En gång i tiden hade jag en levande blogg där jag delade med mig av alla mina projekt. Sedan tog projekten över och bloggen blev lidande. Därför tänkte jag att det vore på sin plats med en liten life update.
Vad jag jobbar med?
Egentligen gör jag samma sak som jag alltid har gjort. Jag varvar att lära andra marknadsföring med att göra marknadsföring. Fortfarande som frifräsare! En av mina viktigaste regler i livet har varit ”jag vill leva det liv jag vill leva på lång sikt redan idag, men i den skala som är möjlig” och när jag tittar tillbaka på mina yrkesverksamma år har jag lyckats hålla det.
Idag är uppdragen större än för några år sedan. Detta främst eftersom företagen jag jobbar med oftast är av större skala, med fler personer i teamen. Vanligast är att jag jobbar med företag med +10 personer i varje team. När jag jobbar med mindre organisationer varvar jag ofta utbildning med konsultande.
Och ja, jag gör operativt löpande arbete ibland! Men bara om produkt/tjänst är rätt, inom områden där jag har kontaktnät, och jag får jobba med människor som gör mig glad. Just nu gör jag det i Tänndalen.
Den stora förändringen de senaste åren är att jag lämnat marknadsavdelningarna och börjat jobba bredare med flera avdelningar och ledningsgrupper. Det har jag AI att tacka för. Som många andra konsulter har de främsta förfrågningar jag fått rört implementation av AI i arbetsprocesser i praktiken, något jag med min pedagogiska vana blivit bra på att lära ut.
Kortfattat jobbar jag med:
- Hjälper organisationer implementera AI i deras arbetsprocesser – Främst genom utbildning och workshops med team och ledningsgrupper.
- Strategi för aktivering i digitala kanaler – Räckvidd, engagemang, trafik och konvertering i sociala medier, nyhetsbrev, SEO och köpta annonser.
- Operativt arbete med innehåll och event som kräver relationsbygge – Där jag kan nyttja mitt kontaktnät.
- Influencer strategi + aktivering – Svårt att sluta med något som jag gjort sedan 2008.
Min kärna i beteenden mellan människor på Internet kommer alltid ligga mig varmt om hjärtat, och även om jag lär personer generera kommunikation med hjälp av AI brinner jag för att se hur vi på ett så mänskligt sätt som möjligt når ut, berör och knyter samman människor. Sociala medier och att samla människor är alltid det som kommer fascinera mig mest.
Samarbetspartners
Just nu samarbetar jag mest med Bonnier Akademi, Hyper Island, Sveriges Annonsörer och Hammer & Hanborg samt är rådgivare på Sveriges Marknadsförbund.
MarketingDoers.se – Min platform
Marketing Doers är något jag jobbat på sedan 2019. Det började som en tanke på gruppcoaching för marknadsförare som vill ha stöd av både mig och andra marknadsförare. 2022 hörde mina kompisar på Goldlife av sig och sa att det är dags att jag tar tag i att skapa en digital plattform.
Sedan AI kom in i mitt liv har de fysiska kurserna tagit tid från marketingdoers.se, men med ny design från Jonas och Beata är jag till hösten redo att lägga mer fokus på plattformen. Testar att smyga igång med ett bootcamp nu inför sommaren som startar 12 juni.
På marketingdoers.se hittar du just nu:
- Workshopserie: Bli en AI Super User – Med gratis webinars, start 12 juni.
- Marketing Doers Community – Start 25 augusti, 12 platser.
- 1:1 coaching, 3 månader – Start när du vill.
På marketingdoers.se kommer jag även att lägga upp skräddarsydda digitala utbildningar för team och organsiationer. Maila hej@saraohman.se om din organisation är intresserad av det!
Frilanslivet i stort
Pandemiåret 2020 flyttade jag upp till Funäsfjällen. Då hade jag mest internationella kunder och jobbade ändå mest på distans. Det var också året fler inom marknad började utbilda sig i datadriven marknadsföring. När vi började återvända till våra arbetsplatser igen var det många som på riktigt ville börja implementera datadrivet i sina team och arbetsmöten på plats i grupp har sedan dess efterfrågats mest.
Därför pendlar jag mellan Funäsfjällen och Stockholm + Oslo, där jag har de flesta av mina uppdrag, men även resten av Sverige/världen. Resan Stockholm-Funäsfjällen tar 7 timmar enkel väg och ibland gör jag tur-och-retur varje vecka. Jag landar alltid i att det är värt det, men ser fram emot elflyg.
Är oerhört stolt över att komma så långt där jag hittat mitt sätt att leverera bästa kvalité på det sätt jag kan göra det bäst. Min funktion i yrkeslivet är att kurera kunskap, trender och teknik för att kunna engagera och lära andra att göra bättre resultat. Varje vecka får jag kvitton på att jag lyckats med det.
Det här med ”life design”

Den stora anledningen att jag kan leverera kvalité i mina uppdrag, och har förmågan att få med mig andra, tror jag ligger i hur jag designat mitt liv lite utanför normen (även om jag helt ärligt inte alls lever så coolt och nomadigt som det kan verka). Dock har jag skapat mig en tillvaro med stort utrymme att utforska och reflektera.
Min livsdesign handlar mycket om hur jag strukturerar mina dagar i smått och hur jag sätter mål i stort. Detta pratar jag mycket om med Elin och Fredrik i vår podd Scaleupfeffekten, men jag tänkte också att jag skulle skriva mer om det här. Mitt inlägg ”Tre modeller jag använder för att designa mitt liv” från 2020 är något många ofta tar upp i samtal, fortfarande.
Jag har förmånen att omge mig av flera som jobbar som mig, men det kanske inte du har. Vill du ha mer av det i din tillvaro föreslår jag att du signar upp dig på mitt nyhetsbrev ”AI, beteenden och livet i stort”. Där tänker jag skicka ut mina inlägg, betrakterlser och kurerade nyheter. Hoppas även kunna ordna en och annan meetup för likasinnade framöver.



Lämna ett svar