Digitala marknadsförings-tips – 17: Innehållstyper

Författare:

|

Datum:

|

Ditt kreativa koncept ska vara motorn som driver din aktivitet i digitala kanaler. När du går igenom de olika faserna kan du använda det som ledstjärna när du prioriterar och gör val.

Nästa beslut du behöver ta, efter att du tagit fram ditt övergripande kreativa koncept, är vilka innehållstyper du vill bygga din digitala aktivitet kring. Innehållstypen hjälper dig sätta riktning kring hur du vill att din målgrupp ska interagera med dig.

Dina innehållstyper kan vara inom följande kategorier:

  • Berättande – Varumärkesstory skapande, nyhetsbildande eller opinionsbildande
  • Underhållning – I form av humor, dramatik eller vardaglig underhållning
  • Utbildande – Tutorials, guider eller statistik

> Vill du skapa någon form av engagemang och interaktion bör du undvika att bara informera.

Vilken riktning du väljer för ditt innehåll kan variera beroende på dels vilken typ av innehåll din målgrupp gillar och dels var i er relation ni befinner er. Under ditt kreativa koncept kanske du kan använda fler innehållstyper. Det beror på hur du planerar din aktivitet i de olika faserna samt hur du vill driva din målgrupp genom din konverteringstratt. Utifrån målet av din digitala aktivitet kan en användare behöva olika typer av innehåll som hjälp att få dem att uppleva att de är på rätt väg i sin relation med dig. Det är din utmaning att försöka förstå dig på detta!

Övning:  Översätt ditt kreativa koncept till samtliga innehållstyper

Jag tror att ditt kreativa koncept kan göras ut inom alla innehållstyper. Vissa kanske är mer lämpade än andra för just syftet för din kampanj, men jag vill ändå att du som övning ser hur du kan göra ut ditt kreativa koncept i samtliga innehållstyper.

Steg 1 – Översätt

Beskriv kortfattat hur ditt kreativa koncept kan översättas inom vardera innehållstyp. Ta gärna en kort stund att komma på några spontana idéer för vardera typ.

Steg 2 – Välj ut

När du gjort översättningen och spånat idéer på innehåll kring de olika innehållstyperna under ditt kreativa koncept välj ut den/de typer du tycker passar bäst utifrån dina mål för din digitala kampanj.

Steg 3 – Planera flödet

Se över din kampanjplanering. Fundera på dina mest kritiska aktiviteter och hur du planerat ut dem i de olika kampanjfaserna. Utifrån detta börja placera ut dina innehållsidéer i vardera fas för att se hur din/dina valda innehållstyper passar in.

Steg 4 – Kreera

Sådära. Nu har du med hjälp av att välja spår av innehållstyp gett mening för ditt kreativt koncept. Det är dags att börja ta fram detaljrika idéer för ditt innehåll!

Mer om innehållstyper

I kommande artiklar kommer jag förklara kategorierna mer i detalj och visa på exempel på hur innehållet kan te sig. Så, vänta lite med att kreera specifikationen på innehållet allt för mycket!

Tidigare inlägg

Kommande inlägg i julkalendern:

  • Lucka 18 – Berätttande – Varumärkesstory, opinionsbildning
  • Lucka 19 – Underhållning – Humor, dramatiskt, vardagligt
  • Lucka 20 – Utbildande – Tutorials, guider, statistik
  • Lucka 21 – Kanaler 2017 – Hur ska jag tänka kring min budget?
  • Lucka 22 – Facebook Ads 2017 – Är det vår viktigaste kanal?
  • Lucka 23 – Historieberättandet 2017 – Stories (Instagram, Snapchat)
  • Lucka 24 – Video 2017 – Hantera video på Youtube och Facebook
  • Lucka 25 – Messenger 2017 – Hur hanterar du chatten
  • Lucka 26 – E-post 2017 – Oändliga möjligheter
  • Lucka 27 – LinkedIn 2017 – Vad ska jag göra?
  • Lucka 28 –  AdWords 2017 – Hur hanterar jag det?
  • Lucka 29 – SEO 2017 – De tre viktigaste sakerna att tänka på
  • Lucka 30 – Influencers 2017 – Mid size influencer bonanzan, vad innebär den?
  • Lucka 31 – Det här lärde jag mig av mest 2016
  • Lucka 32 (1 jan 2017) – Kommer Internet hjälpa världen bli bättre 2017?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *