Vilken e-handelsvecka! Det är tydligt att e-handeln är på riktigt en etablerad industri som samlat på sig en mängd yrkespersoner och följare. Den här veckan har jag besökt en renodlad e-handelsmanager utbildning, spanat in två frukostseminarier på temat e-handel och läst otaliga rapporter om var e-handeln befinner sig 2015. Dessutom bubblar e-handelscommunityt på Twitter, LinkedIn och Facebook mer än någonsin.
Trendspaningarna är många, och när jag besökte E-Business Manager programmet på Handelsakademin i Malmö i veckan fick jag trendspana kring marknadsföring och e-handel. Här hittar ni ett smakprov på vad jag pratade om samt exempel på vad som händer hos e-handlarna.
Men först det som har varit..
Tre döda taktiker
För att förstå åt vilket håll vi går framåt behöver vi blicka tillbaka för att se vad som har varit. Eftersom jag misstänker att ni inte vill vara stillastående vill jag varna er för dessa taktiker:
- Bara arbeta med SEM
- Lathetesfällan fast bannerannonsering
- Sociala medier
R.I.P 1: Att bara arbeta med Search Enginge Marketing (SEM, likt AdWords)
Då konkurrensen fortsätter hårdna är jakten på de billigaste klicken på Google inte tillräckligt för att kunna konkurrera med sin e-handel. Även om denna kanal fortsatt kommer vara en av de allra viktigaste trafikdrivarna, där du kan hålla en låg cost per order (CPO), så är det snarare än hygienfaktor än en vinnande taktik. För att rekrytera återkommande kunder krävs fler kompletterande marknadstaktiker.
R.I.P 2: Boka upp fast bannerannonsering
Att köpa annonsplats för bannerannonsering och boka upp veckor på enskilda sajter/nätverk är något som bör vara främmande i relation till de nya annonsverktygen. När verktygen blir smartare och vi kan anpassa rätt budskap till rätt mottagare vid rätt tillfälle och lära oss av deras beteende blir gamla modeller och standardbudskap ett minne blott. Vi vill ju ständigt förändra till det bättre!
>> If you can’t optimize it ain’t sexy.
R.I.P 3: Tron på de virala sociala medierna
Nej, sociala medier fungerar inte som effektiva trafikdrivare och det där vi kallar ”viralt” händer inte av sig själv. Däremot är sociala medier ett måste för e-handlaren då det är viktigt för att bygga upp förtroende, god service och engagera kunder som redan handlat från dem.
Fyra trender inom marknadsföring av e-handel
Om SEM, banners och sociala medier enskilt är utdöende taktiker inom marknadsföring av e-handel vilka är då taktikerna som du kan se e-handlare jobba mest med just nu? Skulle jag försöka kategorisera dem skulle jag göra det såhär:
- Hela-kedjan-varumärket
- Content Marketing
- Traditionella kanaler
- Marknadsplats hos andra
Låt mig förklara dessa lite närmare.
Trend 1: Hela-kedjan-varumärket
Under Postnords seminarium för E-barometern 2014 var HUIs Carin Blom tydlig med sitt budskap; Fokusera på hela köpupplevelsen eller gå under. Kunderna ställer allt högre krav på hur de upplever e-handeln de handlar på. Under seminariet pratade även Therese Reutersvärd om att se vikten av kundernas olika krav och att se kunderna som ett community och dina viktigaste varumärkesbärare. Mer om Carins och Thereses kommentarer på E-barometern kan du läsa här.
Jag håller med. Vi måste känna igen oss i annonser, var vi landar, hur vi blir bemött på sajten och vad vi upplever varumärket vi handlat av efter vi fått vår leverans. Att bara fokusera på att få in den billigast möjliga trafiken kommer inte bygga en konkurrenskraftig e-handel. Återkommande och lojala kunder är vad som bör ligga i e-handlarens fokus.
Några som verkligen förstått vad bra produktbilder och kickass produkttexter kan göra för din sajt är Coolstuff som ALDRIG släpper sitt varumärke i såväl trafikdrivning, på sajten eller i sin service. Kika in deras Allahjärtansdag-sida som exempel.
Den här kategoritexten är inte bara utmärkt sökmotoroptimerad utan även charmig med Coolstuff-tonalitet.
Jag kan inte förstå varför någon skulle köpa den här produkten, men produkttexten gör mig nästan sugen på att klicka hem den.
När vi väl är redo att klicka hem produkter börjar vi bli mer kräsna kring hur vi vill ha dem levererade. Detta gör fler leveransalternativ till en stark del både i varumärkesbyggandet av e-handeln men hjälper även kunden att konvertera.
På eBAD15 i fredags utsåg Brings logistikguru Johan Holgersson Nelly.com till Sveriges bästa e-handel på leveranser. Jag håller med. Fler gånger har jag valt att handla på Nelly då jag vetat att jag kan få min klänning hemlevererad så snart som dagen efter beställning. Det fanns mycket matnyttigt i Johans presentation om trender inom e-handelsleveranser och du hittar den här.
Med på eBAD15 fanns också betalningslösnings missionären Patrik Müller från Dibs. Smidiga betalningslösningar är också något som avgör var vi väljer att handla, åtminstone om jag får använda mig själv som exempel. Patriks presentation hittar du här. Personligen hoppas jag att jag kommer kunna betala med Swish (eller liknande) på de flesta e-handlar inom en snar framtid.
I den här ”Hela-vägen-varumärkets”-kedjan får vi inte glömma vad som händer efter leveransen. Ni tycker kanske att jag tjatar, men detta är Black Milk Clothing överlägsna på. Häromdagen fick jag även ett fint inslaget paket från svenska Calzessa som visar på hur enkelt det är att ge kunden en extra känsla av omtanke.
Jag tycker även att fler e-handlare borde lära av hotellsajterna som är experter på att fånga upp kunderna efter levererad upplevelse. Tonaliteten är bra, timingen välbeprövad, lär av dem och vinn!
Ett klassiskt ”recensera och få rabatt”-mail från hotels.com
Kontoöversikt från Rocketmiles som visar på din senaste ”prestation”.
Trend 2: Content Marketing
”Vi anställer en redaktion”
Något du hör hos e-handlare allt mer ofta är ”Vi anställer en redaktion för att öka produktionen av innehåll, på sajt och utanför sajt”. Detta hörde jag bland annat då Joakim från Sportamore var och hälsade på mina Content Marketing-studenter på Medieinstitutet.
Exempel på hur Sportamore arbetar med content marketing tillsammans med deras leverantörer kan man se i deras nyhetsbrev. Särskilt gillar jag det här exemplet där de tillsammans med Reebok.
Sportamore är inte ensamma om att satsa mycket på engagerande innehåll. Oriflame har byggt upp hela sin e-handel utifrån ett perspektiv där kvalitativt innehåll ska hjälpa kunderna att hitta rätt produkter och få en bättre köpupplevelse, något som Linda Hellqvist ofta pratar om. Då jag själv fått vara med och arbetat med deras marknadsföring vet jag hur de arbetar – Precis som en redaktion på alla marknader!
Clas Ohlson är också duktiga på att ta fram aktiverande innehåll till sina kunder. De har sedan några år tillbaka en tradition av att arbeta med en kundtidning fylld av matnyttigt för deras klubbmedlemmar och mer av detta kan du även se på clasohlson.se där de har både guider i artikelform samt videos som visar på hur du fixar själv.
Videos, videos, videos. Alla vill jobba med videos och lägger en hel del av marknadsbudgeten på att ta fram kvalitativa videos. Däremot är kvalitativa videos inte allt. Videos måste vara nyhetsvärdiga och spridas rätt. Några som är duktiga på det är eleven som just påbörjat produktion av inspirations videos med hjälpsamma tutorials. Jag frågade Emma Lundin varför de valt att satsa på ta fram dessa videos:
”Vi vill ge våra kunder något mer än att bara sälja produkterna, vi vill även ge dem kunskap och inspiration.” – Emma Lundin, eleven.se
Såhär ser Eleven.se’s video ut för Alla hjärtans dag med lägligt 50 shades of Gray-tema.
Videon använder även eleven.se snyggt i sitt nyhetsbrev som nyttjar det aktuella temat.
Trend 3: Traditionella kanaler
Medan traditionella affärsverksamheter börjar söka sig online så börjar e-handlare söka lyckan i kanaler offline. Flera e-handlare pratar om både TV och direktreklam (sånt som kommer i brevlådan) som effektiv marknadsföring. När jag var påväg till lektionen för E-business Manager programmet på Handelsakademin i Malmö sprang jag lägligt på denna utomhus annons från Nordic Feel.
Det är ingen hemlighet att Sportamore är min favorit av alla e-handlare. Inte bara på grund av de produkter de säljer utan även hur de arbetar – Jag tycker de ligger längre fram än de flesta e-handlare och att de under sin resa lyckats med mycket tack vare en vilja att testa nytt. Nu senast har även de provat TV-reklam (..igen. Ett tecken på att det fungerar eftersom de är gänget som lever sina siffror).
Direktreklam är inte nytt bland e-handlarna, däremot är det fler och fler som testar hur kunderna upplever att få något fysiskt i handen. Det utskick som jag väntar på i både min fysiska och virtuella brevlåda är MM Sports månadsutskick. MM Sports fysiska utskick speglar deras nyhetsbrev, men är ändå härligt att bläddra i när det dyker upp i brevlådan.
I e-handelspodden hörde jag Jessica Nilsson prata om hur offline-kanaler varit viktigt under Hello Fresh uppbyggnad i Tyskland där hon gav exempel på både dörrknackning och presentkortsmarknadsföring. Ett riktigt bra avsnitt som du kan lyssna på här.
Trend 4: Marknadsplats hos andra
Amazon, Ebay, Tictail, Alibaba, Etsy, Fyndiq och nu även CDON.com är alla stora marknadsplatser på nätet som erbjuder andra att komma in på deras plattform för att sälja mer. Fler och fler e-handlerna inser möjligheterna med denna marknadsföringstaktik samt som påvisat ökat sin försäljning genom att prova på dem.
När jag träffade med Mercedes Karacsony, från plattformsleverantören E37, på E-barometern i veckan berättade hon att de hade stort fokus på att integrera deras plattformar mot andra marknadsplatsers plattformar för att hjälpa deras kunder att växa genom dem. Mercedes nämnde exempelvis Kalaskompaniet.se som ett framgångsexempel.
Ytterligare ett exempel på en e-handel som växt (och startat) via en annan marknadsplats är begagnatsajten för barnkläder Kittat.se som redan innan den egna sajten var lanserad började sälja sina produkter på Tradera. Jag frågade Annelie Näs hur de resonerar:
”När vi startade verksamheten använde vi Tradera för testa idéen, då hade vi ingen egen sajt. Nu är Tradera mer av en merförsäljningskanal till Kittat.se.” – Annelie Näs, medgrundare av Kittat.se
Kittat.se’s egna sajt
Kittat.se på Tradera.
Det absolut mest lärorika kring att använda andra marknadsplatser för sin e-handel hittar du i Antons intervju med ”The Friendly Swede”, John Lundqvist, i Ehandelsopodden. En spännande resa med väldigt konkreta tips på hur du lyckas på Amazon, tips som säkert är applicerbara på andra marknadsplatser. Lyssna!
Sammanfattningsvis: En stor trend – Ensam är inte stark
Vad alla dessa trender tyder på är att e-handlarna (och fler med dem) inte kan förlita sig på en kanal vare sig när det kommer till trafikdriv, marknadsplats eller leveranser. Idag behöver du höja blicken och se hur kunden rör sig över flera kanaler, såväl online som offline. Hur kunden upplever kontakten under handeln, och att allt flyter sömnlöst, är något att ha i fokus tiden framåt.
Nu när vi börjat lära om enskilda kanaler är det dags att se dem som en helhet och arbeta för att få kunderna att komma tillbaka till oss. Konkurrensen är fortfarande så liten att du ganska snart kan ha en stor andel av din marknad som har provat att handla hos dig. Hur du arbetar med detta tycker jag att Therese har skrivit bra om.
Summeringen och smakprov på min 6 timmar långa föreläsning hos E-business Manager programmet kan du se här:
Vilka är dina favorit-trender?
Fyll gärna på listan och lämna en kommentar nedan!
Vill du ha hjälp att hoppa på någon av dessa e-handelstrender?
Skicka mig ett mess så kan vi prata om saken!
3 svar till “4 trender inom marknadsföring av e-handel”
Bra spaningar Sara!
tack! En av de bästa artiklar jag läst på länge. Mycket matnyttigt
Tack Sara! väldigt lärorikt!