Digitala marknadsförings-tips – 3: Undvik att hamna snett

Författare:

|

Datum:

|

,

Det är billigt att annonsera i digitala kanaler. Med 100 SEK kan du nå över 10 000 personer i din målgrupp. Detta är en blädande tanke som för många ut i digitala kanaler för att testa sina möjligheter. Responsen är i 9 fall av 10 ”Men det är ju inga problem, vi lägger 500-1000 spänn om dagen i en vecka som ett test på Facebook!”.

Låt mig nu göra ett test på dig. Hur många gånger har du sagt:

  • ”Vi testade, nådde många, men det gav inget.”?
  • ”Skyhög CTR men väldigt hög bounce rate”?
  • ”Vi fick JÄTTEMÅNGA likes!!!! Jag vet inte vad de ger men… Hur får man de in på sajten?”?
  • ”Det är bara massa konstiga namn som gillar…”?

Känner du igen dig i någon av de här uttalanden så har antagligen varit väl hetsig när du försökt växa din målgrupp i digitala kanaler.

När plattformarna inte vet vem du är, men du säger att du vill köpa dig en massa utrymme hos dem, så kommer de mest troligt skicka dig till som har ett beteende som du är ute efter – Hög klick-benägenhet eller hög like-benägenhet. Internet är en plats där det finns många hetsiga aktörer som vill tjäna pengar, därför finns både spindlar som går igenom nätet och like-säljare som vill verka genuina. I vissa fall kan du råka ut för dessa när du annonserar i digitala kanaler, även om du tycker att du är noggrann med dina målgruppsinställningar. Detta kännetecknas av hög engagemangsgrad/CTR men liten effekt/hög bounce rate.

Genom att långsamt rekrytera personer att interagera med dig kan du låta de digitala plattformarna veta vem du är, och din plats i deras universum, och på så vis minska risken för fejk-likes och fejk-klick. Detta är också en anledning till varför du INTE ska bjuda in dina vänner och familj när du skapar en ny Facebook-sida. Stöd-likes kanske är det absolut värsta du kan ha på Facebook. Om inte dina vänner och din familj är i målgruppen kommer de inte hjälpa Facebook att hitta rätt personer för ditt varumärke/produkt/tjänst utan istället servera dig fler personer som dem. Relevansen på det du når ut till blir därför låg och du kommer få en skev bild av resultatet på dina aktiviteter.

Så undviker du att hamna snett i digitala kanaler

”Shit, är det ens någon idé att som ny aktör ge sig ut i digitala kanaler?” tänker du. Ja, det finns två enkla sätt att undvika dessa fällor:

  1. Mata plattformarna med din egen data
  2. Arbeta med att begränsa din målgrupp

Mata plattformarna med din egen data

Genom att mata plattformarna med din data kan du tala om för dem vilka typer av personer som är din målgrupp. Utifrån dessa profiler, och deras beteenden, kan plattformarna sedan skapa tvillingmålgrupper med personer som liknar de du redan har kontakt med, vilket kan göra din annonsering mer precis.

Vi tar Facebook som exempel igen, eftersom det är det mest enkla verktyget att komma igång med. På Facebook har du alternativet att mata in kundlistor, med exempelvis e-post eller telefonnummer, som de sedan kan matcha med profiler i deras användarbas. Du kan även välja att skapa målgrupper utifrån de som besökt din webbsida genom att installera en pixel. Är volymen av personer från dessa källor tillräckligt stor kan du välja att skapa ”look-a-like” målgrupper (tvillingmålgrupper) med dem som underlag.

Nu tänker du; ”Men jag har ju ingen data!”. Ja, då är det dags att kavla upp ärmarna och bli kreativ. Hur kan du få in listor på personer som är relevanta för dig på ett organiskt sätt?

Arbeta med att begränsa din målgrupp

I lucka 1 berättade jag om hur du kan gå tillväga för att kartlägga din målgrupp. Detta kommer till användning när du ska växa din målgrupp. Alla insikter du får av att analysera din målgrupp hjälper dig när du arbetar mot nya målgrupper i digitala kanaler.

Även här finns det en farlighet att hamna snett, precis som med dina ”stöd-likes”. Testa dina teser långsamt, analysera hela vägen i konverteringstratten, för att sedan skala upp.

Om du redan hamnat snett då?

Gör om gör rätt. Ofta när jag träffar företag som annonserat brett, framförallt globalt, ser man att de som valt att like:a inte är aktiva. Du kan då inte använda dessa interaktioner att bygga vidare på, exempelvis genom att skapa tvillingmålgrupper baserat på trafik eller likes på Facebook eller genom att göra retargeting-annonsering. Du behöver rensa upp (en gång raderade jag 100 000 följare på en Facebook-sida)  och stället måste du jobba för att hitta nytt och minska andelen av gruppen ”fejk” med nya fräscha interaktioner.

Medan du gör detta bör du vara noga med tidsbegränsningen du har för interaktioner/webbtrafik. Gå inte för långt tillbaka i tiden när du hämtar datan i plattformarna utan bara då du är säker på att du fått den typ av interaktion/trafik som du är ute efter.

Lucka 4: Fraran i att vara för feg och snäv i digitala kanaler

Det finns också en fara i att försöka vara för listig och snäv i digitala kanaler. Det tänkte jag att vi skulle prata om i Lucka 4. Du hittar Lucka 4 här.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *