Vad har ett orange tält med framgång i sociala medier att göra? Foto Wilda Nilsson 

Det har inte varit så här lätt att lyckas med sociala medier sedan 2012 som det är just nu. Det är min upplevelse. Vi användare av sociala medier är i ett stadie där vi törstar efter substantiellt innehåll. Algoritmen finns där att hjälpa oss. I kommunikationen med andra marknadsförare känner jag mig ibland helt verklighetsfrånvänd, då resten av min bransch verkar ha en helt annan bild av verkligheten.

”Men vi kan ju inte göra så” är den vanligaste frasen jag hör på de ca 10 öppna utbildningar i sociala medier jag håller per termin, där yrkesaktiva marknadsförare deltar. ”Vår målgrupp är inte så pass intresserade i det vi gör, ingen engagerar sig” är den andra. Fasen vad tråkigt det måste vara att vara marknadsförare i en värld där dina kunder inte bryr sig om dina produkter. Ännu tråkigare måste det vara att ge upp innan du ens börjat.

Det är klart att det tar tid att lyckas! Precis som med sökmotoroptimering behöver både plattformarna och din målgrupp vänja sig i tre månader av din aktivitet. Du behöver lägga ned 10 timmar i veckan (40-50 timmar/månad)  för att lyckas med sociala medier. Snittföretaget lägger ned 30 timmar/månad på sociala medie. En Influencer som lever på sina kanaler ca 80 timmar/månad (innehållsskapande, postande och interaktion inräknat, ej admin och förhandling med kunder). Om du inte upplever att du får utväxling av era sociala medier gör du förmodligen fel saker.

Alla behöver inte lyckas med sociala medier. Det krävs allt mer av oss för att lyckas underhålla vår målgrupp och bygga en relation till dem. Har du aspirationen att bygga dina egna konton för intressets skull har du en utmaning i hur mycket du ska dela av dig själv, är du ett företag har du organisatoriska resurs och förhållningssättutmaningar. Men bara för du inte ”lyckas” bli DET i sociala medier betyder det inte att nedlagd tid är bortkastad tid. I min guide till hur du tar fram en strategi för sociala medier skriver jag om hur du kan ha tre ambitionsnivåer i sociala medier:

  • Leda– Vad många trendiga marknadsförare kallar ”social first” och med vilket menas att sociala medier, och dess aspekter, styr din övergripande marknadsaktivitet. Exempel på detta kan vara att format i andra kanaler anpassas efter material planerat för sociala medier, en video ska vara gångbar i sociala medier först och kunna visas som reklamfilm på bio sedan.

  • Supporta– För de flesta organisationer är sociala medier något som löper parallellt och synkroniseras med all annan marknadsföring. Syftet med sociala medier är att kunder och potentiella kunder ska känna igen sig oavsett i vilken kanal de kommer i kontakt med varumärket och därför formatanpassar innehållet till de kanaler de är aktiva i.

  • Följa upp– När vi inte riktigt vet vad vi kan förvänta oss av sociala medier använder vi sociala medier för att följa upp övrig marknadsaktivitet. Sociala medier betraktas då som att vara en plats där vi landar och har möjlighet att bygga relationer till våra kunder med hjälp av enstaka uppdateringar och kundservice.

Vilken ambitionsnivå du har bör vara det första du beslutar dig för innan du ens börjar – Annars kommer du bränna ut dig.

Hur blir vi då framgångsrika?

I sociala medier spelar vi med samma regler som alla andra, det är också vi tillsammans som sätter reglerna för vad som krävs för att bli framgångsrik. Säga vad man vill om de stora techbolagen och deras favorisering – Vi som varit och utbildat dem (men inte kan säga var när och hur pga NDA) vet att de också har respekt för att deras plattformar och dess funktioner inte används på de sätt som de trott att de ska göras.

Vårt allas beteende och de tekniska förutsättningarna är vad vi har att förhålla oss till. Tekniken ändras såklart hela tiden, funktionalitet lanseras och tas bort, men det finns ändå några faktorer som består. För att bli framgångsrik behöver vi arbeta med dessa i följande prioritetsordning

  1. Relevans – Hur bra vi är på att hitta vår målgrupp och skapa innehåll som tillgodoser deras beteenden i sociala medier
  2. Engagemang och interaktion – Hur många som interagerar med vår aktivitet i sociala medier
  3. Insats – Hur mycket tid och arbete vi lägger på att använda funktionerna i de sociala kanalerna
  4. Timing – Träffa våra följare med rätt innehåll när de är aktiva.

Arbetar vi med dessa kommer vi tillgodose både den sociala grafen, där relationer styr hur algoritmer klassificerar oss, och intresseragrafen, där olika typer av element hjälper till att indexera oss hos olika intressen.

Checklista för att lyckas med sociala medier

Vad kan du göra för att få mer ut av tiden du redan lägger ned i sociala medier? Här har du en checklista som kan göra din närvaro i sociala medier mer framgångsrik.

1. Gör en ”sökordslista” för ord, funktioner och element i innehållet som är populärt hos ditt community

Precis som när du tar fram en webbplats du vill att din målgrupp ska landa på i olika steg av deras kundresa funderar du på vilket innehåll de oftast konsumerar i sociala medier. Detta är framförallt viktigt när det kommer till att hitta nya personer att nå ut till. Oavsett om de väljer att följa dig direkt eller gluttar in är relevant innehåll så kommer användningen av rätt element hjälpa dig att nå ut till fler – I andra flöden än ”hem” flödet. TikTok har skalat utvecklingen av detta. Lyssna på det här poddavsnittet ”TikTok and Beyond” i podden A16Z för en sammanfattning.

Vad kan vara element?

  • Färger på saker i bilder och videos –  Exempelvis kläder, saker och päls på djur
  • Storlek på saker i bilder – Hur mycket utgör en person eller sak i bilden?
  • Rörelse i filmer – TikTok har lärt oss vikten av att röra oss rätt i filmer för att de ska kunna kategorieseras
  • Musik och tal – En annan sak TikTok har lärt oss är att ljud lätt är något som kan kategoriseras
  • Gif’ar och Stickers – I exempelvis Stories eller i LinkedIn-inlägg kan också kategoriseras
  • Ton i bilder – Vilken färgsättning (som filter) används?

Förutom ovanstående är geotaggning och hashtag viktiga för att avgöra vilken del av Internet-universumet algortimen ska placera dig. En mer komplett guide kring text och taggning hittar ni hos den mest pedagogiska SEO-experten Jennifer Sandström ”SEO för Instagram

Här har du ett exempel på hur det kan se ut om du vill öka exponeringen mot icke-följare med hjälp av Instagram.

  1. Definiera hur bilderna ser ut i Utforskaflödet och hitta saker att testa när du komponerar dina bilder

Här är några exempel på element som kan hjälpa dig att indexeras i utforska-flödet om du är i snösports-communityt!

  1. Följ upp hur exponeringen ökar, delvis med hashtags och delvis i utforskaflödet

Hur ser det ut i din statistikrapport för hur ditt inlägg exponerats?

Gör nu såhär!

Det tar sin tid att indexeras i ett intresseområde. Använder du konsekvent samma element som ditt community kommer du öka chans att exponeras mot fler. Djupdyk och besvara:

  • Vilket typ av språk använder de jag vil nå ut till?
  • Vilka särkilda ord är vanligt förekommande? Vad trendar?
  • Hur är bilderna som ofta dyker upp i de du vill nå ut tills flöden strukturerade?
  • Vilka element innehåller innehållet?

Hur djupdyker du? Hitta åtminstone en person som är en potentiell följare och FRÅGA. När du har en sökordslista; Börja testa och se hur det går!

2. Bestäm ”varför”

Allt på Internet kretsar kring att få någon att stanna upp och titta tre sekunder på ditt innehåll; Då är du bättre än snittet. För att lyckas med sociala medier måste du få någon att bli nyfiken på vad mer du har att erbjuda. Lyckas du få någon att komma över en bit innehåll i deras scrollande behöver du lyckas göra det tydligt varför du finns där och vad de kan få ut av dig.

Ditt ”varför” kommer inte bara hjälpa dina följare bli nyfikna på att veta vad du ska säga härnäst. Det kommer också hjälpa dig i din aktivering i sociala medier. Det finns miljontals trender att hoppa på, men bara om de synkar med ditt ”varför”. Kör på det som är ditt!

3. Hitta din roll i ekosystemet

Mina två favoritfotografer, Roger Borgelid och Alexander Arnholm, har mindre än 5000 följare i sociala medier. De får ändå de uppdrag som alla Instagram-fotografer med över 100 000 följare drömmer om. Såklart finns en risk att någon som exponeras mot många fler får deras uppdrag, men Roger och Alexander har en annan roll i ekosystemet än vad de stora Instagram-fotograferna har.
Detsamma gäller dig och din roll i ditt community. Ska du vara den med allra flest följare behöver du jobba på ett sätt, ska du vara den med mest engagemang på ett helt annat och ska du vara experten (motsvarande Roger nämnd ovan) på ett tredje.

Gör nu såhär!

Fundera på vilka av dessa roller som passar dig bäst, givet din kärna, din ambitionsnivå och vilka andra du kan hitta i ditt community.

  • Ledaren – Trendsättaren som startar innehållstrender som blir ”virala”, något den kan göra givet att den har flest följare. Ledarens roll är att kurera ”experter” och ”stylisters” (nämnda nedan) innehåll och visa vägen för det stora communityt, alltså inspirera och underhålla mer än att vara innovativ.
  • Populära – Den kommersiella aktören som står för det mesta engagemanget i communityt. Det här är den som startar och driver frågor, vilket den kan tack vare att följarna av olika anledningar känner ett stort personligt engagemang för avsändaren. För att lyckas vara den populära krävs mycket integritet och öppenhet – Något de flesta inte vågar. Som Influencer Marketer är detta den absolut bästa att samarbeta med.
  • Stylisten – Vem är det som håller koll på trender och förser ledaren och den populare med det som komma skall? Jo, stylisten/inredaren/moderatorn/make-up artisten – Ja, beroende på intresseområde/bransch är det den person andra vänder sig till för hjälp med sina val!
  • Experten – Den som förser communityt med ny kunskap tack vare sitt djupa engagemang och erfarenhet av ämnet. Är ofta den som hittar de nya vägarna, kanske inspirerar stylisten,
  • Supportern – Den som är peppig och publikt visar sitt engagemang i resten av communityt. Uppskattad och känd hos de andra community-medlemmarna men inte den man vänder sig till för att bli inspirerad och underhållen. Supporten kopplar istället ihop individer i communityt med varandra. Relations-kittet kan vi kalla denne! Jag tror verkligen många ”love brands” kan ta denna roll. @salomonsverige tycker jag gör ett utomordentligt jobb över flera communities.
  • Lyssnare – Även kallad lurkern. Den som har koll men inte visar publikt sitt engagemang i communityt.

Såklart kan vi hitta även andra roller i community, exempelvis talangen, aktivitet och over-sharern. Ta dig en funderare kring vem du kan vara!

4. Utse de du önskar vara dina 10 ambassadörer

”Det är bara våra anställda som like’ar” säger företagets sociala media ansvarig. De som har en relation till oss är de som kommer interagera med oss – Så till vida vi inte tar en tydlig ståndpunkt i ett ämne som berör i stor skala. Har vi ”inte de följare vi vill ha” måste vi hitta dem och bygga en relation till dem.

Dags att scouta och våga Internet-stalka. Vilka följare vill du ha? Hitta 10 stycken personer du tycker är representabla och börja bygga en relation till dem. Deras vänner och bekanta kommer följa efter

Gör nu såhär!

Här har ni en lathund för hur ni kan aktivera olika typer av följare, beroende på deras relation till er. Skriv en lista på vad du ska göra kommande 8 veckor (veckovis) mot de olika segmenten.

5. Gör din verklighet intressant

Har du någongång funderat på hur en Youtuber kan få prenumeranter på rubriken ”du kan inte tro vad som hände mig i mataffären”. Mest troligt har du ryckt på axlarna och tänkt ”alla handlar; so what?” men samtidigt känt dig lite nyfiken och klickat.

Tycker inte du att din verklighet är intressant så kommer ingen annan tycka det heller. Jag lever med den fasta övertygelsen om att ALLT kan vara intressant om det förs fram i rätt kontext. Att vara duktig på att berätta i sociala medier handlar om att identifiera det andra kan relatera till, krydda en smula och dela det på ett sätt som låter din entusiasm skina igenom.

Gör nu såhär!

Hitta en sak i din närhet; En helt vanlig tråkig sak, och lyft fram vad som är spännande med den. Ta nästa, och nästa. Öva varje dag. Tillslut har du hittat din berättarförmåga!

6. Hitta dina fem berättelser

Om du reflekterar kring de du följer i sociala medier så pratar de inte bara om en sak. De har flera saker de berättar om vilket gör dig nyfiken på vad de ska ta upp härnäst. Förmodligen är de även duktiga på att överaska dig med oväntat innehåll som bara gör dig än mer angelägen om att veta vad de ska dela.

När jag berättar om detta på mina utbildningar kan jag nästan lägga in en konstpaus för protester. ”Men vi är B2B!” eller ”Vi är för stora! Vi kan aldrig få någon att lyssna”…. Ja, vad ska jag säga? Ge mig en bransch, ett intressområde eller en bolagsstorlek så ska jag ge er exempel på de som gör det och lyckas.

Gör nu såhär!

Fundera på hur du kan kategorisera de ämnen du vill berätta om enligt följande:

  1. Din kärna – Vad är det som är unikt med det du gör och varför du gör det? Berätta om det!
  2. Branschen/community du verkar inom – Vad kan du om det och vilken roll har du?
  3. Specialintresse – Har du något särskilt intresse inom det du gör som är särskilt intressant?
  4. Samhälleigt åtagande – Det kan vara allt från en fråga du brinner särskilt för eller ett projekt som du arbetar för. Berätta om ditt bidrag till samhällets positiva utvecklig!   
  5. The edge that brings the drama – Vad om dig kan du berätta som gör att ditt innehåll sticker ut och blir mer intressant att följa? Det du kan berätta om här ska vara något som ger dig ytterligare dimensioner från vad du annars pratar om och ökar nyfikenheten till att ta reda på mer om dig

För dig som vill bygga personligt varumärke rekommenderar jag detta inlägg som jag postade tidigare i år.

7. Anlita en fotograf

Sociala medier är visuella. Även om allt idag inte handlar om nyhetsflödet/gridden utan relationer över fler funktioner så är det som hindrar flest individer och organisationer idag att öka sin aktivitet i sociala medier är att de saknar visuellt innehåll. Antingen vågar man inte investera i sin tid eller så vill inte chefen (kan vara en själv) investera i utrustning eller hjälp som krävs.
Vid det förstnämnda fallet behöver du lägga tid på att öva. Nej, första gången du ger dig ut för att skapa innehåll kommer det bli platt. Därför måste du öva, öva, öva! Den som tar varje chans att fota och kreera kommer vinna. Har du någongång sett en content creator in action? Se och lär! Det senaste året har jag haft förmånen att spendera tid med de som delvis lever på sina sociala media konton över några helger. Jklar vad man känner att sin kreativa nivå är minimal efter att ha bevittnat alla de element som tas i beaktning vid varje enskilt tillfälle. Flera duktiga innehålsskapare håller kurser och tipsar om hur du går tillväga för att ta fler bättre bilder.

Vid det andra nämnda fallet kan du pausa din ansats i sociala medier till du har tagit hjälp. Varför lägga ned tid som du inte får någon utväxling på? Se bara till att få så mycket innehåll ut från varje timma som möjligt!

Gör nu såhär!

Vill du anlita en fotograf? Det finns så himlarns många frilansare idag. Skicka ut en förfrågan i valfri kanal.

Vad kan du göra i väntan? Ta en telefon och en kollega/kompis och gå ut och öva på att ta bilder. Ta bilder på allt. Filma varandra och vänj er vid det konstanta skapandet.

8. Posta oftare, med hjälp av fler funktioner

Hur ofta du bör aktivera dig i sociala medier beror på hur ofta andra sociala media användare aktiverar sig. Den största skillnaden på sociala medier idag mot för bara ett år sedan är att sociala medier handlar väldigt lite om nyhetsflödet och mycket mer om annan funktionalitet såsom händelser, meddelanden, videos, events och livesändningar. Vi behöver därför nyttja all den funktionalitet en social media plattform har att erbjuda för att stå oss i konkurrensen. Nedan finner du några exempel på vilken postningstakt du bör ha för att lyckas i det svenska-ekosystemet.

Vanlig frekvens i uppdateringar på Instagram:

  • 10 Stories/dag
  • 5 ”vanliga” inlägg/vecka
  • 1 Reel/vecka

Enligt Adam Mosseri, Head of Instagram, bör du posta (globalt):

  • 5 Stories/dag
  • 3 ”vanliga” inlägg/vecka
  • 5-7 reels alt. flödesvideos/vecka
På LinkedIn?
  • Två vanliga inlägg/vecka
  • 4 händelser de dagar du postar, helst 3 ggr/vecka
  • Kommentera och interagera med minst 4 inlägg de gånger du är inne på Linkedin.

Gör nu såhär!

Börja bara.

9. Sluta schemalägga

Vårt engagemang i plattformen spelar stor roll när vi blir bedömda i hur vårt sociala media konto ska exponeras mot andra användare. Rent konkret mäts vår spenderade tid samt vår benägenhet att skapa unikt innehåll för plattformen. Det kan vara svaret på varför många ser en minskad organisk räckvidd på sina inlägg när de börjar schemalägga. Tidigare räknade schemaläggningsverktyg, även Facebooks egna produkter, som tredjepartsinnehåll vilket hade en lägre prioritet än förstahandsinnehåll enligt algoritmen. Nu tror jag svaret är ett annat; Genom att schemalägga spenderar vi mindre tid på plattformen.

En annan anledning att sluta schemalägga är att det gör dig mer dynamisk i arbetet med sociala medier. Du får en bättre känsla och kan med större självförtroende bedöma vad som ska prioriteras i ditt arbete med att skapa aktiviteter för sociala medier.

  • Vår tid på plattformen – Det är tydligt att desto mer tid vi lägger på plattformen ju mer synlighet kommer den ge oss
  • Vår interaktion med andra – Att interagera med andra konton hjälper inte bara dem att hitta till oss utan genuint engagemang och bidragande till andra visar även på den insats vi är villiga att bidra med till plattformen
  • Vår variation i användning av funktioner – Att nyttja flera typer av funktioner på en plattform visar även på vår dedikation till plattformen
  • Vår benägenhet att lägga upp direkt i appen – Det beryktas spela stor roll om du använder utvecklad funktionalitet istället för att ladda upp i efterhand, exempelvis bör du med Reels och TikTok spela in direkt med kameran appen.
  • Unikatet och kvalitet – Att skapa unikt och kvalitativt innehåll, och därmed undvika inlägg som påminner om andra inlägg i för stor utsträckning, påverkar även hur kvalitativt ditt konto anses vara. Undvik att lägga upp samma inlägg över flera konton.

Gör nu såhär!

Schemalägg dig själv istället för att posta dagligen istället för tid med schemaläggningsverktyget.

Här är några tider att planera efter:

  • 6.30 – 7.30 – Har under längst tid (10 åren) varit den tid vi varit mest aktiva och mottagliga för mer lättsmält innehåll alternativt innehåll som en viss del av målgruppen går igång på
  • 11.30 -12.00 – Beryktas vara en bra tid för exempelvis artiklar eller “tipsiga” inlägg.
  • 16.00 – 19.00 – Bra tid för lättsmält innehåll
  • 20.30 – 22.00 – Flest antal aktiva sociala media-användare och därför den bästa tiden att lägga ut innehåll enligt manga. Kan vara innehåll för att sammanfatta dagen eller emotionellt innehåll

10. Var social

Hur bygger du relationer och förtroende i verkliga livet? I de flesta fall handlar det om att ge andra individer tid och sitt genuina engagemang. Detsamma gäller i sociala medier – Fast i exponentiell skala!

Du kan inte lyckas med sociala medier genom att vara en otillgänglig diva (eller motsvarande) som bara fokuserar på sig själv. Du behöver visa på ditt engagemang, både för dina relationers skull och algoritmens skull. Detta är också varför jag aldrig kommer kunna ha sociala medier som mitt främsta framgångsverktyg; Jag har för mycket annat jobb för att jag ska kunna vara så tillgänglig som krävs för att lyckas.

Gör nu såhär!

Precis som att schemalägga tid för att posta innehåll behöver du schemalägga tid för att interagera. Det kommer ge dig mycket större utväxling än att interagera sporadiskt under dagen. Helst skulle jag rekommendera dig att schemalägga tiden kl. 8 på morgonen och kl. 20 på kvällen om du verkar inom ett livsstilssegment. Om du arbetar mot företag kl. 9 och kl. 15. På 20 minuter, beroende på hur många följare du har, bör du kunna avverka de flesta kommentarer och meddelanden samt hinna scrolla igenom de mest viktiga personerna du har att interagera med.

11. Mät rätt saker

De flesta sociala plattformar idag utvärderar din närvaro i relation till din omvärld veckovis. Att arbeta dynamiskt och snabbt prioritera vilka insatser som bör göras på de sociala plattformarna är därför viktigt. Du behöver kunna ta snabba beslut och därför med enkelhet kunna följa upp din aktivitet.

Vilka tal tar du beslut på idag? De flesta plattformar redovisar faktiska tal i sina statistik rapporter, men är talet 113 768 exponeringar något som hjälper dig att ta beslut kring vad du ska göra i sociala medier? Mest troligt; nej. För att bli duktig på att följa upp hur du ligger till i sociala medier behöver du sätta ett faktiskt tal i relation till ett annat faktiskt tal. Först då kan du se ett relativt samband mellan dem; Då kommer du lättare kunna ta beslut kring vad du ska prioritera kommande period!

Gör nu såhär!

Börja med dessa mättal:

  • Engagemangsgrad räknat på nådda konton – Alltså; Antal interaktioner/antal nådda konton, bör vara minst 10 % i snitt för att kontot ska stå sig i konkurrensen hos den sociala grafen.
  • Räckvidd hos följarna – Bör vara minst 30 % om du har över 5000 följare, helst 40 % för att stå sig i konkurrensen i den sociala grafen.
  • Räckvidd hos icke-följare – Jobbar du med rätt sökord, bild/video/ljud-element och ”ambassadörer” bör den vara minst 30 % av din räckvidd i snitt. För dessa specifika element står du dig då väl hos intressegrafen, f
  • Frekvens hos nådda konton (endast Instagram och Facebook)– Totalt antal nådda konton / exponeringar. Veckovis bör du ha en frekvens på 15-25 för att stå dig i konkurrensen, om andelen nådda icke-följare inte överstiger 30 %, då kan 10-15 vara ok. LinkedIn mäter endast visningar och inte nådda personer i sin statistikrapport (hösten 2021)p
  • Profilbesök vs. Nya följare – I det fall du gör ett bra jobb . Dra gärna bort de som klickat till din profil vid uppmaningar som ”länk i bio” på Instagram.

Hur kan du få större utväxling av tiden du lägger ned i sociala medier?

Hoppas den här komprimerade guiden kan hjälpa dig sätta mer rimliga mål för din närvaro i sociala medier och därav prioritera rätt saker. Börja i änden att definiera vad som är framgång för dig.

Om författare

Vill du komma igång med din innehållsmarknadsföring? Jag hjälper dig gärna! Skicka ett mail till hej@saraohman.se och beskriv din situation så bokar vi in ett förutsättningslöst möte!

Du kanske också gillar:

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *