Ryktena har besannats och Facebook har påbörjat att rulla ut möjligheten för användarna att använda #hashtags. Sist i raden av de sociala nätverk som förstått att innehåll på något vis behöver sorteras för att bli mer blädderbart. Allt eftersom vi blir fler som skapar mer blir allt innehåll överflödigt och hashtags har bl.a. på Twitter, Instagram och Google+ hjälpt oss att hitta både nytt innehåll samt nya personer som är intressant för oss.
I och med att vi börjat sett värdet av att upptäcka utanför vår egen Internet-sfär har Hashtaggen nått sin storhetstid och som följd av detta taggar oss blinda. I vår strävan efter spridning och ökat inflytande taggar vi varenda ämnesord i våra tweets. Användandet ökar mer och mer, men inte endast till det bättre. Denna inflation av # börjar få oss att inte längre se taggarna i flödet utan snarare kasta bort de poster som är fyllda med hyperlänkar.
Företagen har också till detta och jag får ofta uppdragsförfrågningar där jag blir ombedd att göra varumärken framgångsrika genom att använda hashtags. Dock är det inte så lätt som att hitta relevanta hashtags för det specifika företaget, skapa relevans och driva trafik.
Vid dessa tillfällen fungerar Hashtags
1. När du vill följa kommentarerna kring ett live-event – Hashtags fungerar allra bäst för att bevaka ett event eller en diskussion som pågår ”just nu”. Ämnet får en helt annan dimmension när du tar del av människor tankar och idéer och ger du dig in i samtalet själv kan du få fint utlopp för dina intressen. Som med allt som fungerar på Internet luktar sig spammarna dit och överfyller flöden med irrelevant innehåll
2. När du har en befintlig följargrupp med vilka du delar ett intresse – För några år sedan sökte en vän till mig ett fristående forum att diskutera entreprenörskap med, så han tog till fasta på att börja uppmuntra till att använda taggen #entreprenörskap. Det tog honom många månader men sedan var diskussionen igång och du kunde alltid lita på att dina poster blev lästa och att du hittade någon att diskutera med. För att förstärka värdet av hashtaggen skapade han events och tweetups kring diskussionerna i taggen. Folk gick därmed medvetet in och sökte på taggen för att kolla på vad som skrivits. Taggandet var ytterst medvetet, inte bara ditplacerat i hopp om att få läsare, därför blev det en succé.
3. När du vill få likes på Instagram – Det finns en anledning till att personer yngre än bl.a. mig taggar upp hela sina bilder med 20 talet taggar. Samma anledning som att jag taggar varje gym-bild med #fitness #workout och #träning. Du får både likes och följare på Instagram. Eftersom bilder är primärt och text sekundärt på Instagram stör det inte de som följer dig, samtidigt som de inte väljer att klicka på de taggar du har listat.
4. När du vill hitta personer och innehåll inom ditt intresseområde – Jag följer hashtaggen #ehandel slaviskt för att jag är intresserad av vad som skrivs om e-handel i Sverige samt för att hitta personer som delar mitt intresse. På samma sätt följer någon annan #svpol för att ha koll på politiska klimatet i Sverige. Hashtags är ett mycket bra sätt att upptäcka nytt, något jag tycker är det allra största värdet med hashtags. Det gör Internet lite mer spännande.
Hashtags fungerar alltså inte för att…
..få följare på twitter (om du inte twittrar under ett live-event eller inom ett nishat intresseområde) – Eftersom de allra flesta inte följer taggar mer än under ett överblickande ögonblick så kommer du ha svårt att hitta följare som är intresserad av att följa dig genom att skjuta taggar hejvilt. Sök istället upp personer på egenhand (kanske genom hashtags), följ dem och starta konversation.
..sprida innehåll inom en populär tagg för att driva trafik – Likt att tagga för att få följare tror jag inte på att tagga upp tweets, facebook-poster och Google+-poster i blindo för att chansa sig till spridning. Fokusera istället på rubriker och läsbarhet för att driva trafik och öka spridningsviljan. När du använder hashtags bör du även fundera på var du placerar dem för att göra exempelvis tweeten så attraktiv som möjligt.
..få likes på Facebook – Jag tror inte varken privatpersoner eller företag kommer öka antalet likes genom att använda sig av taggar. Konverteringstratten är allt för lång för att en användare ska hitta ditt innehåll, skapa sig en uppfattning och börja gilla det du gör. För detta krävs långvarigt gnatande med relevans. Försök istället på att positionerna dig som kundskapsspridaren inom det område du vill verka och vänj användarna vid tanken på dig som den aktör att vända sig till inom detta intresseområde. Här hittar du Facebooks egna tips.