Sociala Medier

Söker du förstärkt relation till din följarskara? Jag kan erbjuda dig strategiska planer såväl som operativt arbete för ditt engagenangsskapande i sociala medier. Detta genom research, utbildning och community management. I drygt tre år har jag arbetat med webbstrategier för allt från globala och lokala varumärken till offentlig sektor, privata företag samt med personliga varumärken.

Vad som gör mig särskilt bra på sociala medier:

Jag har vana av att jobba strategiskt, taktiskt och operativt med webb. Med min utbildningsbakgrund tänker jag i affärsprocesser och arbetar efter verksamhetens övergripande strategi. Då jag haft möjlighet att arbeta med stora kampanjer över flertalet kanaler har jag även fått kombinera insikter för organiskt driven media med köpt media, både online och offline. Detta gör även att jag har erfarenhet av att arbeta både direkt mot pr-/mediabyråer samt mot utvecklare.

Jag har praktiserat och lärt av bra personer och organisationer, däremot har jag aldrig gått någon kurs om sociala medier eller läst på ett mediainstitut. Nedan kan ni läsa mer om de case jag senast lärt utav.

Strategi för Sociala Medier

Ett landskap där användarens tillfälliga behov styr skiljer sig från traditionellt kampanjarbete där traditionella insikter om en köpprocess, och sedan länge inplanerade mediaytrymmesinköp, är centralt. Att därför skapa en strategi som möjliggör att kunna finnas där/när användarens behov av information uppstår är vad som är signifikant för en sociala media strategi. Genom att läsa min blogg kommer du förstå hur jag strategiskt ser på sociala medier, nedan vill jag visa min bild av social media-strategi.

Företag jag arbetat med på strategisk nivå: Pepsi, Halebop, Cancerfonden, Fisherman’s Friend och Samsung Globalt

Operativt/taktiskt arbete med Sociala Medier

De senaste exempel av projekt på där jag arbetat taktiskt och operativt med sociala medier vill jag ge er en inblick i nedan.

Pepsi

Pepsi Refresh har pågått under det gångna 2011 och är Pepsis största satsning på den svenska marknaden, åtminstone det senaste årtiondet, och har syftat till att insprera unga att göra verklighet av sin passion och sina idéer.

Läs om mina känslor för projektet här.

Min roll i detta projekt har varit ytterst central, dels som produktionsledare och dels som community manager. Jag har varit den främsta kontakten för såväl samarbetspartners som användare. Allt från produktion av content för de egna kanalerna, men även framtagande av material för externa PR-/mediapartners, har varit mitt ansvar samtidigt som jag skött all kommunikation ut från projektet till konsumenter/Pepsi Refresh-deltagare.

En viktig plats för att skapa engagemang kring projektet, förutom kampanjens digitala hubb, var Pepsi Sveriges Facebook-sida, vilken vi byggde upp från grunden. För denna var utmaningen att hålla Refresh Project levande samtidigt som vi gav Pepsi-fansen den dos ”fun” de efterfrågade.

För Pepsi har jag även hand om deras Youtube-kanal. Här ville vi visa dels case-filmer och materal från projektet samt lyfta användarna och deras content.

Det finaste vi producerade enligt mig är det som visar på resultatet av projektet; Videoklippen från Finalen

Refresh Dance Moves Final – Del 1 

Refresh Dance Moves Final – Del 2 

Sammanfattningsvis: Ett tungrott projekt som förde oss alla närmare användarna/kunderna

Bopmodels/Halebop

Bopmodels består av utmaningen att koppla ”traditionell reklam” till den digitala världen. På bopmodels.se kan Halebops kunder skapa sin egen reklam, något som knyter ihop grundstommen i Halebop-manéret.

Min uppgift i detta projekt har varit att hålla Bopmodels levande, genom kontakt med användare samt genom skapande av trafikdrivande aktiviteter. För Halebop arbetar jag även som stöd för deras Facebook-page.

Fisherman’s Friend

För en aktör med intresse för mindre digitala aktiviteter finns utrymme för att utnyttja det naturliga engagemanget hos invidiver, vilket är det jag drivs mest av. Att exempelvis använda en Facebook-page för att dels låta en ”traditionell” utomhuskampanj ta liv, samt dels att visa upp de produkter som finns på marknaden, är särskilt kul.

  •  Välkommen att höra av dig om du vill ta en lunch och diskutera!

1 kommentar

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *