driva eget sara öhman

I fem år har jag väntat på att skriva det här – Att berätta att jag äntligen ska börja leva som jag lär och bli min egen. Det är riktigt läskigt men samtidigt så oerhört motiverande. Efter att ha sökt efter ett arbete där all min tid kommer till nytta, och jag kan verka med de metoder jag fått erfara att fungerar bäst, så har jag kommit fram till att den här vägen är värd att prova. Jag hoppas innerligt att ni vill följa med på min resa.

Varför driva eget som konsult?

Under den tid jag har arbetat med företag och deras satsningar på digital kommunikation har jag lärt mig tre saker:

1. Innan företag på riktigt kommit igång och fått spinn på sin närvaro är det svårt att motivera resurser till digitala aktiviteter.

2. Trots att företag inte har möjlighet att lägga omfattande satsningar ännu krävs stark vision av en ”digital rebell” som för utvecklingen framåt.

3. För att lyckas i digitala medier krävs ett nära samarbete mellan den som driver arbetsprocesserna framåt och hela den övriga organisationen.

Som rätt typ av konsult tror jag att man lyckas bäst med detta. Arbetet måste vara flexibelt och även om du besöker organisationen under en kortare tid kan du med din kunskap lämna en bas för företaget att effektivt bygga vidare på. Som konsult har du även en kunskapsbärande roll vilket bidrar till ett lärande utbyte mellan de företag du arbetar med – Något som bör vara ovärderligt för dessa organisationer .

Vad har gjort under tiden?

Trots att jag redan under hela min tid i Växjö för 5 år sedan hjälpte nystartade företag att komma igång med deras verksamhet har steget till att bli min egen känts som ett alldeles för stort steg att ta som rookie. Därför har jag under de senaste fyra åren samlat på mig kunskap om organisationer och dess digitala problemställningar/möjligheter. Jag har också använt tiden till att testa så många digitala kompetenser som möjligt och sett till att driva ett antal digitala kampanjer för att samla insikter att bygga vidare på.

Det senaste halvåret har jag spenderat på start-upen Plingm där jag lärt mig om app-marketing globalt genom att försöka skapa organiskt tillväxt och klättra i App Store och Google Play. Innan Plingm jobbade jag med riskkapitalbolaget eEquitys e-handlare och hjälpte dem med content marketing, sociala medier och e-mail på konsultbolaget SearchMe. Av mina två senaste äventyr att döma så gillar jag att jobba med att göra mindre aktörer kända med hjälp av kostnadseffektiv kommunikation digitalt. Det är lite mer utmanande att vara digitalt kreativ på en knapp budget med höga krav på konvertering.

Även om jag numer triggas av att jobba med mindre kända varumärken så började jag min karriär inom det digitala med att arbeta för de stora varumärkena. På mitt allra första jobb skrev jag bl.a. Samsung globala kampanjstrategi för digitalt och när jag sedan gick över till reklambyrån Honesty blev Pepsi och Halebop mina nya kunder. För Pepsi och Halebop drev jag deras stora digitala kampanjer, vilket även innebar att fysiskt försöka få med deltagare i kampanjerna. Samtidigt jobbade jag även med ett forskningsprojekts digitala plattform för Folksam och lärde upp bland andra Cancerfonden i hur de skulle jobba (och nu mer jobbar) med sociala medier.

Vad ska jag göra nu?

I höst kommer jag på allvar dra igång med min egna verksamhet där jag kommer hjälpa er som vill bli bättre på att kommunicera digitalt. Exempelvis kan jag hjälpa med:

  • Digitala kampanjer
  • Content marketing-strategi
  • Sociala medier – Strategi, taktik och operativt arbete
  • E-postmarknadsföring
  • Mobilmarknadsföring
  • Online-PR och bloggsamarbeten
  • Annonshantering för sociala kanaler

—> Läs mer om vad jag kan erbjuda <—

Innan dess har jag några timmar över i sommar till er som behöver extrahjälp med kampanjhantering, sociala medier eller e-postmarknadsföring. Kanske vill du också testa och se hur vi fungerar ihop och göra ett mindre testprojekt? Skicka ett mail till hej@saraohman.se så bjuder jag dig på kaffe/lunch!

 

Tack!

Till er som stöttat och rådgivit mig under det här beslutet.  Några för, några emot, och jag värderar all er feedback lika mycket.

Några av er kanske undrar..

..varför ta detta beslut just nu inför sommaren? När du jobbar med start-ups är svängarna snabba och även om resultatet av vad du gör är gott kan du inte påverka den övergripande satsningen i företaget. Det är risken man får leva med när man väljer att jobba de intressanta start-upsens värld som anställd/konsult. Tajmingen för mitt beslut grundas därför främst i denna företeelse.

Om författare

Vill du komma igång med din innehållsmarknadsföring? Jag hjälper dig gärna! Skicka ett mail till hej@saraohman.se och beskriv din situation så bokar vi in ett förutsättningslöst möte!

Du kanske också gillar:

1 kommentar

  1. Grattis. Jag var inne på konsulting men märkte snart att det inte höll av flera anledningar. En är att inkomsten är begränsad till den egna arbetstiden. Min slutsats var att skapa en försäljning på nätet som är skalbar och 24/7 och automatisk. Det viktiga är att hitta rätt nisch och marknadsföra. Med dina kunskaper i marknadsföring så borde du snabbt kunna skapa en rejäl passiv inkomst 🙂

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *