Halebop tjejen väcker känslor – så genialiskt!

Författare:

|

Datum:

|

Det är kul att se hur en söt tjej som stirrar ut ur TV-rutan kan väcka så starka känslor. Halebop-tjejen har surrat i reklampauserna i drygt en vecka och åsikterna/omnämnandena strömmar in – Mycket positivt, en del negativt.

Här är hon, stjärnan:

Vad är det som väcker så starka känslor? Hon sitter och nynnar för sig själv, på en improviserad låt, utan att göra sig till. Hon är en supersöt-tjej, helt naturlig.

Nej, tjejen kan inte uppröra – däremot formatet. Vi är inte vana att ett ansikte fyller TV-rutan eller att ljudet/bilden inte är tandkrämsreklam-”perfekt”. Det är annorlunda och då reagerar folk. Det är inte ett studiospelat ljud, tjejen kan inte sjunga som Mariah Carey, och då har folk möjligheten att leka experter. Reklamensnutten är felproducerad eftersom det inte följer standardformatet.

Hahaha, det är ju helt genialiskt! Att lyckas producera något som skiljer sig från allt annat. Något som är ärligt och genuint – något som är precis som vi är i verkliga. En reklamspot där en söt tjej med sin mobiltelefon kan vara en stjärna, där en snubbe med modeintresse kan få visa upp sin kollektion eller en grym grabb på trummor kan visa upp sina skills visar att vi kan vara som vi vill. Det är annorlunda, och dessutom visar de upp unga precis som unga är. Ni får invända – men alla gör det; trixar med sina intressen och sin teknik!  (Dessutom kan ni med lite sök-skills på Youtube hitta sjukt många snygga spoofs!)

En stor eloge till tjejen, Mike, Baba och resten av gänget som modigt vågar ta oss in i en ny era!

Och melodierna – de sätter sig på skallen!

Psst, just nu går en reklamspot från samma varumärke där ett par tummar skriver ett sms – mina!


9 svar till “Halebop tjejen väcker känslor – så genialiskt!”

  1. Älskar idéen till hela uppläget! Känns riktigt coolt. Älskar också alla förstå-sig-påare som klagar på allt mellan himmel och jord. Och hur ”etablerade” helt missar poängen med hela upplägget 🙂

    Har förstått att vissa uppfattar tjejen som lite dryg. Men det är ju bättra att det reagerar än ingenting alls…

  2. Nu vill jag inte låta som en förstå-sig-påare här, men vad är poängen med det här?

    Den enda anledningen till att ha ett så annorlunda format på reklamsnuttarna måste vara för att sticka ut och få uppmärksamhet. Men uppmärksamhet i sig är ju inget vidare, det måste ju ligga något budskap och värde bakom

    Jag ser

  3. … Jag ser ingen större skillnad klippet med den söta tonåringen som nynnar på en låt och på Go Daddys reklamspottar med lättkläda kvinnor.

    Det senare kanske inte är lika rumsrent, men de spelar ändå på samma instinktiva känslor som inte har något med själva produkten som säljs att göra. Därför kommer folk inte heller komma ihåg produkten eller erbjudandet, utan bara den irriterande tjejen, och på sin höjd varumärket.

  4. Det intressanta är ju att vi pratar om Halebop-reklamen. Så huruvida de är bra eller inte, blir ju sekundärt nästan… Men jo, reklamen är svinbra! Och min 6-åriga dotter är kär i killen med trummorna 🙂

  5. Den relevanta frågan utelämnas: har detta påverkat försäljningen?

  6. Hon är ju supersöt den där tjejen! Jag är lite småförälskad faktiskt.

  7. Poängen är väl att folk faktiskt tvingas jämföra henne med sig själva och genom henne ser de hur kassa (likt vi alla nästan är) de är själva på tex att sjunga. Ta Idol som ett bra exempel, det programmet har inte bara format en hel ungdomsgeneration, det spelar på armbågarna ut mentalitet och konkurrans mellan folk som inte har i en studio att göra. Ungefär som om man skulle låta 20 random människor på gatan ställa upp i ” MMA Punchout, sitta och rata/gilla dem och sälja att de slås blodiga när de inte ens från första början är fighters och vet något om det. Det är inte saken i sig som retar upp eller lockar folk, det är tanken att JAG kunde vunnit eller att JAG kunde fått vara med.

    Det var antagligen 1000 tals köande för den sketna reklamfilmssnutten och jag kan sätta pengar på att hatarna stod bakom henne i kön….

    I övrigt så kommer vi få se 1000 tals ögonretande reklamfilmer om allt från A till Ö med samma format, vilket är ett elände i sig. Det kallas trendsättande och genom all uppmärksamhet så har nu detta format blivit ”chict” inom reklamvärlden och vi tvingas alla att svetsa igen ögonen i reklampauser, så att vi slipper se allehanda Svenssons stå och sjunga/lalla eller ”bete sig naturligt” i en reklamfilm för tandkräm eller vad dylikt som helst.

    Det är inte tjejen i sig som retar mig, det är det faktum att vi har nått så långt ner i uppmärksamhetsträsket att vi till och med exponerar våra sketna sidor i säljsyfte. Folks personligheter har blivit varor att köpa byta och sälja, tur att jag vet hur osäkra de är inuti, jag kan skratta åt eländet iaf och det kan man inte säga om många.

    Att man reagerar som man gör (facebook gruppen tex) är ett bra tecken på att folk saknar liv och kreativitet.

    Sorgligt är bara förnamnet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *