Blogg

  • 3 presentationer som gör dig till en bättre Innehållsmarknadsförare

    2013 har funnit sin ända och året har sannerligen präglats av begreppet ”content marketing”. Min bakgrund till ”content marketing” är att arbeta som stöd i skiftet som gjort att marknadsavdelningarna…

  • Sätt bara mål som motiverar dig (på riktigt)

    Nyårslöfternas tid är här och många är vi som redan börjat göra verklighet av våra planer. Tycker du likt mig om att blicka framåt och fundera på vad du kan…

  • Vad du har att vinna på att vara personlig i sociala medier

    Rätt ofta står jag vid gränsen för ”oversharing” och mina kanalers utrymme är nyttjade maximalt. Mest troligt delar jag mer än vad vänner och följare tycker att är ok, några…

  • Hur mätning kan få dig igenom innehållsmarknadsföringens utmaningar

    En av de främsta utmaningarna i arbete med digital marknadsföring, och innehållsskapande för klimatet vi har online, är att hålla arbetsgruppen motiverad över en lång tid. För att lyckas med…

  • Sammanfattning av Web Summit 2013

    Överväldigad efter några dagar på Europas (numer) främsta techkonferens vill jag försöka sammanfatta intrycken för er som inte hade möjlighet att medverka på Web Summit Dublin 2013. + 10 000…

  • Innehållsstrategi på 5 minuter – [Infographic]

      Går det att skapa en innehållsstrategi för din innehållsmarknadsföring på 5 minuter? Kanske inte, men du kan få ner dina tankar i stora drag genom att svara på några…

  • Måndagspanik – Frilansarens tvivel

    Till mina frilansande kollegor Att tvivla på sin kompetens ingår i den ensamma vägen vi valt. Det är svårt att inse sin kompetens när man suttit och grottat in sig…

  • 4 goda vanor för att driva trafik till din blogg

    Bra, du har skrivit en välskriven och intressant bloggpost. Som vi alla vet är content king, men nu måste du hjälpa dina läsare att hitta till din bloggpost. Även om…

  • 4 goda vanor för att skapa blogginlägg på löpandeband

    Om du någongång provat på att driva en blogg vet du hur svårt det är att få rutin i bloggandet. Även om du upplever att du har mycket att säga,…

  • Två bloggstrategier med två olika syften

    En blogg är inte bara en enkel blogg – Det finns mängder av olika bloggtyper därute. För somliga är det viktigt att få utlopp för tankar och åsikter som bubblar…

  • Sociala medier är inte det viktiga

    Sociala medier är bara kanaler. Som TV, radio, direktreklam, tidningsannonser fast med annorlunda egenskaper. De har sina för- och nackdelar och du behöver anpassa ditt material därefter. Men likt med alla…

  • Den framtida rollen för en Facebook Manager

    När en av världens största mediatjänster går ut och berättar om matematiken som skapar det mediaflöde du antagligen spenderar mest tid med om dagarna lyssnar alla.  Ofta är det vi…

  • ”Hjälp! Mitt community är dött!” – Så utför du Community HLR

    En tragisk händelse som inträffar allt för ofta; När väl inbjudan gått ut för din nya digitala tjänst och den första tidens trafikstorm lagt sig stannar aktiviteten och kvar blir…

  • 4 saker ditt Start-Up kan lära av Truecaller

    Ett av de mest intressanta företagen i Stockholm just nu tycker jag att är Truecaller. Efter att ha varit aktiva med sin produkt som i 4 år har de nu…

  • #HashtagBlindness och när du faktiskt har nytta av taggarna

    Ryktena har besannats och Facebook har påbörjat att rulla ut möjligheten för användarna att använda #hashtags. Sist i raden av de sociala nätverk som förstått att innehåll på något vis…

  • Jag blir min egen – Frilansande konsult inom digitala medier

    I fem år har jag väntat på att skriva det här – Att berätta att jag äntligen ska börja leva som jag lär och bli min egen. Det är riktigt…

  • Lyckas med digitala kampanjer – Webbdagarna Luleå 2013

    Webbdagarna-ekipaget drog till Luleå i veckan och jag följde med för att prata om hur lyckade digitala kampanjer skapas. På Kulturens Hus i ett hett Luleå hade 200 konferensdeltagare och…

  • Det här är mitt hantverk

    Alla kan göra det gör jag, det är inte svårt. Att jobba med sociala medier kräver att du kan relatera till andra människor och på något sätt förmedla vem du…

  • 3 sociala media-byråer att anlita 2013

    Sociala media-experter är på allas humoragenda dessa dagar, och få yrkeskategorier är så bedrivna med just nu som sociala media-professionen. Det senaste året har jag mött många branschkollegor som förnekar…

  • Resultatet av 2012

    20 000 facebookfans 5 nya bloggar 30 000 nya bloggläsare 1000 nya twitterföljare 150 sales via sociala medier 100 nya bloggkontakter 5 rikstäckande artiklar  20 december 2011 skrev jag på…

  • Tips inför 2013 – Plugga Internet!

    Jag tänkte börja min serie inlägg med tips på hur du bemästrar Internet 2013 med ett gästinlägg från min vän Ida Lindén som utbildar sig till onlinemarknadsförare. Ida pluggar nämligen…

  • Att frilansa eller anställas – Har du något råd?

    Igårkväll sent på buss 4 genom Stockholm står ett par bredvid mig, påväg hem från en dejt, och diskuterar sina arbetstider samt kulturen på sina arbetsplatser. De talar gott om…

  • Sociala medier säljer inte din #ehandel!

    Den senaste veckan har e-handlarna ropat glädjerop efter de studier som gjordes efter supersäljhelgen vilken visade att sociala medier inte drivit försäljningen under Black Friday och Cyber Monday, glädjerop jag…

  • TEDx Stockholm Women – Creative Empowerment

    Den snöiga lördagen den första december spenderar jag, efter en tung vecka, på TEDx Stockholm Women med temat Creative Empowement. Ironiskt nog finns det ingen bra översättning från engelskans ”Creative…