Nu var det ett tag sedan jag skrev något här eftersom jag roat mig med att sy ihop den Entreprenöriella Julkalendern till er, vaccinerat mig (vilket bidragit till att jag inte alls mår bra just nu, men hellre hängig en dag än sjuk i flera veckor), varit på vinprovning och självfalllet skött mina dagliga studier. Jag har därför en hel del jag skulle vilja ta upp, mitt försök att kombinera dessa ledde till ämnet ”äkthet” – Äkthet i personliga relationer och äkthet i företagsmässiga relationer, vilket kan vara både skrämmande och givande.
Det första jag fick höra när jag satte min fot på universitetet var ”Du måste nätverka, vara överallt för kontakter är allt”. Ganska ovant för en liten tjej som mig från Hälsingland som inte var van vid tillställingar av den typen. Jag skulle inte vilja påstå att jag någon expert nu heller, för jag har ännu inte än förstått vad de pratar om eller hur man inleder ett samtal med en person man egentligen inte har mycket gemensamt med. Jag pratar med de personer jag tycker är intressanta, om saker jag brinner för. Oäkta har aldrig varit min grej, jag kan inte mycket om mycket eller lite om mycket därför kan jag inte heller låtsas konversera om ämnen som inte berör mig. Visserligen begränsar detta mig mycket, men de relationer jag har/skapar är äkta och ärliga. Än så länge har jag inte lidit av det, snarare tvärtom. Men vi får se hur bra det går när jag tar examen..
Äkthet och transparens är något som även börjar bli viktigare för företag, det har jag även diskuterat här förr. Jag fick nyss höra ett exempel på var problemet ligger, det är nämligen inte företagen och dess styrelsers ovilja att ge sig in i de sociala mediernas värld. På skoj hjälpte jag för ett företag med att upprätta en plan för hur de skulle kunna arbeta med sociala medier, utan tanke på att de faktiskt skulle nappa på det. Detta förslag hade tydligen tagits upp på deras styrelsemöte där styrelsen diskuterat sin önskan att bli mer aktiva i arbetet med digitala medier, men på detta möte medverkade även deras reklambyrå som argumenterade för hur lönlöst det var att arbeta med detta. Själva gör de trycksaker av hög kvalitet.
Jag förstår deras oro, de kan inte tjäna pengar på detta. Men deras ointresse gör att de motsätter sig möjligheterna mixen medför – deras nöjda kund kan sprida deras goda rykte vidare. Det medför också risker, företaget blir synligt för andra aktörer, kunskapen om företagets verksamhet ökar och företaget blir äkta. Det ställer ännu högre krav på reklambyrån att faktiskt anpassa sig efter företagets identitet och kultur. Sedan att en liten tjej som jag kan komma på något en styrelse för ett sådant företag kan nappa på bidrar självklart också. Vad kommer hända med framtiden? Hur ska företag tjäna pengar?
Ärlighet varar längst, och jag tror det lyser igenom. Vid varje personlig skandal eller företagsskandal tror jag inte någon varit särskilt förvånad.
Över till Entreprenöriella Julkalendern: Den kommer bli riktigt bra så jag hoppas ni tar er tid att läsa igenom varje gästbloggares historia. Jag har lyckats få med super intressanta personer och snart kommer den vara fylld, så har ni någon önskan om någon potentiell skribent eller om ni själv vill skriva så hör av er snart. Så bered er för enteprenöriell kärlek och många inspirerande gåvor i julens anda. Start tisdag den 1 december.
Ett svar till “Äkthet”
Det är tråkigt att det är så, därför har bra reklambyråer ett välutvecklat externt nätverk med många kompetenta personer i – som dig och mig 😉