Allt du gör i digitala kanaler bygger ditt arv. Interaktioner, kontaktpunkter (negativa/förlorade kontaktpunkter) och uppfattningen hos användarna tar du med dig från en aktivitet eller kampanj till nästa. Det är inget du kommer undan, och det är heller inget du vill komma undan. Det är ju det fina med att arbeta med digital marknadsföring.
Följer du upp din kampanj behöver du inte börja på noll nästa gång. Helst av allt hänger ”följa upp”-fasen ihop med ”preparera”-fasen då du ändå kommer kartlägga dina kontaktpunkter och interaktioner. Det säger ju sig självt att du kan spara in lite budget, som du kan göra annat kul med i nästa kampanj, om du spelar dina kort rätt.
Övning: Lista det arbeta du behöver göra i ”följa upp” fasen
Känner du att du vill krama ur det sista ur din målgrupp, för att stärka relationen till dem, kan du fortfarande genomföra några aktiviteter för att summera upp din kampanj. Beroende på syftet med din kampanj kan lämpliga aktivering variera, men målet bör vara en aktivitet som syr ihop ditt koncept.
Exempel på innehåll vid uppföljning
- Varumärkesbyggande kampanj > Kollage/klipp från kampanjen
- Opinionsbildande kampanj > Statistik från kampanjen
- Säljkampanj > Recensions-utskick / kundundersökningsutskick
Följa upp-fasen är den sista fasen i en omgång digital marknadsplan/-kampanj. Den taktiska planeringsdelen inom digital marknadsföring består alltså av
- Hitta Den mest kritiska aktiviteten
- Måla upp drömscenariot
- Lista Supportande aktiviteter
- Lära sig Jobba i faser med digitala kanaler
- Planera Preparera-fasen
- Planera Inspirera-fasen
- Planera Aktivera-fasen
- Planera Återfånga-fasen
- Planera Följa upp-fasen
Innan taktisk planering för digitala kanaler pratade vi om hur du kan jobba med målgrupper. Detta gick vi igenom:
- Kartlägg din målgrupp
- Arbeta med din målgrupp
- Undvik att hamna snett
- Risken i att försöka överlista plattformarna
Nu går vi vidare och pratar om innehållet i våra digitala kanaler, tycker jag.