Digitala marknadsförings-tips – 18: Berättande innehåll

Författare:

|

Datum:

|

Är inte allt innehåll berättande? På sätt och vis. Jag skulle vilja definiera berättande innehåll som sätter en berättelse i fokus för att berätta en stor del av den i samma innehåll. Även om det enskilda innehållet är ett avsnitt av en längre berättelse får det ett sammanhang som enskild enhet.

Berättande innehåll är något mer avskalat från humor och dramatik och har ett tydligt budskap i fokus. Att sätta rätt stämning och känsla är mer viktigt än kunskapsöverföringen.

För att lättare förstå vilken typ av berättande jag ska fokusera mitt innehåll på brukar jaf dela in dem i följande kategorier:

  • Varumärkesbyggande berättelse
  • Nyhetsberättande
  • Opinionsbildande berättelse

Varumärkesbyggande story

Varumärkesbyggande berättande innehåll tar ursprung i din identitet. För att bygga upp en tydlig bild av varumärket fokuserar du på dina kärnvärden och grundvärderingar när du ska ta fram ditt innehåll. Vill du förmedla känslan av ditt varumärke är det ok att sväva ut, men ta inspiration från hur känslostärkandeberättelser tar sin form i digitala kanaler. Framförallt bör du investera i duktiga kreatörer.

 Innehållsformer för varumärkesbyggande berättelser

  • Video – Fokus på känsla och ton i videon. Något mer artistisk.
  • Bild – Nära kopplad till varumärkesplattform.
  • Text – Viktigt med ordval och tonalitet. Texten vara något längre även i sociala medier.

Exempel: It’s what you do in the dark – Under Armour

Jag älskar den här kampanjen från Under Amour eftersom den träffar rakt i mitt hjärta.

1. Videon bygger upp känslan för kampanjen

Repetera, repetera, reptera. Det vad du gör i skymundan som spelar roll. Nära kopplat till Under Armours ”I will”-mantra.

2. Nyhetsbrev lanserar och kopplar närmre till köpet

skarmavbild-2016-12-20-kl-09-15-50

Rubriken. Disponeringen. Koppling till tonen i bilden.

3. Landingssidan berättar hur

skarmavbild-2016-12-20-kl-09-16-39

Fokus på kärnan gör koppling till köpet sömlöst. Se hela landningssidan här.

Nyhetsberättande

För att förmedla en nyhet krävs tydlighet och fokus på det nyttogivande i nyheten. Även om du vill bygga upp din berättelse bör du hålla dig relativt kort och fokusera på argumenten kring varför din nyhet är viktig.

Innehållsformer för nyhetsbrerättande innehåll

  • Video – Snabbare mer informativ klippning som gör det lätt att ta del av din nyhet.
  • Bild – Tydlig koppling till din nyhet.
  • Text – Rak på sak och neutral ton.

Exempel – Apple Watch 2

Att släppa produkter är vad Apple är världsbäst på. Så även när de nu i jultider försöker sälja sin senaste Apple Watch som kopplar produkt (och produkt feature) till aktivitet.

1. Kort kommunikativ video

En del av flera videos på temat ”Go” > Go play > Go dance > Go running.

2. Landningssida som fokuserar på produkt och produkt-features

skarmavbild-2016-12-20-kl-09-38-11

Se landningssidan här som återkopplar till video-serien.

Opinionsbildande berättelse

För att påverka och driva opinion är att använda sig av det goda och det onda ett gammalt trick. Du behöver två olika ståndpunkter som ställs emot varandra för att tydligt kunna visa din ståndpunkt och i vissa fall även överdriva för effekt. Kanske kan det vara två målande berättelser som står emot varandra, kanske kan det vara din åsikt/fråga gentemot mottagarens samvete.

Opinionsbildande berättelser, åtminstone inslag, är något vi ser allt mer av hos svenska varumärken. Den här hösten har flera exempel fått stor spridning, exempelvis  Åhléns ”Klädmaktsordning” och ”Lucia”. Kika på debattinlägget ”PK-företag har fattat vad det handlar om”.

Innehållsformer för opinionsbildande innehåll

  • Video – Kan vara något längre och ha visst fokus på dramatik. Fokus på känslor.
  • Bild – Förmedla känslor, antingen med bilder är text i form av ren grafik.
  • Text – I vissa fall djupgående med fokus på att kombinera känslor och logik, kanske genom att använda statistik. I vissa fall räcker det med en mening.

Exempel: Ingenting – Rädda Barnen

Aktuellt opinionsbildande tema kring huruvida vem det är som behöver våra julklappar, med Rädda Barnen som avsändare.

1. Video som förklarar konceptet

2. Supportande bilder i sociala medier

skarmavbild-2016-12-20-kl-09-45-42

Först tydlighet som är lätt att skriva under på.

skarmavbild-2016-12-20-kl-09-46-08

Sedan innehåll som är lätt att agera på.

3. Landningssida där det är lätt att ta beslut

skarmavbild-2016-12-20-kl-09-45-13När argumenten skett i andra kanaler behöver du inte lika starka känslomässiga argument på din landningssida. Gör det enkelt att ta beslut med få alternativ. Se landningssidan här.

 

Tidigare inlägg

Kommande inlägg i julkalendern:

  • Lucka 19 – Underhållning – Humor, dramatiskt, vardagligt
  • Lucka 20 – Utbildande – Tutorials, guider, statistik
  • Lucka 21 – Kanaler 2017 – Hur ska jag tänka kring min budget?
  • Lucka 22 – Facebook Ads 2017 – Är det vår viktigaste kanal?
  • Lucka 23 – Historieberättandet 2017 – Stories (Instagram, Snapchat)
  • Lucka 24 – Video 2017 – Hantera video på Youtube och Facebook
  • Lucka 25 – Messenger 2017 – Hur hanterar du chatten
  • Lucka 26 – E-post 2017 – Oändliga möjligheter
  • Lucka 27 – LinkedIn 2017 – Vad ska jag göra?
  • Lucka 28 –  AdWords 2017 – Hur hanterar jag det?
  • Lucka 29 – SEO 2017 – De tre viktigaste sakerna att tänka på
  • Lucka 30 – Influencers 2017 – Mid size influencer bonanzan, vad innebär den?
  • Lucka 31 – Det här lärde jag mig av mest 2016
  • Lucka 32 (1 jan 2017) – Kommer Internet hjälpa världen bli bättre 2017?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *