Går det att skapa en innehållsstrategi för din innehållsmarknadsföring på 5 minuter? Kanske inte, men du kan få ner dina tankar i stora drag genom att svara på några enkla frågor. Jag har satt ihop en infografik till er som vill komma igång med er innehållsmarknadsföring.
Så kommer du igång med din innehållsmarknadsföring på 5 minuter
1. Affärsidé
Tid: 30 sekunder
Att skriva ner din övergripliga affärsidé ska egentligen inte ta mer än 15 sekunder, men eftersom det kanske var ett tag sedan du drog igång din verksamhet kan det ta tid för dig att komma på den. Anledningen till varför du skriver ner din affärsidé är för att du ska minnas varför du egentligen behöver din innehållsmarknadsföring.
2. Ämnesområden
Tid: 60 sekunder
Ta nu en funderare på vilka kompetensområden du och ditt företag besitter. Vilka av dessa kompetensområden tror du att din potentiella följarskara är intresserad utav och vilka av dessa kompetensområden kan hjälpa dig att driva försäljning? Det kan vara allt från produktkunskap och branschkunskap till organisationskulturen som ni skapat i ert företag. OBS! Glöm inte att ha nyckelordslistan för er sökmotoroptimering i åtanke!
3. Prioritera
Tid: 30 sekunder
Dags att prioritera vilket innehåll som är viktigast för dig och hur mycket område varje ämnesområde får ta! Skapa dig ett cirkeldiagram och låt varje ämnesområde få representera en kakbit. Hur vill du fylla ut din online-närvaro?
4. Material
Tid: 30 sekunder
Ta en titt på din organisation. Vilket material vore intressant att dela till er potentiella följarskara? Dela in materialet i text, bild och video – Lista allt du kan tänka dig att ni skulle kunna skapa för att sedan sålla ut och få fram dina bästa idéer.
5. Tid
Tid: 30 sekunder
Alla ovanstående frågeställningar har antagligen inspirerat er och era ideéer är säkerligen många. Nu är det dags att vara realistisk genom att svara på hur mycket tid som ni har att lägga på er innehållsmarknadsföring.
6. Personer
Tid: 30 sekunder
Lista nu de personer som ska jobba med innehållsmarknadsföringen i alla led. Vem ska skriva era texter? Vem ska fota era bilder? Vem ska filma och redigera era videos? Vem ska godkänna materialet och vilka personer involveras i korrekturrundor? Vem ska publicera innehåller och sedan sprida det? Försök ta med alla personer som påverkas av er innehållsmarknadsföring.
7. Kanaler
Tid: 60 sekunder
Att välja kanaler kanske kan tyckas lätt – Det är väl bara att kryssa i samtliga kanaler, eller? Även om det är bra att nyttja så många kanaler som möjligt ska du klara av att upprätthålla kanalerna med kvalitetsinnehåll. Fundera över vilka kanaler som är viktiga för er och börja där, du kan alltid expandera till fler kanaler senare – Du har ju ändå materialet!
Kommande steg i arbetet med innehållsmarknadsföring
När du besvarat dessa frågor är det dags att skapa en innehållsplan för ditt innehåll. Du behöver fundera ut vad som ska publiceras, hur det ska publiceras och när det ska publiceras. Du måste även anta utmaningen att få din organisation med på arbetet som behöver genomföras. Sedan börjar det roligaste av allt; Spridning! Hur mycket ska du lägga ned på manuellt arbete med spridningen av ditt innehåll? Vilket innehåll ska du stärka med annonsering och vilka annonssystem ska du använda dig utav? Detta är frågor vi diskuterar nästa gång.
Fyll gärna i mallen och berätta om den hjälpte dig!
[Uppdaterat] Mer om hur du kommer igång med Innehållsmarkandsföring
På Reality Check – Content Marketing som arrangerades av Internetworld och Dataföreningen så pratade jag vidare om hur du kommer igång med din innehållsmarknadsföring. Var du inte där missade du en nördig och fullspäckad dag på temat, men min presentation hittar du här:
11 svar till “Innehållsstrategi på 5 minuter – [Infographic]”
Tajt, snyggt och bra IKEA-känsla. Anyone can do it!
Tar det som en komplimang, tack Jackie!
Bra inlägg!
Tack Emelie!
Nice! Riktigt bra sätt att sänka tröskeln för alla som inte lyckas komma igång med innehållsmarknadsföringen. Har man gjort dina fem minuter kommer man säkert in lite i tänket och har något konkret att börja med.
Bra inlägg Sara!
7st effektiva steg som jag ska testa nästa gång jag får möjligheten 😉
Nu har jag testat, ska bara applicera det på verkligheten. Tack för att du så frikostigt delar med dig Sara!
Bra inlägg!
[…] Innehållsstrategi på 5 minuter [Infographic] – Skrivet 10 september 2013 […]
[…] ni kanske minns skrev jag ett blogginlägg om hur du skapar en innehålsstrategi på 5 minuter – Läs det för lite hjälp på […]
[…] Sara Öhman menar att känslor är en väg till framgång framför faktabaserat innehåll. För att uttrycka känslor behöver tankarna få ta tid. För att snabbare komma igång med förarbetet till sitt innehåll delar Sara med sig av den modell för att göra en innehållsstrategi på bara 5 minuter. […]