.

Fritjof Andersson Digital strategi/produktutveckling – Fritjof har tagit på sig att bemästra de processer som ofta skrämmer oss som vill skapa effekt i sociala medier. Fritjof jobbar nämligen främst med att stödja styrprocesser med sin kompetens inom digitala medier. Dessutom är Fritjof en ninja i att utveckla produkter för arbete med sociala medier.

Peter Rosdahl – Strategi/e-handel/innehållsstrategier – En värre e-handelsnörd än Peter får du leta efter. De senaste åren har Peter spenderat till att analysera konverteringsflöden hos e-handlare och har därav många insikter kring hur du optimerar innehållet i din e-handel. Peter gillar särskilt den mobila världen och kan guida dig genom de vägval du står inför när du väljer att anpassa dig till det aktuella (och kommande) Internetklimat som dina kunder befinner sig i.

Alexander BergqvistWebbanalys – Alexander är min största källa till tillvägagångssätt för att mäta och analysera trafik, även om han nog inte vet om det än. Alexander är en äkta webbanalysnörd som ständigt är på jakt efter nya sätt att komma närmre insikter som är till nytta för din webbnärvaro.

Joakim DymlingE-handel – Joakim har erfarenheten av att bygga upp och arbeta med flertalet stora e-handlare, något som är få förunnat. När jag frågade Joakim hur han kunnat bygga upp så bred kompetens inom att driva och konvertera trafik svarade han; ”Det är bara att göra, optimera, och göra”.  På Joakims meritlista finns att ha byggt upp Dustin.se till vad det är idag, nu senast kommer Joakim från CDON-gorup.

Frida Nelhans – Interaktionsdesign/sociala medier – Frida tar sina kunder på största allvar och skulle kunna gå över eld och vatten för att göra dem framgångsrika på Internet – Den mest viktiga egenskapen för en konsult. Frida älskar den sociala webben och är en av de som inte tål dåliga användarupplevelser. Anlitar du Frida får du vad ni kommer överens om.

Jesper BylundMobil strategi/utveckling/sociala medier – Jesper utgör halva min intelligens. Han är den person som ger mig input till att förstå hur jag ska förbereda mig för vad som komma skall på Internet samt hjälper mig att förstå utveckling. Jesper tar Internet på största allvar och verkar för att göra Internet bättre. Framförallt är Jesper nitisk när det kommer till användarvänlighet, interaktionsdesign, snabbhet och få produkter/webbplatser att fungera mobilt. Jag har ännu inte mött mer välanpassade responsiva sajter än Jespers.

Inspireras av Finland!

…och gänget på Genero!

Har du någon som du vill rekommendera?

Skriv gärna din rekommendation i kommentarsfältet.

Hoppas på fin fortsatt diskussion kring kompetenta människor!

Om författare

Vill du komma igång med din innehållsmarknadsföring? Jag hjälper dig gärna! Skicka ett mail till hej@saraohman.se och beskriv din situation så bokar vi in ett förutsättningslöst möte!

Du kanske också gillar:

9 kommentarer

  1. Alltid väldigt roligt att höra Sara. Hoppas du får en riktigt bra start på det nya året. Du har givit mig väldigt mycket under 2012 och hoppas att vi kommer fortsätta utvecklas snabbt framåt.

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *