Detta är ett inlägg i Framtidsstafetten, initierad av Framtidskommissionen och projektledd av Twingly. Läs gärna mer och hitta övriga inlägg i bloggstafetten på framtidskommissionen.se/gastbloggare
År 2025 ska jag enligt min livsplan sätta mina barn i skolan. En skola som inte alls kommer vara lik den vi har idag, där valmöjligheterna är betydligt fler – Men förmågan att lära ut dem betydligt mindre. Ännu kommer inte ha skolan med dess utbildade lärare ha hunnit anpassat sig till breddningen av kunskapsområden och kulturell mångfaldhet (och då menar jag inte antalet nationaliteter och religioner som omger dem) Under hela sin skolgång kommer mina barn brottas med detta problem, de kommer vara nästa förlorade generation. Detta ställer högre krav på mig som förälder som behöver ta vid där skolan brister. Stackars mina barn, med en 80-talist morsa som aldrig varit tvungen att anpassa sig efter industriella processer, de kommer att bli om än mer förvirrade än vad vi är idag, och våra krav på varandra kommer inte göra situationen bättre.
Mina barn kommer även sakna kultur, åtminstone den form av regionalkultur vi är uppvuxen med idag. Mina barn kommer att lanseras globalt redan från födsel in i ett samhälle där kulturer skapats på en världsomspännande nivå snarare än lokalt anknutet. Mycket väl kommer det kunna vara så att de har mer gemensamt med ett barn i Japan än ungen i granngården. Hur ska jag då kunna lära dem om politik, ekonomi och det jag betraktat som kultur? När de redan kommunicerar på en global nivå – Hur ska jag lyckas få dem att finna intresse för vad som händer i det land vi råkar bo i? Deras svar till mig om jag berättar om vårt samhälles problem kommer att vara ”Men låt oss flytta då Mamma?” precis på samma sätt som vi 80-90-talister pratar om våra arbetsplatser. Den här platsen/landet är till för mig – Passar den mig inte rör jag mig vidare. Det behöver inte vara fel att betrakta världen på det sättet, det skapar hälsosam konkurrens som driver utveckling, däremot kommer samhällsstrukturerna ännu inte ha möjligheten att ta tillvara på det.
Mina barn kommer vara den förlorade generationen. Om vi inte hinner ikapp framtiden.
Ett av de största samhällsproblemen i den relativt avlägsna framtiden kommer vara att ta tillvara på den mängd individer som lärt sig hantera information och lätt omvandla den till kunskap, betydligt snabbare än vi gör idag. Att kunna sköta detta individuella management av drivkraft och specifik kunskap kommer inte bara lägga ansvaret på samhället utan även än mer på vår roll som föräldrar och medmänniskor/kollegor för kommande generationer. Vi behöver ombilda och mentalt anpassa oss efter globala sub-kulturer.
Vad ska skolan då göra för att fånga upp talanger, drömmar och drivkraft? Jag ser min vän Gustaf posta en bok av Seth Godin på Facebook där han försöker besvara frågan, bland annat benämner han skolans syfte som
- Att skapa ett samhälle som är kulturellt koordinerat
- Att driva framåt vetenskap och kunskapsbildande samt att ta in information för informationens skull.
- Att förbättra civilisationen genom att ge individer verktyg att ta bra beslut
- Att träna individer att bli produktiva skapare
Detta besvarar inte frågan på hur skolan i framtiden kommer behöva agera när mina barn mest troligt är mer lämpad och kan lära mer av en lärare i Singapore eller Italien än en lärare i Sverige på grund av deras intressen och kulturella likheter. Däremot ger det en antydan om kärnan i syftet med skolan som för samhället bör vara viktigare att fokusera på än att arbeta för att behålla traditionella strukturer. När sakfrågor styr individen snarare än politiska samhällsåskådningar kommer traditionella strukturer behöva omformas.
I den bästa av världar har ett samhälle som är öppet och drivs av globalt kulturella likheter inte problem med varken sysslolöshet eller urbanisering. Vi kommer befolka fler delar av världen om det inte längre spelar någon roll från varifrån vi verkar. – Det är att ta tillvara på kunskap och drivkraft hos de som ännu inte funderat ut hur som är utmaningen.
Härmed lämnar jag över stafettpinnen i Framtidsstafetten. Tack Framtidskomissionen!
3 svar till “Vem ansvarar för att ta tillvara på kompetensen + 2020?”
När dessa eventuella barn går ut skolan kommer inga traditionella jobb att finnas kvar ändå. Så varför sätta dom i skolan överhuvudtaget så länge den ser ut som den gör? Den är ju kvar i 1800-talet för fan. Har tappat all form av kontakt med verkligheten fullständigt. Totalt bortkastad tid till 80% o sätta sin fot där alls.
Finns f.ö. ingen anledning heller o hjärntvätta in dem i ett system som ändå inte kommer finnas kvar i den form skolan ”förbereder” dem för. Bara för att slussa merparten av sina intjänade pengar uppåt i banksystemet.. o bli fogliga små skuldslavar i maskineriet. Luras till att ägna 90% av sin tid till o leta primära livstillfredsställelser i påhittade behov som egentligen inte spelar nån roll. 4 miljoner i boskulder o en ny bänkskiva i köket. Skitkul. Verkligen. Våra fundamentala behov i ett nötskal. Säkert.
Aldrig att jag skulle tvinga in dem i det ekorrhjulet. Lär dem hellre o utnyttja ny teknik för o bli mer självförsörjande/mindre beroende istället o skapa mindre ”communities” snarare inom olika områden. Lär dem att andra människor är det enda som spelar roll. Ha tid o umgås med dem istället för o ägna tid åt all annan skit som det görs idag. Spika upp ett finare plank en grannen, för hela årslönen o lediga helgen (men surprise.. inte heller efter detta blev livet perfekt).. när man istället kunnat rikta koncentrationen till o umgås eller göra saker ihop med vänner nära o kära.
[…] Sara Öhman, ”Vem ansvarar för att ta tillvara på kompetensen + 2020?” […]
[…] Vem ansvarar för att ta tillvara på kompetensen + 2020? […]