Det är den tiden på året då många av oss funderar på om det är dags för nästa steg mot en ny roll, till ett nytt företag eller kanske ett karriärbyte. Några kanske till och med funderar på att bli sin egen chef genom att starta ett företag, några av dessa kanske vill bli frilanskonsulter.
Med sex års erfarenhet av att vara en egen konsult, och ett väldigt aktiv Instagram och LinkedIn-flöde, så får jag många som ber om tips och råd för hur man lyckas som egen. Därför tänkte jag berätta om några bästa tips som kan hjälpa dig ”lyckas” som frilansande konsult för er som är nyfikna på att prova en ny arbetsform.
1. ”Ha alltid något du kan sälja för 5 000 SEK”
Det bästa rådet jag fick när jag började frilansa var ”ha alltid något du kan sälja för 5 000 SEK ex moms”. Såklart har du säkerligen en större idé om vad du kan hjälpa kunden med, men genom att låta kunden ”prova på” ert samarbete kan ni båda bli trygga med att ni kan arbeta tillsammans.
På samma sätt tar jag extremt sällan uppdrag under 5 000 SEK, den ofakturerbara uppstartstiden blir för omständlig för att ersättningen ska motsvara arbetet.
2. Känn dina marknadsföringskanaler
Ska du vara egen, frilans eller driva byrå, så behöver du släppa rädslan för att vara publik och att säga fel. Genom att våga uttala dig i allt från kommentarer i sociala medie-trådar och inlägg till att ställa dig på scen under en branschkonferens kommer du plantera små frön som sedan kan hjälpa dig om ett år.
Nu behöver du inte bli en ”influencer” med ett snyggt flöde på Instagram, starta en blogg eller skaffa 3000 kompisar på LinkedIn – Men kom ihåg att varje chans till kontakt kan leda till en möjlig kund så småningom.
3. Fokusera mer på dina relationer än att bygga upp ett snyggt yttre
De mest framgångsrika konsulter och byråer jag känner tillhör inte gruppen med de snyggaste sajterna. Ändå lägger så många så mycket tid på att ta fram ett snyggt yttre. Vad de istället gör är att vårda sina relationer genom att alltid sätta kunden först, sina branschkollegor sedan och efter det alla andra.
Såklart finns det någon slags hygienfaktor i att du behöver se professionell ut, men jag tycker många lägger alldeles för mycket tid på sitt visuella. Våga, optimera senare, och gå ut och hitta nya relationer att vårda.
4. 60 % uppbokat, 40 % rörligt (inkomst)
Tidigare brukade jag försöka ha 60 % av min beläggning uppbokade på löpande uppdrag, resterande tid skulle gå till kortare projekt (strategi, föreläsningar, kampanjarbete). Numer utgör utbildningar, föreläsningar och workshops dessa 60 % (inkomstmässigt), vilka jag försöker ha uppbokade på ett 5 månaders perspektiv.
Det är en trygghet att vara uppbokad, det blir lättare att sova på nätterna, men kom ihåg att du inte behöver vara det till 100 %. Lämna utrymme till att kunna ha ett inflöde. Det gör det också lättare om du skulle tappa löpande kunder och inte behöva starta upp nya säljprocesser från början.
5. Dela in leads efter säljcyklarna två veckor, en månad eller ett halvår
Ibland tar det längre tid att få ett uppdrag än du beräknat, ibland går det mycket fortare. Det kan vara knepigt i början att uppskatta hur lång tid det tar mellan en förfrågan till att du får ett godkännande på ditt förslag. Det i sin tur kan få konsekvenser på din beläggning (=hur uppbokad du är).
Jag brukar lista mina leads/förfrågningar utifrån olika uppskattade säljcykler. På så vis kan jag hålla koll på hur många typer av uppdrag jag har på ingång och när jag kan tänkas få in dem. Ser jag att det börjar ta slut på leads/förfrågningar i listan på halvårs-säljcykeln vet jag att jag måste göra något för att få in fler. Är det tomt i månads-säljcykeln måste jag springa på två-veckors uppdragen.
6. Överboka dig
Den främsta sanningen du behöver leva efter som frilansare är att kunderna styr din tid. Du kan göra mycket för att påverka uppdragen och dess projekt, men du kommer alltid behöva anpassa dig till kundens schema. Ibland dras projekten ut på tid, för att kunden inte är där den hade önskat vara, och då blir projekten och din fakturerbara tid förskjuten. Ditt enda sätt att på något sätt ha kontrollen över att kunna styra dina parallella projekt är att överboka dig.
Och det kan bli ett redigt h-vte ibland när planeringen inte går ihop och uppdragsgivare som bokat upp mycket tid förskjuter projekt, eller lägger på fler timmar, samtidigt som du har hunnit starta upp andra uppdrag att leverera. Som tur är går allt i vågor och du blir bättre på att prognostisera utifrån vad du ser i kundens organisation.
7. Kommunicera och var alltid proaktiv
Hela värdet av vad du gör och ditt existensberättigande för din kund ligger i din leverans. Du är produkten som de ska uppskatta och uppleva att tillför något utöver problemet du löser, för du är utbytbar. Din kommunikation och din proaktivitet utgör det främsta upplevda värdet av vad du gör, att nå avtalad leveransresultat är en hygienfaktor.
Jag kan tänka mig att ni är flera i din bransch som kan leverera exakt samma tjänst och lösning. Återkoppling är därför din främsta leveranspunkt. Detta är särskilt viktigt i de fall du överbokat dig och behöver kommunicera projektets aktuella tidplan och vara tydlig med kunden vad du behöver för att kunna leverera till vilken tidpunkt för att ni ska nå utsatt deadline.
Och puuuuh, detta är det svåraste. Antagligen där jag själv oftast misslyckas.
8. Läs mellan raderna
Konsultens främsta super-skill är att kunna läsa mellan raderna. Du känner säkert igen dig i att kunden kommer med antingen en specifik fråga, samtidigt som de egentligen vill något helt annat, eller att de inte har någon särskild fråga alls (exemplevis ”Vi vill göra digital marknadsföring”).
Det är upp till dig att problematisera och hitta rätt lösning för det kunden e-g-e-n-t-l-i-g-e-n frågar efter. Ställ frågor och våga ge kunden olika alternativ på lösningar.
9. Lista alltid arbetsuppgifter
Missnöjda kunder handlar om att din leverans levt upp till deras förväntan. För mig är det därför väldigt viktigt att utbilda kunden i offertförfarandet och göra kunden medveten om vad den beställer. Förutom att prognostisera resultatet, beskriva arbetssättet brukar jag ha som vana att alltid lista arbetsuppgifterna och beståndsdelarna av leveransen. Även om kunden bryr sig om resultatet tycker jag att det är bra att ha det avtalat på förhand.
Det gör det också lättare att prioritera i projektet. När kunden vet vad leveransen består av kan du ställa kravet på att de ska (hjälpa till) att ta beslut kring vilka arbetsinsatser som ska prioriteras.
10. Var en allvetare, men ha dina specialistområden
Snart 6 år av frilansande och nära 200 organisationer – Jag kan inte ens räkna upp hur många olika titlar jag har haft. Det är det jag gillar absolut bäst med att vara frilans! Blir jag extra nyfiken på något kan jag ta ett uppdrag, utvecklas inom det och leverera. Jag får vara fri från titlar och processer som kan behövas hos byråer.
Dock har jag mitt specialistområde, som också är anledningen till de flesta av de förfrågningar jag får in. Ja, sociala medier såklart. Många av er vet säkert inte att jag gillar off-page SEO och länkstrukturer samt att jag älskar att bara sitta och skriva webbcopy eller översätta app-copy. Något jag heller inte berättar är att jag kan det mesta om WordPress (och liknande plattformar) om det krisar, jag tycker bara det är tidskrävande och försöker mest ofta få någon annan att göra det.
Jag tror det är farligt att snöa in sig allt för mycket på bara ett ämne. Jag tror även man kan leverera så mycket mer om man är hyfsat bra på närliggande ämnen till sitt specialistområde. Även om min bransch har sina tydliga avgränsningar så tror jag att du kan känna igen dig även i din bransch.
Detta är några av alla de uppdrag jag fått beställning på (och levererat) genom åren:
- Digital taktik
- Varumärkesstrategi
- Mediabudgetering/planering
- Digital marketing manager (löpande)
- Social media strategi (+guidelines och policys)
- Social media management
- Social media analys
- Social ads (Facebook, Twitter, LinkedIn)
- Community-strategi
- Community management
- Innehållsplanering
- Innehållsanalys
- Innehållsproduktion
- Produktionledning av innehåll
- Influencerstrategi
- Influenceroutreach
- Förstuidier e-handel
- Strategi för e-handel
- Projektledning för e-handel
- Webbanalys + Trafikanalys
- Konverteringsoptimering
- Webb-copy
- App-copy
- Sökordsanalys
- AdWords-annonsering
- On-page SEO
- Off-page SEO
- WordPress-utveckling
- E-postmarknadsföring
- Marketing Automation-strategi
- Förstudie kompetensbehov
- Författande av rollbeskrivningar
- Osv
- osv
11. Vårda din hybris
Det finns ingen annan som kommer tala om för dig vad du behöver göra. Det finns ingen annan du kan förlita dig på att kommer pusha dig att utvecklas. Ingen kommer tala om för dig att du har gjort ett bra jobb. Hybris, övertro på sin prestation, är en överlevnadsegenskap om du ska klara av att motivera dig att presentera varje morgon, timme under dagen och kväll.
När jag tvivlar är mitt bästa trick är att ställa mig själv frågan:
”Känner du till någon annan som skulle kunna göra det här bättre? Nä, just det!”
12. Ta hand din hjärna
Din hjärna är ditt främsta verktyg när du ska lösa problem åt dina kunder. Ta hand om den! En stor drivkraft jag ser hos mina frilanskollegor är möjligheten att få jobba med det man älskar precis så mycket som man vill. Det är en extrem lyx, men det kan därför vara ännu svårare att övertala sig om att vara ledig ibland. Även om du vet att hjärnan behöver ha tråkigt för att återhämta sig.
Det kan handla om 20 minuter i en fåtölj/på en bänk utan input då och då. Kanske bara på att fokusera på att vika tvätt eller att handdiska. Våga ha tråkigt, våga framförallt att inte prestera!
Hoppas det här var hjälpsamt! Dela gärna dina bästa tips i kommentarsfältet.
Mot ett framgångsrikt 2019!