Att lära ut till andra är nog en av de mest spännande sakerna jag får göra i mina uppdrag. Det ställer inte bara krav på att jag kan mitt ämne tillräckligt nog för att pedagogiskt kunna förklara hur du arbetar med det – Att undervisa ställer även krav på att jag håller mig uppdaterad, provar nya taktiker och samlar insikter under tiden jag inte undervisar, för att kunna ge den kunskap som krävs för att utföra aktiviteter inom mitt område. Dessutom är det oerhört rörande att få vara en del i individers lärande samt lära känna så pass många talangfulla personer.
December till februari har varit extra bra de senaste åren. Även om jag har mindre kurser löpande över året får jag under den här perioden träffa Onlinemarknadsförarna på Medieinstitutet. I år fick jag träffa min tredje årskull Onlinemarknadsförare och kanske var den bättre än någonsin.
Utformning av content marketing-kursen för Onlinemarknadsförarna
Onlinemarknadsförar-programmet förändras med branschen, online-användandet och verktygen – Så även kursen jag håller. Första året fokuserade vi på sociala medier och kanalerna i sig när studenterna fick öva sig på att skapa ”virala” kampanjer. Sedan dess har fokus blivit tricket att veta vad som är rätt innehåll och hur du sprider det för att driva affärer. Detta har lett till att vi numer kallar kursen Content Marketing.
Under kursen går vi igenom:
- Strategi för innehåll utifrån krav på organisering, Internetanvändarens konsumtion av innehåll, trender och köpbeteenden.
- Planering och organisering både för löpande arbete samt arbete med kampanjer.
- Vad är bra innehåll och hur skapar man det?
- Spridning av innehåll i egna, andras och köpta kanaler samt hur du kan få dem att samspela.
- Mäta, följa upp och räkna hem content marketing.
Den främsta förändringen under kursen i år var större fokus på köpta kanaler. Spelplanen kräver allt oftare tillsättning av en annonseringsbudget för att få god effekt av content marketing – Därför fick Onlinemarknadsförarna inte bara uppgiften att ta fram kreativa koncept på innehåll som kan attrahera deras målgrupper utan även att ta fram tvättsäkra och välgenomtänkta annonsbudgetar för köpta kanaler. Tur är därför att de läser allt från SEM till RTB (Du får fråga dem vad alla begreppen betyder.) Jag kompletterade med att reda ut begreppet ”native annonsering”.
Case från verkligheten – Clas Ohlson och Bring
För att anknyta till verkligheten fick vi hjälp av Clas Ohlson och Bring som försedde studenterna med en varsin brief. Clas Ohlson delade deras verkliga brief för deras vår-kampanj och Bring bad om upplägg på hur de ska kunna upplysa om deras nya 60 minutersleverans. Med avsikt valde vi ett B2C- och ett B2B-case. Även om Internetanvändare är Internetanvändare kan taktiken skilja sig något, likt jag belyst tidigare.
Resultatet?
Enligt min åsikt visade Onlinemarknadsförarna att det går att både vara kreativ, analytisk och realistisk inom ett och samma projekt.
Stort tack till Jenny på Clas Ohlson och Johan på Bring för ert engagemang med rysligt bra feedback till studenterna. Även tack till programansvarig David vars vilja att få studenterna att bli det bästa möjliga inte finner några gränser. Såklart även tack till Mats som gjorde en mycket god insats som medbedömare detta år.
Men mest av allt…
Tack till alla er studenter som var med i kursen! Aldrig har jag tidigare fått vara kursledare för en så pass engagerad klass. Jag är imponerad över ert deltagande och det har varit riktigt kul att bolla tankar och idéer med er under föreläsningar och workshops! Från mitt hjärta; Ni är grymma!
PS. Låter det här som en intressant utbildning? Se till att söka YH-utbildningen nu för att komma med i den 5:e upplagan av Onlinemarknadsförare på Medieinstitutet! Läs mer och anmäl dig här. Den 24 mars har Medieinstitutet även öppet hus som du kan läsa mer om här! DS.
Vill du också ha en (intensiv)kurs i Content Marketing?
Då har du tur! Tillsammans med Wednesday Relations ska jag hålla i en heldags-workshop om Content Marketing mot konsumeter. Under denna heldag tänkte jag försöka ge insikter om konsumentens konsumtion av innehåll på webben och i mobilen samt ger dig verktyg för dig och dina kollegor att arbeta med. ”Native annonsering” och hur du kan arbeta med det finns även med på agendan.
Du blir inte content marketing-proffs på en dag därför är min ambition är att du förutom ny inspiration ska få något konkret att arbeta vidare med. Mitt hopp är att du som deltagare redan ska vara sugen på att arbeta mer med content marketing och har några frågeställningar att ta med dig till kursen. På plats kommer finnas andra i samma sits som dig
För att summera agendan:
- Konsumenten och trender kring konsumtion av innehåll idag
- Nytt tag om din content marketing-strategi
- Så kan du arbeta för att ta fram bättre innehåll
- Sprida innehåll mer effektivt
- Native och redaktionell annonsering – Vad är det och hur kan du arbeta med det?
- Mäta och följa upp resultat av content marketing
Låter det givande? Se till att anmälda dig så snart du fått godkänt av chefen! Vi blir en liten och engagerad grupp – Därför finns det inte så många platser att knipa!
2 svar till “Kurs om Content Marketing för Onlinemarknadsförare”
Vilken härlig kurs, den ska jag tipsa vår marknadsavdelning om. (Japp, vi har vi en uppdelning mellan digital och traditionell marknadsföring hos oss..) Vi kanske ses där! /Therese
Vad kul att du gillar Therese! Och spännande uppdelning av marknadsförings-rollerna 😉