Ett av de mest intressanta företagen i Stockholm just nu tycker jag att är Truecaller. Efter att ha varit aktiva med sin produkt som i 4 år har de nu nått sin ”tippning point” och dagligen blir de omskrivna som den absolut mest nyttogivande produkten just nu av bloggare världen över. Teknikbloggare, business-bloggare och kändisar i allmänhet berättar att de inte skulle kunna leva utan Truecaller – Recensionerna vi alla drömmer om! Det ha de gjort sig förtjänt utav.
En sak som jag framförallt gillar med Truecaller är att de är öppna och dagligen delar sina tankar både i sin blogg samt i sina sociala kanaler. De är även extremt duktiga på att lyfta upp sina användare. Jag rekommenderar verkligen att du följer dem för att inspireras och få idéer på hur du kan jobba med att skapa lojalitet med hjälp av sociala medier.
4 saker att lära av Truecaller
Lär av Truecaller 1 -Mekaniken bakom word-of-mouth
Igår släppte Truecaller en studie på hur de växt sin användarbas via word-of-mouth samt vad det har gett dem. Ta dig tiden att läsa igenom detta:
Resultatet?
20 millioner användare.
Välförtjänt!
Lär av Truecaller 2 – Lyft upp användarna
Varje vecka lyfter Truecaller upp en ny användare som vill agera Truecaller-ambassadör och dela sin historia om hur denne använder Truecaller i sin vardag. Användarna är alltid först i deras sociala kanaler och de har knappast problem att hitta personer som vill bli utsedda till veckans användare. Jag älskar att de föder användarna incitament, material och verktyg för att sprida dem vidare!
Lär av Truecaller 3 – Lyft upp familjen
Vad än Truecaller gör så lyfter de upp deras ”familj”, det verkar för dem vara viktigast näst efter att lyfta användarna. Särskilt på Instagram får vi i en inblick i hur Truecaller har det i sin vardag. Eftersom tillit är något av det viktigaste för en tjänst som Truecaller är detta ett mycket smart sätt att skapa förtroende för personerna bakom applikationen. Vad jag gillar särskilt med deras ”bakom kulisserna”-poster är att de involverar flertalet av dem, något som verkligen bygger den familjära känslan.
Lär av Truecaller 4 – Engagera ditt community
Även om Truecaller är i allra högsta grad ett globalt verkande företag delar de gärna med sig av sina erfarenheter på hemmaplan. Truecaller är väldigt aktiva i Stockholms Startup-sfär där de både står värd för events samt talar på events.
(Samtliga bilder är hämtade från Truecallers Facebooksida)
Följ Truecaller!
3 svar till “4 saker ditt Start-Up kan lära av Truecaller”
Min fråga är, vad gör de?
Jag laddade er en app som hette True Caller till min iPhone för ett par år sedan, som sa att den skulle visa vem som ringde, tills efter jag laddade ner den, då de berättade att det bara gällde om jag hade en Android-telefon och någon ringde mig från en Android-telefon.
Eftersom de ljög mig rakt upp i ansiktet då har jag inte laddat ner den igen.
Så, vad gör de nu?
Ja, det låter ju lite märkligt. Jag använder Truecaller på min iPhone utan problem mest för att bli varnad om när försäljare ringer. Som jag förstår det så är Truecaller en crowdsourcad nummerupplysning med vilken du delar din telefonbok. Det är lätt att blocks/sätta varning på telefonnummer som du inte vill att ska ringa dig.
Hade en liknande app för några år sedan som också bara fungerade på min Android. Apple hade någon block på den typ av tjänster. Tror Truecaller har hittat något sätt att gå runt det. Dock började de på Symbian, sedan Black Berry, sedan Android och sedan iPhone 😉
Apple har ju dessvärre sina regulations vilket har gjort det svårt att lyckas med caller ID lika bra som på Android men idag ska det fungera lika bra. Jag tycker den är superbra iom att den hittar alla nummer.