Jag skulle vilja påstå att jag först den här veckan förstått innebörden av twitter – torts att jag varit frälst i några månader nu och redan upplevt mitt första år med twitter. Detta tack vare min kandidatuppsats.
För min kandidatuppsats, vilken ska handla om hur egenföretagare nyttjar virtullla nätverk, har jag valt twitter som studieobjekt. Mycket tack vare att jag sedan tidigare fått uppleva sjuka effekter av aktivitet i det twitter. För de flesta, särskilt de studenter som skriver uppsatser, upplevs twitter som en marknadsföringskanal. Jag anser att bara se till kommunikationen vore att skrapa på ytan och att det finns så många fler dimensioner med twitter. Jag tror att jag inte ens känner till 5% av dessa – men jag hoppas exploatera mycket mer med min uppsats.
Till att börja med behövde jag finna deltagare för studien och lämpligast ansåg jag självklart vara att skicka ut en förfrågan på twitter. På 30 minuter hade det retweetats och tipsats vilket ledde till att ca 30st egenföretagare anmält sitt intresse.
Vad jag sedan ville var att följa dessa deltagares nätverk – det vill säga de som förser deltagarna med information och gav mig sedan på att upprätta enskilda privata listor med varje individ som en deltagare följer. *Pjuh* Tackvare ett dumt infall vid ett handledningstillfälle då jag påstod mig kunna dokumentera konversationen på twitter kommer jag sedan koda dessa för att försöka utläsa kunskapsutbytet. *Ännu mer pjuh* – I’m up for the challange, men jag bör tillägga att en deltagare kan följa upp till 2000 personer.
Så, vad har jag lärt mig denna vecka om twitter? Det finns extremt många intressanta personer på twitter som sitter på värdefull kunskap. Jag skulle vilja påstå att de flesta av Sveriges ”super-brains” använder twitter. (Självklart använder intelligenta människor twitter eftersom de förstår möjligheterna med verktyget) Ännu bättre är att de är tillgängliga, öppna, redo att dela och kommunicera.
Min affärsutvecklings- och systemvetarhjärna löper amok – Det ska bli spännande att se vad det blir av det här.
Låt twitter-resan börja!
4 svar till “Nya twitterinsikter vecka 15”
[…] This post was mentioned on Twitter by Sara Öhman. Sara Öhman said: Nya twitterinsikter vecka 15 – http://b2l.me/pzrqk […]
[…] för kunskapsinsamling och kunskapsspridning i sin affärsutveckling. Till detta har jag valt twitter som studieobjekt. De insikter som uppstår under min uppsats, främst gällande twitter, avser jag att presentera […]
[…] på det klara. Jag fortsätter arbetet med min kandidatuppsats och tar mig för att filosofera. Förra veckan skrev jag om starten för min studie och effekten jag fått känna på. Denna vecka har jag inte […]
[…] för kunskapsinsamling och kunskapsspridning i sin affärsutveckling. Till detta har jag valt twitter som studieobjekt. Med hjälp av en kvantitativ ansatts kommer jag att ur en enskild företagares synvinkel att koda […]