Alla kan göra det gör jag, det är inte svårt. Att jobba med sociala medier kräver att du kan relatera till andra människor och på något sätt förmedla vem du är till din omgivning. Du har övat på det sedan spädbarnsåldern, och steget för att . Vad som inte är lika lätt är att göra det bra, och att göra det bra kräver samma 10 000 timmar av arbete som med allt annat.
Jag är bra på det jag gör och jag vill göra det bättre än bra. Jag har stor del av min stolthet lagd i vad jag producerar – Jag anser det vara mitt hantverk. Mitt hantverk behövs hos företagen.
Den senaste tiden har jag spenderat väldigt mycket tid med att fundera på varför jag gör det jag gör och var jag ser mig själv om några år. Det är egentligen en slump att jag hamnade här, eller ja – Många lyckliga slumpar för att vara helt ärlig. Jag försöker jaga ikapp min målbild och hitta mina drömscenarion. Sedan jag slutade planera samtidigt som jag blev klar med mina studier och började göra har jag lärt mig att mina mål var alldeles för lågt satta, och att jag borde finna nya för att ta mig framåt.
Alltid har jag tänkt mig i en roll som projektledare och strateg. Det har varit mitt mål och jag har valt utmaningar som jag trott skulle leda mig dit. På den senaste tiden har jag däremot tvivlat på om det verkligen är det jag vill. Inte alltid har jag tron på strategi, det rimmar inte med min värld och helt ärligt får jag den främsta kicken i utförande och uppföljning snarare än abstrakt planering. Jag är en hantverkare och jag vill skapa.
Vad jag vill göra är att:
- Göra det jag är bra på – Vilket är att utläsa sociala mönster, sprida innehåll och optimera innehållsplaner/-strategier efter digitala mekanismer.
- Uträtta mitt hantverk – Vilket i grunden är att skapa fina relationer mellan
- Omge mig med människor jag beundrar – En vän sa häromdagen ”allt vi gör är i slutändan meningslöst, därför är det viktigt att göra det vi gör med människor vi tycker om”. Han är klok.
- Inspirera, sprida och dela kunskap – Entreprenörer, intraprenörer, studenter och alla med det minsta intresse av vad jag kan. Att få vara en del av dessa personers utveckling är något som gör mig bättre på mitt hantverk.
Vad är egentligen målet för en hantverkare? Är det inte att bli ännu bättre för att skapa ännu mer vackra alster? Mina alster kanske inte består av en snyggt svarvad dörrkarm, men flöden av effektiv kommunikation, som stärker varumärkens positions i sina kunder/användares medvetande och bidrar till att öka konvertering, kan vara lika lika mycket hantverk.