”Kom till sak nu. Ge mig det magiska tricket för kanalerna och berätta vilket innehåll jag ska skapa!” Nädu, jag kan inte svara på det en. I de digitala kanalerna skyndar vi långsamt, som fröken konverteringshets säger.
När du ni har målat ut drömscenariot för listan på dina kritiska punkter under din kampanj eller i din marknadsplan är det dags att planera för den kedjereaktion av awesomeness som ska ske av dina aktiviteter.
Så, vore drömscenariot att ha 10 000 e-postadresser att lansera den mest kritiska aktiviteten med? Eller kanske en räckvidd på 100 000 och 20 000 interaktioner? Då är frågan vad du behöver göra för att hamna där.
Ofta när vi planerar en kampanj gör vi det runt några större nedslag. Vi lägger mycket krut på att ta fram innehåll och köpt media för dessa. Vad vi ofta glömmer de supportande aktiviteterna som får huvudaktiviteterna att flyga.
Supportande aktiviteter kan exempelvis vara:
- Bild i syfte att öka engagemang i sociala medier
- Annons som syftar till att öka räckvidd
- Tävling eller undersökning som syftar till att samla in e-postadresser
- Samarbeten med influencers som syftar till att öka varumärkeskännedom inför ett produktsläpp
- Retargeting-annonsering efter ett samarbete med en influencer för att hämta tillbaka trafiken
- Rekrytera ”referrals” (hänvisare) för ökad trafik/länkkraft
Jag tror ni förstår. För att få relevant trafik som klickar på en länk där du presenterar ett erbjudande behöver du räckvidd. Räckvidden har du fått genom aktivitet i sociala medier och annonsering i digitala kanaler. För att öka möjligheten till organisk spridning och ökad organisk räckvidd behöver du engagemang och interaktioner. För engagemang behöver du varumärkeskännedom och därför har du kanske samarbetat med en influencer eller gjort PR-arbete. För att sedan få personerna som interagerat med ditt material, kanske klickat sig vidare till en sajt, behöver du genomföra aktiviteter för att få dem att konvertera. Kanske genom retargeting, kanske genom att presentera en annan typ av innehåll för dem.
Övning: Placera supportande aktiviteter på din tidslinje
Utifrån ditt drömscenario ska du nu ta fram supportande aktiviteter som hjälper dig skapa de bästa förutsättningarna inför dina mest kritiska aktiviteter. Hur många dessa supportande aktiviteter är beror på vad du tror att du kan få ut av vardera aktivitet.
>> Kom ihåg att varje aktivitet kan hjälpa dig förbättra resultatet (räckvidd, engagemang, klick, konverteringsgrad) vid nästa aktivitet.
Varsågod. Rita upp en tidslinje. Placera ut dina mest kritiska aktiviteter. Specificera under dem ditt drömscenario och börja sedan räkna på vilka aktiviter du behöver göra för att nå dit.
Tidigare inlägg
- Lucka 1 – Kartlägg din målgrupp
- Lucka 2 – Arbeta med din målgrupp
- Lucka 3 – Undvik att hamna snett
- Lucka 4 – Risken i att försöka överlista plattformarna
- Lucka 5 – Den mest kritiska aktiviteten
- Lucka 6 – Måla upp drömscenariot