Digitala marknadsförings-tips – 15: Kreativt koncept

Författare:

|

Datum:

|

Nu när du vet vilka effekter du behöver i vilka skeden i dina digitala kanaler behöver du fundera hur du ska fylla dem. Recept av smarta flöden i all ära, men det är innehållet i dem som gör att du lyckas.

Innan du börjar ta kreera ditt specifika innehåll gör du dig en stor tjänst i att ta fram ett kreativt koncept för all din aktivitet. Ditt kreativa koncept är kärnan av vad du vill förmedla under dina aktiviteter. Det gör det lättare för din målgrupp att förstå vad du vill få dem att göra och får dem att hänga med lite längre i din aktivitet. Höjden av kreativitet behöver nödvändigtvis inte vara mastodontisk, men den behöver vara tydlig.

Det är svårt att vara kreativ. Särskilt idag när vi alla slåss om att vara den mest intressanta kreatören i våra sociala kanaler (ja, även du i Facebook-messenger eller dejtingapp-chatten). Aldrig har de ställts så stora krav på oss som personer att uttrycka oss i text, video eller bild. Med Snapchat och andra nya medium utforskar vi nya former av historieberättande varje dag.

I vissa fall agerar jag kreatör i mina kundprojekt, i vissa fall är jag analys- och konverteringskonsulten. För min egen del är jag kreatör och experimenterar med alla mina kanaler varje dag. Dock ser jag mig i de fall då jag behöver vara kreativ som ”den ofrivilliga kreatören”. På samma sätt som du behöver kunna ta input från data för att lyckas med digital marknadsföring idag behöver du förstå dig på det kreativa. Även om du är lagd åt det håll där du tycker det är lite läskigt. Personligen kommer min kreativitet från inputen jag får av att studera beteenden. Därför ser jag mig som en beteendestyrd kreatör. Kan man kalla sig själv det?

 

Så tar du fram ett kreativt koncept i 6 steg

Genom att i en process ta beslut steg för steg kan det bli lättare att vara kreativ, i alla fall om du fungerar som mig. Det här är processen jag brukar jobba efter.

1. Vad ska du prata om i stora drag?

För att komma fram till vad du ska fylla ditt kreativa koncept med i stora drag vill du hitta något övergripande att prata om i stora drag. Du kan utgå från:

  • Säsong – Exempelvis jul, påsk, vår, sommar, höst, vinter eller annan periodslång händelse
  • Event – Exempelvis Alla hjärtans dag, Halloween, Midsommar, branschkonferens eller annan dagslång händelse
  • Tema – Exempelvis ”hälsa på ett enkelt sätt”, ”inredningsdetaljerna som förändrar”, ”trender 2017” eller andra teman relaterade till livsstilen i din målgrupp
  • Opinion – Exempelvis ämställdhet, rasism, rädda naturen eller andra samhälleliga påverkansfrågor
  • Produkt/tjänst/varumärke – Exempelvis nyhet, kärn-ord, produktkategori, anställda eller annat direktkopplat till din verksamhet.

2. Vem är du?

När du valt mellan säsong, event, tema, opinion eller produkt/tjänst/varumärke ställ dig då frågan; Vad kan du berätta om…

  • …företaget?
  • …produkten/tjänsten?
  • …livsstilen?

När du besvarar frågan letar du efter själva essensen av vad du är och ditt syfte med din existens. I det här steget preciserar du vad du ska förmedla i din verksamhet i ditt kreativa koncept. Ja, du behöver välja bort.

3. Till vilka ska du rikta dig?

Även i det här steget gör du dig själv en tjänst om du väljer bort segment i din målgrupp. Genom att ha en tydlig person i åtanke när du tar fram ditt innehåll kan du bättre fundera kring vad denne gillar och kan tänkas ha nytta utav. Sanningen är ju att vi faktiskt inte är såååå unika.

Fundera på om du ska vända dig till…

  • …testarena? – Med ett mer nördigt innehåll
  • …kravställarna? – Med ett mer förtroendeingivande innehåll
  • …flockdjuren? – Med ett mer allmänt innehåll

Fundera även på om du ska välja att segmentera målgruppen för ditt kreativa koncept ytterligare genom att fokusera på en viss grupp av din segmenterade målgrupp för att underlätta att skapandet av ett mer precist kreativt koncept.

4. Med vilken känsla vill du förmedla ditt innehåll?

Känslor verkar vara det hetaste ordet 2016. Det finns en anledning till det. Talar du till förnuft skapar du tankar. Talar du till känslor skapar du handling. Som Ogilvy sa. Eli Frasier sa att alla de studier de gjort på Upworthy visar att deras innehåll förkastas om det inte väcker känslor under Webbdagarna i Göteborg 2016. Jag tror att flera innehållsskapare kan skriva under på det.

Genom att utse en tydlig känsla du vill förmedla med ditt kreativa koncept ökar du chanserna till att lyckas träffa rätt hos din målgrupp.

5. Samla input av andra kreatörer!

När du jobbar med digitala kanaler kan du antingen välja att vara trendsättaren eller hoppa på trender av innehåll andra skapat. Här gäller det att vara självkritisk och inse att de flesta av oss inte är kapabla att vara trendsättare utan behöver inspireras av andra (även om jag uppskattar försöken som görs). Vänd dig (dagligen) till följande kanaler för att hitta inspiration:

  • Youtube – Det finns få platser du kan lära dig mer om storytelling än på Youtube.
  • Reddit – Källan till alla trender på Internet. Var där eller pensionera dig.
  • Pinterest – Inspirerande bildmaterial, smart disponerade guider och tutorials
  • Magasin och profiler på Facebook – Exempelvis Vice, Thrillist, Gary Vaynerchuck eller kanske Lucas Simonsson.

Se till att snegla lagom mycket på TVn. Det finns få jag genom åren fått så stor respekt för som kreatörer i reklambranschen. Vad de gör när de kommer på träffsäkra koncept är för en beteendedriven kreatör fullkomlig magi.

6. Beskriv din story för ditt kreativa koncept

Slutligen; Beskriv din story. Använd dig av de insikter du samlat på dig i punkterna ovan till att beskriva storyn du vill förmedla under de avsatta digitala aktiviteterna för ditt kreativa koncept. Det är ok att fatta sig kort. Rita också ut ditt narrativ och fördela ut över din kampanjplanering. Voilá!

> Det blir en julkalender som fortsätter fram till 2017

Jag gjorde övningen att lista alla kommande inlägg jag skulle vilja skriva under julkalendern. Det blev 32 stycken. För att inte missa något viktigt ämne, och tillgodose alla era önskemål, kommer julkalendern bli en ”nyårskalender” som fortsätter fram till den 1 januari 2017.

Kommande inlägg i julkalendern:

  • Lucka 16 – Recept på bra innehåll – Essensen av det hela
  • Lucka 17 – Innehållstyper – Berättande, underhållning, utbildande
  • Lucka 18 – Berätttande – Varumärkesstory, opinionsbildning
  • Lucka 19 – Underhållning – Humor, dramatiskt, vardagligt
  • Lucka 20 – Utbildande – Tutorials, guider, statistik
  • Lucka 21 – Kanaler 2017 – Hur ska jag tänka kring min budget?
  • Lucka 22 – Facebook Ads 2017 – Är det vår viktigaste kanal?
  • Lucka 23 – Historieberättandet 2017 – Stories (Instagram, Snapchat)
  • Lucka 24 – Video 2017 – Hantera video på Youtube och Facebook
  • Lucka 25 – Messenger 2017 – Hur hanterar du chatten
  • Lucka 26 – E-post 2017 – Oändliga möjligheter
  • Lucka 27 – LinkedIn 2017 – Vad ska jag göra?
  • Lucka 28 –  AdWords 2017 – Hur hanterar jag det?
  • Lucka 29 – SEO 2017 – De tre viktigaste sakerna att tänka på
  • Lucka 30 – Influencers 2017 – Mid size influencer bonanzan, vad innebär den?
  • Lucka 31 – Det här lärde jag mig av mest 2016
  • Lucka 32 (1 jan 2017) – Kommer Internet hjälpa världen bli bättre 2017?

Tidigare inlägg

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *