Få är så bra på att optimera sina sajter och dess innehåll som e-handlarna. De spenderar mängder av resurser på de texter som hör till deras sajter och har ofta en ”redaktion” som arbetar för att populera e-handeln med text och bild. Ändå vill allt fler e-handlare arbeta med att skapa mer underhållande och vägledande innehåll till deras kunder i syfte att lyckas få mer besökare och konvertera fler.
Idag släppte Spoon sin guide till ”Content marketing för e-handlare” (som du hittar här) vilket var en fint sammanfattad introduktion till vad e-handlare har att vinna på att arbeta med sitt innehåll. Eftersom jag saknade lite konkreta råd och taktiker för att jobba med innehållsmarknadsföring tänkte jag nedan dela med mig av mina tips till de e-handlare som vill arbeta mer effektivt i syfte att göra deras innehållsmarknadsföring lönsam.
Mina tips till e-handlaren börjar arbeta med innehållsmarknadsföring
1. Utgå alltid från produkter och kampanjer
Det är lätt att tänka ”Jag vill göra som dem!” när föredömligt kreativa kampanjer gör succé i digitala kanaler. Inspiration är bra och kommer få dig att sätta igång tankar och planer som går utanför det du gör idag, men glöm inte att alltid utgå från de produkter du vill sälja och de kampanjer du har planerat hålla. Innehållsmarknadsföring används ofta som ett sätt att informera och engagera kunder i syfte att stärka relationen till kunderna, men som e-handlare behöver du fokusera på att hålla ihop din digitala marknadsföring. En tydlig start för samtliga av dina aktiviteter är därför viktigt.
2.Dela upp ditt innehåll i flera delar och anpassa det efter flera syften
När du som e-handlare börjar fundera på vilket typ av innehåll du behöver producera inom din innhållsmarknadsföring bör du se till att det tjänar flera syften. Dina kunder ska ha möjlighet att konsumera innehåll oavsett var i köpprocessen de befinner. Skapa därför flera typer av innehåll inom dina kampanjer i syfte att:
- Uppmärksamma – För att driva trafik
- Aktivera – För att väcka intresse
- Konvertera – För att skapa affär
- Engagera – För att knyta dig an kunden och bygga en starkare relation
Säg att du exempelvis vill sälja en såg. Det börjar oftast med att du skapar/har skapat en produkttext du tror att kommer konvertera besökaren till kund då den är på jakt efter en såg. När kunden väl köpt sågen så vill du skapa någon typ av innehåll som engagerar kunden och gör att h-n känner att h-n får ett större värde från sågen, exempelvis ett filmklipp om ”Så får du det perfekta snittet när du sågar en bänkskiva”. Men, innan kunden bestämt sig för att handla av dig så vill du finnas närvarande i tankegångarna i valet av såg och kan aktivera sig med ditt innehåll – Därför skapar du textguiden/interaktiva tjänsten ”Hitta rätt såg för rätt tillfälle”. För att finnas med i tankegångarna måste kunden uppmärksamma dig, kanske genom en bildserie med ”Vårens värsta sågar för dig vågar”.
Innehållsmarknadsföringen börjar i de bitar du som e-handlare redan har stenkoll på; produkttexter och kategoritexter. Från detta kan du sedan arbeta fram innehåll som hjälper kunden att inte bara ta sig igenom konverteringstunneln utan även att fördjupa relationen med din sajt. Ni vet ju att det är lättare att stå fast vid ett val man spenderat stor möda till att göra.
3. Flera supportande aktiviteter bygger upp relationen
Att tro att någon enstaka filmguide eller sporadiska blogginlägg ska hjälpa dig driva försäljning och stärka relationen till dina kunder är något naivt. Dagligen plöjer vi mängder av bra innehåll på nätet och det ska mycket till för att ditt innehåll ska få dina kunder att fastna längre än bara några sekunder. Du behöver därför se till att supporta ditt innehåll med andra typer av aktiviteter; Pressreleaser, annonsering, bloggsamarbeten, sociala media-aktiviteter och kanske engagerande tävlingar!
Låter det krångligt och omfattande? Lugn. När du väl investerat i att skapa innehåll har du det tunga jobbet gjort. Nu kan du använda innehållet till att skapa fler aktiviteter som supportar ditt innehåll. Fundera på hur du kan dela upp exempelvis ett blogginlägg, en artikel eller en film i mindre bitar samt om det finns några andra aktiviteter du kan skapa kring dem?
OBS: Glöm inte att placera ut säljpushar!
Underhållning och erbjudande-pushar bildar en magisk kombo! Fånga intresse genom att pusha ut ditt innehåll och följ sedan upp med tillhörande erbjudande-push!
4. Ställ dig alltid frågorna; ”Hur många klick?” och ”Är det värt det?”
Är du som mig vill du alltid sälja, alltid ha en push och en länk för att leda kunden vidare – Men till och med jag har insett att man i vissa fall tjänar mer på att underhålla än på att pusha relationen vidare. Ibland vill vi bara ha ny behaglig inspiration och nyttig kunskap för att känna av omtanke när vi konsumerar innehåll, andra tillfällen är vi redo att köpa i samband med att vi konsumerar innehåll.
Personligen lever jag med måttet ”Kommer den här pushen generera mer än 50 klick? Om inte så är det inte värt det.” – För hur stor skillnad gör egentligen 11 klick på en länk från ett inlägg i sociala medier? Låt dina underhållande aktiviteter bli en möjlighet att nå svansen av nya potentiella kunder och leta efter volym för att spela dina ”klicka här”-kort!
Har din e-handel börjat jobba mer aktivt med att skapa innehåll?
…och vad gör ni isåfall? Dela gärna med er erfarenheter nedan!
3 svar till “4 tips till e-handlaren som vill jobba med innehållsmarknadsföring”
Bra post, framförallt gillade jag det sista med ”50 klick”. Det blir lätt att man hänger upp sig på småsaker man vill göra som tar betydligt mer tid än vad det smakar i trafik.
Någon punkt 4 fanns för övrigt inte i listan så antar att tryckfelsnisse var framme på sista stycket 🙂
4 tips till e-handlaren som vill jobba med innehållsmarknadsföring
– användaren erikstarck postade en länk hit från Hackernytt.se.
Mycket bra och lärorikt blogginlägg Sara! Konkret och pedagogiskt förklarat. Hur tror du att ditt resonemang skulle förändrats om det hade rört ett företag som vill marknadsföra en tjänst på nätet? Inte nämnvärt mycket eller?
Med vänlig hälsning, Håkan