Tiden går fort när man har roligt, sägs det. Samtidigt kan jag inte riktigt minnas tiden jag inte levde som frilans och det känns inte alls som det bara har gått tre år. Jag har fått göra så otroligt mycket och jobbat med så många människor. Det har varit den mest utmanande och utvecklande tiden så långt i mitt liv.

På något sätt känns det inte som om det finns något slut på utvecklingspotentialen, och det är nog därför jag gillar att vara frilans. Även om jag många gånger får göra samma saker som jag gjort de 7 år jag jobbat med digitala kanaler så är formen och människorna jag gör det med annorlunda. Dessutom förändras ju den här världen ständigt och det gäller att alltid försöka hänga med i svängarna.

Rätt ofta träffar jag bekanta som undrar vad det är jag gör egentligen. Det undrar jag mer många gånger och försöker komma på bättre svar än ”Jag klickar runt i excel” eller ”jag sitter och skriver” eller ”jag chattar med folk på Instagram”. Idag tänkte jag ta tillfället i akt att fundera över vad jag gjort de senaste tre åren genom att lista ett urval av mina uppdrag och berätta vad jag gör.

Saras lista från tre år som frilans

Kunskaper

Till att börja med skulle jag säga att mina främsta kunskaper (där jag ligger över branschsnittet) är:

  • Innehållsstrategi för digitala kanaler – Att veta vad en målgrupp gillar, hur de vill ha det presenterat och när/var de är mottagliga för det.
  • Organisering och strategi för sociala medier – Att veta vad som krävs för en närvaro i sociala medier i förhållande till resurser och ambitionsnivå. (Ofta gör jag det själv)
  • Mediabudgetering och trafikanalys – Att ha koll på nyckeltal från mediakällor för olika branscher och planera affär+budget utifrån det.
  • Influencer outreach – Att skapa kontakt med rätt personer för ett visst varumärke. Särskilt inom träningssfären.
  • Trender och beteenden i digitala kanaler – Har du träffat någon som testar och spanar lika mycket som mig? 😉

Men jag gör också: Social media annonsering, e-postmarknadsföring, utbildning, copy, pressbearbetning, UX, projektledning och webbanalys.

Urval av kunder 

Räknar jag på såväl stora som små uppdrag har jag haft över 50 kunder under de här åren. Det känns något övermäktigt och det är en stor lyx att ha fått satt sig in i så många problemställningar. Trots allt är det problemen hos organisationerna som driver mig. Några av uppdragen har gått riktigt bra, andra mindre bra. Hos några organisationer har jag stannat under en längre tid, hos några har jag gjort punktinsatser.

2013

  • Nova – Community-strategi vid byggandet av Nova Connect
  • Oriflame – Löpande arbete med sociala medier, och viss annonsering, för norden, via The Amazing Society
  • Posten – Posten Julklappsshopper via Åkestam Holst
  • Billogram – Löpande arbete med digital marknadsföring
  • BMW Financials – Kampanjen MiniToGo via Lindemyr Produktion

2014

  • Electrolux – Digital strateg + produktionsledning av The Secret Ingredient via Content Innovation
  • HappyPancake – Löpande sociala medier och blogg
  • Forma Publishing – Facebook-annonsering Ica Kuriren och Hus&Hem samt innehållsplan för sociala medier för Tidningen Retro
  • Aftonbladet – Sociala medier EU-kompassen
  • Bjertorp Slott – Löpande sociala medier
  • Schoolido – Strategi sociala medier
  • Bonnier HQ – Employer branding sociala medier

2015

  • Nova Dev – Community manager för utvecklardelen
  • Nobia – Innehållsstrategi och innehållsproduktion
  • Direktpress – Taktik för digital marknadsföring
  • Parfym.se – Löpande sociala medier, via HiRoy

2016

  • Bukowskis – Strategi sociala medier
  • Tailor Store – Löpande sociala medier
  • Igor Sport – SEM/SEO
  • Babycard – Strategi sociala medier
  • STHLM WEST – Löpande kommunikation
  • Calzessa/Jelon – Styrelsearbete
  • Nutribox – Såklart.

Pratat på bl.a.:

  • Webbdagarna
  • Internetdagarna
  • Content Marketing Day – Wednesday Relations
  • Content Marketing Day – Talentum
  • Internet i Fokus
  • Världens Farligaste Möte
  • eForum
  • Medlemsdagarna
  • eCom Stockholm

Undervisat hos

  • Medieinstitutet – Onlinemarknadsförare, Digital Content Designer, Webbanalytiker, Webbutvecklare E-handel och Mixed Media
  • Nackademin – Webbredaktör sociala medier
  • Hyper Island – Master Class Amsterdam
  • Handelsakademin – E-commerce Manager

Vad gör jag härnäst?

Kanske är det du och jag som hänger i höst. Maila och berätta det för mig @ hej at saraohman.se!  🙂


Sara Öhman

Vill du komma igång med din innehållsmarknadsföring? Jag hjälper dig gärna! Skicka ett mail till hej@saraohman.se och beskriv din situation så bokar vi in ett förutsättningslöst möte!

2 kommentarer

Elin Häggberg // Teknifik · 05/31/2016 kl. 11:54 f m

Vad intressant och inspirerande att läsa!!! Du är amaze alltså – vilken boss.

Yasmin Casaca · 06/02/2016 kl. 5:46 f m

Vad kul att läsa! Och grattis till bra, innehållsrika år och verksamhet! 😀
Vad har du gillat allra mest att hållla på med, nu såhär när du blickar tillbaka, och varför? 🙂

Ha en fin dag!
/Yasmin

Lämna ett svar till Elin Häggberg // Teknifik Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *