Digitala marknadsförings-tips – 10: Inspirera

Författare:

|

Datum:

|

Plattformarna växer med människor och innehåll, och hinner knappt med sin egen utveckling. Det har därför mer svårt än någonsin att veta vilka användare som är aktuella för ditt budskap, och när. Därför behöver du hjälpa dem på vägen innan du drar igång huvudaktiveringen av din digitala kampanj. Nu vill du inspirera dem.

Parantes: Inte att förväxla med ”Interest” i AIDA-modellen.

Efter att du har preparerat för din digitala kampanj, genom att samla på de resurser du behöver för kampanjen, vill du börja plantera ditt kreativa koncept hos din målgrupp. Du vill inspirera dem att hoppa på din aktivitet och vara med att föra den vidare.

Målet i inspirera-fasen är för mig tre saker:

  • Om möjligt få influencers att börja prata om kampanjens kreativa koncept
  • Få ”testar”-målgruppen att börja interagera med kampanjmaterialet
  • Öka räckvidd och genera engagemang (för att kunna sålla i aktivera-fasen)

Inspirera-fasen behöver inte vara särskilt omfattande. Den syftar till att vara inspirations-boosten som ska starta upp din aktivitet/kampanj och som även ger dig möjlighet att spetsa till ditt kreativa koncept.

Övning: Lista de aktiviteter du bör genomföra i inspirera-fasen

I inspirera-fasen vill du arbeta med ”lättsmält” innehåll som är lätt för mottagarna att interagera med. Målet bör vara att öka engagemansgrad för att öka räckvidd. Därför bör du fundera på hur du ska plantera innehållet för din kampanj hos mottagarna för att du sedan ska kunna nyttja interaktionen i aktivera-fasen.

Exempel på aktiviteter:

  • Reach-annonser på Facebook för att testa material och budskap
  • Bilder och videos i sociala medier som spås få högt engagemang
  • ”Smyglansering” av influencer-samarbeten
  • Påbörja bredare influencer-outreach (om det är aktuellt)

Så, snart är det dags att dra igång huvudaktiviteten!

Tidigare inlägg

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *