Vi är halvvägs in på 2022 och för oss marknadsförare händer mer än någonsin tidigare. Instagram lanserar nya strukturer på flödet, Facebook-annonsering blir ”dyrare” och det transatlantiska data-bråket intensifieras. I takt med att vi återvänder till det nya normala navigerar i vårt nya digitala ekosystem och dessutom påverkar oroligheter i vår omvärld vårt beteende. Förmågan att arbeta dynamiskt och samtidigt kunna navigera och prioritera rätt insatser är för en marknadsförare avgörande.

Mina samarbetspartners arbetar för att utveckla utbildningar och kurser genom ett utökat utbud av ämnen att utbilda sig inom då det har aldrig funnits ett så högt utbildningsbehov för kompetens inom digitala kanaler. Medvetet har jag lämnat öppet för att kunna få andrum efter ett intensivt år (eller två). Tid för att testa lite annat som ni kan få hänga med på; Ett bootcamp för Marketing Doers och ett gäng öppna föreläsningar! Dessutom har jag några timmar över för konsultuppdrag innan det är dags för semester.

Det saknas ett mellanting mellan externa strategi-konsulter och coachingprogram. Det saknas också ett mellanting mellan kurser och gratisföreläsningar/Youtube-tutorials. Det måste finnas sätt att förmedla erfarenhet som är mer tillgängligt för fler, samtidigt som att ta del av erfarenhet ersätts rimligt. Dags att testa!

Bootcamp-programmet Marketing Doers

  • När? – 24 april till 23 juni
  • Omfattning? – 90 minuter/vecka under 8 veckor
  • Innehåll? – Slack-kanal, veckomöten i grupp, veckovisa övningar, individuell coaching och fri tillgång till öppna föreläsningar
  • Antal platser? – 15 st
  • Pris? – 8 500 SEK exkl. moms (faktureras vid uppstart)

För dig som arbetar för att nå den annalkande sommarsemesterns deadlines, samt peppar inför nya projekt och aktiviteter hösten, och vill ha stöd längs vägen. Programmet pågår i 8 veckor och avslutas midsommarveckan (den 23 juni).

För ett år sedan gjorde jag en testomgång av coaching-programmet Marketing Doers. 10 marknadsförare träffades varje måndag och pratade om pågående utmaningar och sedan fortsatte diskussionerna på Slack under veckorna. Deltagarna erbjöds sedan ett individuellt coachingsamtal med mig per månad. Det blev en sammansvetsad grupp som öppet delade både komplexa och enklare utmaningar runt sina arbetssituationer. Däremot var det svårt att hitta nya infallsvinklar på samtalen.

Nästan varje vecka får jag önskemål om en ny omgång.

Vi skruvar och förbättrar upplägget. I bootcamp-programmet våren 2022 kommer du även i denna omgång få möjligheten att dela dina utmaningar med kollegor i marknadsförings-branschen men du kommer även få utmaningar att lösa för att ta ditt arbete med marknadsföring till nästa nivå. I våra individuella samtal kommer vi både diskutera dina lösningar på utmaningar samt det du arbetar med att lösa i ditt arbete. Totalt får du 2 timmar individuella samtal under 8 veckorsprogrammet, och du förväntas spendera åtminstone 90 minuter i veckan till programmet.

Som deltagare i bootcamp-programmet får du även delta på fritt antal av mina öppna föreläsningar utan extra kostnad.

Läs mer och anmäl dig här.

+ 19 öppna föreläsningar om Digital Marknadsföring

  • När? – Under april, maj och juni
  • Omfattning? – 1,5 h/föreläsningen
  • Innehåll? – Föreläsning+praktisk genomgång, ev. mallar och tips på vidareläsning
  • Antal platser? – Obegränsat
  • Pris? – 500 SEK inkl. moms per föreläsning, 1 500 SEK inkl. moms för obegränsat antal föreläsning. Gratis för bootcamp-deltagare!

Det kostar mindre än ett PT-pass på gymmet men under 1,5 timme får du komprimerat det jag lärt mig om plattformar av att ha jobbat med 300 företag och ha utbildat 5000 marknadspersoner under 10 år. Dessa föreläsningar är för dig som varken har tid eller den ekonomiska möjligheten att gå en utbildning just nu, men ändå vill ha konkreta idéer på var du kan börja. Min ambition för dessa föreläsningar att de ska hålla en grundlig nivå som alla kan hänga med i – Men vill du utmanas är du välkommen att ta med dig konkreta frågor till föreläsningarna!

Just nu ligger dessa föreläsningar schemalagda, men fler kan tillkomma.

  • 8/4 2022 – Kom igång med Facebook/Instagram Annonsering
  • 11/4 2022 – Optimera och analysera Facebook/Instagram Annonsering
  • 14/4 2022 – Influencer Marketing – Så bygger du upp ditt ekosystem av ambassadörer (Hitta influencers)
  • 19/4 2022 – Influencer Marketing – Räkna på det! (Budgetera, förhandla och skriva avtal)
  • 22/4 2022 – Lyft dina sociala medier – Så jobbar du bättre med algoritmen våren 2022
  • 25/4 2022 – Analysera sociala medier – Vad ska du egentligen mäta?
  • 29/4 2022 – Google My Business för lokala entreprenörer inom besöksnäringen – Så kommer du igång
  • 2/5 2022 – Kom igång Webbanalys – Introduktion till Google Analytics (Universal+GA4)
  • 6/5 2022 – Webbanalys – Mäta och tagga trafik – Hitta din rutin
  • 9/5 2022 – Inspiration! – Kom igång som frilansare + övningar i hur du hittar du lägger upp ditt arbete
  • 13/5 2022 – Inspiration! – Bygg ditt ”drömliv” – Hur jag hittade mitt ”varför” och erfarenheter av att brottas med normer
  • 16/5 2022 – Personligt varumärke – Arbeta strategiskt med innehåll i digitala kanaler
  • 20/5 2022 – Kom igång med e-postmarknadsföring – Grunderna
  • 23/5 2022 – SEO med hjälp av innehåll – Så hittar du en innehållsstruktur på din webbplats
  • 27/5 2022 – Automatisera – Vad du som småföretagare kan göra redan idag!
  • 30/5 2022 – Vad kostar det då? – Budgetera för annonsering, influencer och utveckling
  • 3/6 2022 – ”Datadrivet” – Vad betyder det egentligen?
    6/6 2022 – Growth teams – Så arbetar du som en modern marknadsavdelning
    10/6 2022 – Kompetensförsörjning – Vad behöver ditt digitala team kunna 2023?

Saknar du något ämne? Skicka ett mail till hej@saraohman.se.

Läs mer och anmäl dig här.

 

Konsulthjälp?

Jag har ett fåtal timmar/veckan över innan vi går in i semestertid. Hör av dig om du har en utmaning du tror kan få mitt huvud att sjunga!

Om författare

Vill du komma igång med din innehållsmarknadsföring? Jag hjälper dig gärna! Skicka ett mail till hej@saraohman.se och beskriv din situation så bokar vi in ett förutsättningslöst möte!

Du kanske också gillar:

2 kommentarer

  1. Fint upplägg! Tror många skulle uppskatta lite guidning och inspiration av den här typen.

    En fråga, att gå igenom Universal Analytics nu, är det egentligen nödvändigt? Funderar själv på hur jag ska göra med det i min SEO-kurs nämligen ☺️

  2. […] I april investerar jag i min kompetensutveckling. Sara Öhman, som utbildar nationellt och internationellt i digital marknadsföring och framförallt analysen man ska hålla koll på, har rullat ut vårens öppna föreläsningar. Ett riktigt pangtillfälle om du frågar mig. För 1500 kr kan du gå alla hennes föreläsningar! Klicka här för mer info! […]

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *