Året lider mot sitt slut och jag sitter med ännu ett avsnitt om Stoicism i podden The Knowledge Project. Just poddlyssnande, som tagit mig på en inre resa under det fysiska resandet är något som präglat min utveckling det här året. Något annat som präglat året är att jag, likt många andra, har levt jobblivet via skärmen.
När linjer suddas ut på sättet som det har gjort det här året blir det svårare att titta tillbaka och reflektera vad som har skett. Podden jag nu lyssnar på gav mig tanken att titta i kalendern och skriva upp vad jag gjort. För att motivera mig att dela med er tänkte jag att det skulle få bli ett delat blogginlägg, så kan jag fylla på med det censurerade väl hemma på kontoret. Ja, just nu sitter jag på en buss mellan Stockholm och Funäsdalen.
Jobbåret 2021
Januari
Mitt år började som det slutade. Jag spenderade tidiga morgnar med Getinge i Asien och fortsatte konverteringsoptimeringskursen på Sälj och Marknadshögskolan. Bara en vecka in i januari kickade jag igång två mindre uppdrag för Berghs; gästföreläste tre gånger på Growth Marketing-utbildningen samt höll tre dagar i konverteringsoptimering för Folksams Digital Sales-avdelning. Jag hann även med att coacha eXpression Future Retail Labs företag och drog igång mitt egna Coachingprogram Marketing Doers! Det roligaste konsultprojektet som jag arbetade med att producera var Guidelines för International Comittee of Red Cross arbete med Influencers (påverkare i utsatta länder och influencer i donerar-länder).
Februari
Månaden började med min första tur till Stockholm där jag jobbade med Chris Wines Facebook-annonsering, samma vecka drog de första heldagarna med Webbdagarna igång för året! Halvtidskursen Digital Marketing Specialist kursen på Sälj och Marknadsögskolan avslutades och jag började planera för starten av heltidskursen Marknadskoordinator på Borås Yrkeshögskola, samtidigt fortsatte coachingprogrammet Marketingdoers rulla. Gästspelade om viral social media gjorde jag två halvdagar på Online Video Creator på Birka Folkhögskola och på temat sociala medier drog 8 veckorskursen hos Webbdagarna också igång. Samtidigt som jag avslutade arbetet med guidelines för ICRC så hjälpte jag en samarbetspartner i Barcelona med en omfattande social mediaanalys för Tysklands svar på HM. Mest intressant för mig egen del var att jag fick hjälpa vad som skulle bli Funäsfjällens Ledbolag med digitala möten gör alla markägare. Ett projekt som sträckte sig fram till april.
Mars
I mars (och april) tog kursen Marknadskoordinator på Borås Yrkeshögskola mest av min tid. Min 8 veckorskurs i Growth Marketing på Berghs drog även igång och så även 6 veckorskursen i Social Media Marketing på Hyper Island. Årets första omgång av intensivkursen på två dagar för att bli certifierad Social Media Manager på Resumé Akademi gick av stapeln, digitalt. Samtidigt hjälpte jag min återkommande kund RaceOne med kommunikationsplanering/organisering. Hann även med inspirationsföreläsning för marknadschefs event samtidigt som en workation med andra frilansare, vilken jag var knappt närvarande på, i Åre.
April
Vårens fem kurser rullade på och så även coachingprogrammet Marketing Doers. Jag optimerade utbildningsmaterial, såväl skriftliga utbildningssidor som föreläsningsmaterial, workshops och veckovisa uppgifter. Läste massor av de totalt 85 deltagarnas arbeten och gav en himla massa feedback. Jag började även jobba med Craft Sportswear och letade samt förhandlade med influencers i Europa inom ultralöpning och triatlon. Det verkade också vara högsäsong för inspirationsföreläsningar och jag fick en timme här och där med totalt fyra olika konsultbolag på temat ”praktisk marknadsföring med hjälp av AI”. Månadens roligaste? Jag var med Webbdagarna i studion i Stockholm och var side-kick under den digitala konferensen. Höll även några heldagar för Webbdagarna Akademi.
Maj
Vårens kurser avslutades en efter en och jag fick mer tid för konsultjobb. Bland annat gjorde jag en anpassad heldag för Bixia och Tekniska verken samt agerade bollplank för marknadsstruktur för TOBE Outerwear. När jag åkte på årets andra workations med frilansare till Gotland kunde jag vara närvarande på ett helt annat sätt än vad jag varit med samma gäng i Åre i Mars.
Juni
Förutom några heldagar med Webbdagarna Akademi så avslutade jag vårens konsultprojekt och längtade efter sommarledigt. I sista sekund slank en kurs för Etihad Airways in tillsammans med Hyper Island och jag fick jobba med mer kursdesign. Lyckligtvis kom det här att innebära att jag och Anders skulle bilda dreamteam (om jag får påstå det själv).
Juli-augusti
Efter att ha producerat kursmaterial i mängder somrarna innan såg jag fram emot två månader helt ledigt. Men med Anders kändes det lättöverkomligt att ta fram genomföra arbeta med Growth Hacking program för Etihad, vilket skulle bli den första omgången för året. Smygjobbade även med logistik för två månader av att föreläsa 8-17 varje dag. YH-elever skulle kallas tillbaka och vara i skolan varannan lektion. Jag hade ju tackat ja till kurser i Lidköping och Borås, 7-9 h enkel resa bort från Funäsdalen.
September
Efter några digitala dagar med Marknadskoordinatorerna på Medieinstitutet begav jag mig till Lidköping och träffade Operativ digital kommunikatör på Campus Västra Skaraborg vilka jag skulle ha sex veckor med i Content Marketing. Två veckor senare fick jag träffa min femte klass med Digital Business Developers på Borås Yrkeshögskola för kursen Marknadskoordinator. Även årets andra omgång av 8-veckorskursen Social Media Marketing på Webbdagarna Akademi drog igång. Det och oändligt mycket utbildningstid för egen räkning under timmarna i bilen var allt jag hann med.
Oktober
Årets 10:e månad började likadant som den 9:e slutade med pendlande söder ut. Eftersom vi äntligen fick börja träffats fysiskt fick jag först åka till Stockholm för en på-plats-omgång av Resumé Akademis Certifierad Social Media manager och jag fick även träffa mina 200 entreprenörsvänner på YEoS summit i Skövde. Restrött? Ja. Däremot fick jag nästan en hel vecka ledigt (nåväl, jag hade köpt ett hus som jag började renovera). Efter en veckas resvila gjorde jag årets första tur till Umeå och träffade den nya omgången av eXpression Future Retail labb och workshoppade i social media-analys. Äntligen ett uppdrag i Norr! Årets andra omgång med 6-veckorskursen i Social Media Marketing på Hyper Island började även och så även 20-veckorskursen på halvtid; Digital Markadsföringsspecialist på Sälj och Marknadshögskolan
November
Skämsmånad delux – Jag har aldrig dubbelbokat mig så många gånger! Läxan jag lärde mig är att jag behöver ta in en administrativ assistent de perioder jag har mycket att göra så jag inte tackar ja till datum då jag är bokad. Heldagar med Webbdagarna Akademi samt Webbdagarna konferens och en ny omgång med Etihad Airways. Insåg att jag för första gången tycker det är roligare att göra kurser med någon annan; Anders är fantastisk! Hann även med en till vända till Umeå samtidigt som höstens löpande kurser fortsatte. Mitt i allt fick jag även för mig att jag skulle starta innehållsprojektet #rebootcamp2022, något jag fick pausa 10 dagar in, jag gick in lite väl hårt när jag skulle skriva om mitt favoritämne.
December
Hur känns det? Börjar ni bli utmattade? Det var jag i november då kroppen stängde av vissa dagar. I december tänkte jag började varva ned men tackade ändå ja till skräddarsydda föreläsningar för Arvid Nordqvist Öl och Vin samt Trygghetsrådet. Eftersom jag fick chansen att prova något nytt, i from av att föreläsa med någon annans design, så hoppade jag in och höll två halvdagar om Storytelling för norskt energibolag med Hyper Island.
Har jag en slutkommentar på det här?
Hey, I made it! Vilka jkla kunder jag fått jobba med, vilka människor jag fått träffa! Totalt ca 600 nya personer över hela världen. Mitt jobb <3
Vill du haka på 2022?
Just nu är jag (nästan) fullbokad fram till april för konsultprojekt, men om du vill gå en kurs jag håller tillsammans med en samarbetspartner får du gärna skicka ett mail till hej@saraohman.se så guidar jag dig rätt!
Ett svar till “Mitt arbetsår 2021”
Grattis till ett coolt företagsår och grattis till att gå på jul och vara fullbokad fram till april – såååå mäktigt!