Många är nog de e-handlare som sett kopplingen mellan sin verksamhet och att möta sina kunder sociala medier, men som ännu inte fått er aktivitet att skala och bli lönsam. För att hjälpa er på vägen tänkte jag ge mina bästa tips i bloggserien ”E-handlarens guide till Sociala Medier” och för att kicka igång tänker jag först be er att fundera ut syftet med er närvaro samt vilka mål ni vill uppnå.
Syfte med närvaro i Sociala Medier
Inledningsvis vill jag att ni ställer er några frågor:
- Vilka är våra kunder och vad är deras intressen?
- Vad vill våra kunder ha utav oss?
- Vad vill vi ha ut av våra kunder?
- Vad vill vi förmedla till våra kunder i form av;
– Kunskap om produkterna?
– Produktnyheter?
– Erbjudanden och rabatter?
– Service?
- Vilken prioritet ska olika typer av kunder ha? Ska vi prioritera;
– Befintliga kunder?
– Nya kunder?
– Churn? - Vilka resurser är vi villiga att lägga ned i form av;
– Tid?
– Pengar?
Låt sedan dessa frågeställningar mynna ut i en syftesförklaring som svarar på varför ni ska vara närvarande i sociala medier, något som är viktigt för att prioritera resurserna rätt – Även om det viktigaste är att testa/göra.
Mål med närvaro i Sociala Medier
Att sätta upp mål och KPI:er för sociala medier kanske inte är lika självklart som att sätta upp konverterings- och försäljningsmål. Att bara mäta antalet fans eller antal omnämningar kanske inte ger dig svar på hur framgångsrik din aktivitet i sociala nätverk är. Innan du sätter målen för dina sociala kanaler och bestämmer mätpunkter kan du rikta frågeställningen exempelvis såhär:
- Hur många följare vill vi öka per månad?
- Vad får ett ny-fan kosta styck?
- Hur stor andel av våra Facebook-likes behöver konvertera till kund per månad?
- Hur mycket resurser (tid/pengar) är vi villiga att lägga ner på vunnen blogglänk?
- Hur mycket varumärkeskännedom i form av antal neutrala/positiva omnämningar i sociala medier vill vi få per kampanj?
Genom att fundera kring dessa frågeställningar behöver det inte vara svårt att koppla dina mål med arbetet med sociala nätverk till din faktiska verksamhet och dess lönsamhet. Därför hoppas jag att du till nästa inlägg i bloggserien kommer kunna besvara följande:
E-handlarens guide till Sociala medier – Bloggserie
I bloggserien ”E-handlarens guide till Sociala Medier” kommer jag att gå igenom:
- Facebook – Det viktigaste du behöver kunna kring funktionalitet, lagar och regler samt Innehåll.
- Bloggare och bloggande – Vilken roll fyller en egen blogg och hur kan du arbeta med bloggare för att stärka brand och sök?
- Twitter – Vad kan du förvänta dig och hur kan du använda verktyget för att stärka din närvaro i sociala medier?
- Pinterest – Driva trafik och bygga en plattform
- Google+ – Vad är det och hur gör du?
- Kundrecensioner – Hur kan sociala medier hjälpa dig att öka antalet kundrecensioner?
- Sociala Nyhetsbrev – Vilka synergier kan du få genom att optimera kopplingen mellan sociala medier och nyhetsbrev?
- Sök+Sociala medier – Hur optimerar du dina sociala kanaler för att stärka arbete med SEO
- Analysera sociala medier – Vilka verktyg kan du använda för sociala medier och hur gör du?
- Sociala medier B2B vs. B2C – Vad är skillnaden och när bör du tänka annorlunda?
- Plugins för sociala interaktioner – Så kan du använda Plug-ins för att skala din närvaro i sociala medier
- Skapa en arbetsprocess för arbete med sociala medier – Hur lägger du upp arbetet med sociala medier för att kunna skala? Finns det processer du kan automatisera? Vilka verktyg kan hjälpa dig?
- Kampanjer i sociala medier – Arbetsflöde i 10 steg
Kommentera gärna detta inlägg om du har något särskilt du vill att jag besvarar under bloggserien!
2 svar till “E-handlarens guide till Sociala Medier: Mål och Syfte”
Ska blir intressant att läsa!
Ska bli intressant att följa!