Idag gästbloggar Ludwig Jonsson, bakom bloggen Sharing is Caring, på veckans tema ”Unga mediavanor, nätverk och sociala medier”. Ludwig, som är ung marknadsförare inom digitala medier, älskar kommunikation och internet samt är övertygad om att vi med detta kan skapa helt nya förutsättningar.
Vi har alltid haft behovet av att umgås och vara sociala. Redan 1943 presenterade Maslov sin behovstrappa där han visar att vi har ett behov av gemenskap. Det är inget nytt. Vad som är nytt är mötesplatsen och vad den bidragit med. Idag kan människor som aldrig träffats förut, som har helt olika förutsättningar både geografiskt och demografiskt men samma värderingar och intressen faktiskt mötas för att bolla idéer, utvecklas, inspireras och framförallt bygga nätverk.
En 17-årig svensk som älskar inredning kan idag känna en större gemenskap och samhörighet med likasinnade i New York eller Moskva än med sin jämnåriga granne, kollegorna på jobbet eller kanske någon i ens egen familj. Hon kan prata med dem varje dag, bolla idéer och inspireras på grund av deras liknande intresse, inte för att de bor i samma världsdel.
Mötesplatsen är internet, såklart. Fördelarna det har medfört är oändliga men ingen är så viktig som möjligheten att kunna bygga och utvidga sitt nätverk med likasinnade människor. De människor som faktiskt har en passion för något, oavsett om det är för ett dataspel eller entrepenörskap, söker vi upp våra jämlikar och tar kontakt med dem.
Den sociala ekonomin kommer ta mer plats och relationer blir betydligt mycket viktigare för att lyckas. Detta gäller inte bara för företag, utan även om du vill öka värdet i ditt personliga varumärke så krävs idag ett stort och framförallt starkt nätverk. Med dessa nätverk kan vi utveckla varandra genom att diskutera, inspirera, dela med oss, samarbeta och sporra varandra. Tillsammans skapar vi synergieffekter som blir starkare än vad vi någonsin skulle kunna åstadkomma ensamma. Internet är tillsammans, låt oss ta vara på det.
Inte konstigt att det inte längre räcker att segmentera målgrupper geografiskt, demografiskt eller de övriga klassiska parametrarna. För med internets framfart, och mycket annat, så har spelplanen radikalt förändrats. Intressen, behov och värderingar har istället blivit viktigare att ta hänsyn till. Nu kan vi hitta våra jämlikar på internet, gör det du också.
Det här ju dessutom bara början på något stort..
/Ludwig Jonsson
Ta del av fler av Ludwigs tankar i hans blogg Sharing is Caring
Eller följ honom på Twitter @LudwigJonsson
Och visst har du rätt Ludwig; Internet är en befriande maskin där vi kan träffas, dela och utvecklas. Det skapar definitivt nya förutsättningar för oss unga att lära.
/Sara
Ett svar till “En mötesplats för likasinnade – Ludwig Jonsson, Gäst”
[…] Jag tycker det är otroligt häftigt när man lyckas få med sina anhängare, medlemmar, vänner och nätverk att skapa något. Med dessa nätverk kan vi utveckla varandra genom att diskutera, inspirera, dela med oss, samarbeta och sporra varandra. Tillsammans skapar vi synergieffekter som blir starkare än vad vi någonsin skulle kunna åstadkomma ensamma. Internet är tillsammans, låt oss ta vara på det. […]