Har du också kommit fram till att content marketing kan vara en kostsam form av marknadsföring? Detta är något många av oss kommer fram till när vi börjar arbeta med att låta innehållstunga aktiviteter få driva hur vi arbetar. När vi planerar vår content marketing beräknar vi att påverka våra kunder på lång sikt, istället för att räkna hem kampanjer direkt efter kampanjavslut – Men det finns förändringar du kan göra i ditt arbete för att skynda på att siffrorna visar på mer trevliga resultat.
Här tänkte jag ge dig mina fem tips på hur du kan arbeta för att kunna räkna hem din content marketing. Dessa är:
- Skapa innehåll för alla delar i köpprocessen
- Planera din content marketing utifrån dina säljkampanjer (och tvärtom)
- Skapa innehåll för ALLA kanaler – Och nyttja guldgruvor till kanaler
- Få ordning på din tracking – Och mät rätt saker
- Lär, omvärdera och förändra löpande
Hur? Fortsätt läsa så ska jag försöka förklara dessa tips närmre nedan.
1. Skapa innehåll för alla delar i köpprocessen
Även om du tar fram en content marketing-kampanj där målet är att skapa uppmärksamhet kring ditt varumärke bör du ändå se till att kunden känner igen sig oavsett var i köpprocessen de befinner dig. För att lyckas med din content marketing bör du vara beredd på att dina kunder har olika typer av kunskap kring ditt varumärke och din produkt. Lägg därför tid på att förstå dina kunders resa till köpet.
Beroende på var dina kunder befinner sig i köpprocessen är dem i behov av olika typer av innehåll. Därför behöver du fundera över hur du kan ta fram och anpassa innehåll för samtliga skeenden i kundens resa.
När kunden inser sitt behov vill du uppmärksamma h-n,
när h-n ger sig ut för att lära vill du aktivera h-n,
då det är dags för själva köpet vill du engagera h-n
och då det är dags att utvärdera köpet vill du inspirera h-n att dela vidare.
Uppmärksamma – Skapa content som syftar till att
- Hjälpa till att inse behovet av din typ av produkt/tjänst
- Inspirera och ge idéer på förändrings behov som den potentiella kunden har
- Argumentera skillnader mellan produkter/tjänster som du har att erbjuda
Aktivera – Skapa content som syftar till att:
- Kommunicera specifikationer kring din produkt/tjänst
- Argumentera för specifik produkt/tjänst, eventuellt gentemot dina konkurrenter
- Göra dina produkter/tjänster sökbara
Engagera – Skapa innehåll som syftar till att:
- Tillgängliggöra ditt/din varumärke/tjänst/produkt för den potentiella kunden
- Ge möjlighet till djupare engagemang kring varumärke/tjänst/produkt
- Visa upp rekommendationer kring varumärke/tjänst/produkt
Inspirera – Skapa innehåll som syftar till att:
- Lära ut mer om produkt/tjänst för att öka känslan av nytta
- Ge kunden möjlighet att rekommendera produkt/tjänst till andra
- Uppmuntra att skapa eget innehåll kring din produkt/tjänst
2. Planera din content marketing utifrån dina säljkampanjer (och tvärtom)
Även om content marketing-aktiviteter ofta sägs syfta till långsiktigt relationsbyggande med kunden genom värdeskapande innehåll tror jag att säljkampanjer kan kombineras med content marketing-kampanjer.
Det allra första steget är att vara medveten om vilka säljaktiviteter som sker och framförallt när de pågår. Tajming är allt när vi försöker fånga våra kunders uppmärksamhet och engagemang.
3. Skapa innehåll för ALLA kanaler – Och nyttja guldgruvor till kanaler
Ofta stannar våra tankar vid våra egna digitala kanaler och köpta kanaler när vi specificerar vilket innehåll vi behöver ta fram för vår content marketing. Däremot glömmer de flesta av oss några riktiga guldgruvor till kanaler som både stärker relationer och är kostnadseffektiva; Våra egna fysiska kanaler (ex. säljare, butiker och events) och våra samarbetspartners (återförsäljare och leverantörer). Detta är parter som inte bara är i behov av material till sina egna kanaler utan som även har egna nätverk i rätt sammanhang.
Det allra mest tidskrävande när vi arbetar med content marketing är att ta fram innehållet. När koncept och ”bas”-innehåll väl är framtaget kan du anpassa innehållet till dina kanaler – Så även för samarbetspartners-, återförsäljares-, leverantörers- och interna säljares kanaler.
Ta alltid för vana att checka av dina spridningslistor för att avgöra om innehållet du tagit fram passar för vardera kanal.
Här är min checklista på kanaler för spridning
Spridning i egna kanaler
- Sociala medier
- Nyhetsbrev
- Direktreklam, säljare, fysiska events
Spridning i andras kanaler
- Onlinetidningar/Bloggare/vloggare
- Forum/Facebook-grupper
- Återförsäljare, samarbetspartner och leverantörer
Spridning i köpta kanaler
- Annonsering i sociala medier
- Redaktionella annonser
- Display-annonsering
4. Få ordning på din mätning – Och mät rätt saker
Väldigt många tror att bara de har Google Analytics installerat så har de sin mätning på plats. Ofta krävs mer eftertanke än så. Innan du sätter upp din mätning bör du ta dig tid att se över dina mål och fundera över vilken typ av information du behöver för att följa upp dem. Rita ut hela ditt tilltänkta flöde och fundera på vilka svar du behöver för varje aktivitet. Kanske kan det kan finnas en vinning att investera i andra system som gör det lätt att följa upp dina aktiviteter.
Samtidigt som du vill samla in så mycket data som möjligt kring dina aktiviteter behöver du fokusera på att mäta rätt saker. Basera din mätning på
- Dina övergripande mål
- Typen av innehåll
- Dina verktyg för mätning
En god idé kan även vara att dela upp din mätning och uppföljning mellan varumärkesrelaterade aktiviteter och säljaktiviteter. På så vis kan det vara lättare att tala för din content marketings påverkan på försäljningen.
5. Lär, omvärdera och förändra löpande
”Att tänka som en redaktion” är ett vanligt tips till dig som börjar arbeta med content marketing. Så, vad gör en redaktion? En kick-ass redaktion är framförallt på jakt efter nytt material som kan intressera deras målgrupp. Detta bör även du vara när du lär av datan du samlar in kring ditt innehåll.
Att dagligen analysera framgången för ditt innehåll kan vara övermäktigt när du just kommit igång med din content marketing. Gör det därför lätt för dig och dela upp ditt content marketing-projekt i tre faser:
- Fas 1 – Testa din hypotes
- Fas 2 – Gör mer av vad som går bra
- Fas 3 – Fyll på med nya idéer
Genom att börja med att arbeta löpande i dessa faser kan du skapa dig vanan av ett arbetssätt som du sedan kan utveckla till flera steg till du sedan arbetar som en fullfjädrad dynamisk redaktion!
Så, vad börjar du med att implementera idag?
Mitt främsta råd till dig är att ta ett bredare grepp om din content marketing och börja att se djupare än att uppmärksamma med ett kul koncept här-och-nu. När du förstår hur du kan anpassa ditt innehåll för olika typer av kunder och kanaler samt börjar arbeta mer lärande kommer du se att siffrorna är lite mer nära målet vid nästa uppföljning.
Ett svar till “5 sätt att räkna hem din content marketing”
Strålande genomgång, som jag genast måste tipsa om 🙂