Hur bidrar Social Handel till förbättrad Shoppingupplevelse?

Författare:

|

Datum:

|

Att shoppa online är varken kul eller enkelt – Ändå har det på något vis varit OK att det varit krångligt och oinspirerande. Fram till igår har vi använt Internet till att informationssöka sådant vi redan medvetet varit på jakt efter och därför har vi kunnat handla direkt från lagerhyllan. Dock har vårt beteende online förändrats från ett introvert studerande av information till ett extrovert socialiserande erfarenhetsutbyte, något som ställer högre krav på shoppingupplevelsen hos e-handlaren.

Jag är aktiv i sociala nätverk för att bli inspirerad genom bilder, video samt i skrift. Jag vill se de snygga solglasögonen på en vacker person, se en matlagningsvideo om hur du får den perfekta broccolin med en ångkokare eller läsa ett blogginlägg om den perfekta kameran. Jag vill från dessa produkter av Internet enkelt kunna klicka mig vidare till källan och genomföra ett köp.  Shoppingupplevelsen sker således varken enbart på sajten eller enbart utanför sajten – Det är ett samspel dessa miljöer emellan. Jämför med känslan av att klicka hem ett köp med att besöka en galleria (låt oss ponera att du är ensam och slipper helgruset) där du kan flanera, se, känna och till och med dofta inspiration som kan leda till ett köp. Skyltfönsterna lockar dig in med såväl textbudskap som uppbyggda miljöer för den produkt du är på jakt efter. Du blir inspirerad till en livsstil.

Ett sätt att försöka nå förbättrad shoppingupplevelse för kunderna är ”möta kunden där de är”. Lösningen på detta är  enligt några av kreatörerna av Internet är att flytta ut shoppingen I sociala nätverk. Denna så kallade ”social handel”, genom applikationer på Facebook eller vid produktrecensioner i bloggar bygga in ett shoppingfönster, vill skapa ett ”naturligt” avslut och beslut på plats. Vad man glömmer är att naturligt inte är att handla när du sitter hemma med vänner.

Eftersom jag dagligen jobbar med att hitta nya sätt att få ut våra e-handlares produkter i sociala medier har jag tittat närmare  på några av de ”Pinterest-liknande” tjänsterna Tipser, Helishopter och MyLoveBasket. Nedan har jag försökt sammanfatta mina första insikter om dem.

Tipser – Handla direkt i Bloggen

Widget:

Fler tips från Sara Öhman
Annonsören: Registrerar konto hos Tipser och lägger ut sina produkter. Tipser hjälper sedan till att få ut produkterna bland ambassadörerna. Hela köpflödet kan sedan ske hos exempelvis en bloggare.

Användaren: Tjänar pengar på att vara Tipsare genom att exempelvis blogga om en produkt och bädda in en widget som möjliggör köp.

”Syftet med Tipser är att göra det superlätt för vemsomhelst att rekommendera produkter och samtidigt tjäna på det. Samtidigt gör vi det möjligt att ta e-handeln direkt till kunderna, istället för att försöka driva dem till shoppen. Vi kallar det belönande, distribuerad, social e-handel. el. Rewarding Distributed Social Commerce.” – Jonas Sjöstedt, grundare

Kommentar: Grundare som på riktigt kan sociala medier och vet hur man arbetar med ambassadörer. Stabilt under utveckling. Däremot är jag som ovan nämnt tveksam till att bedriva handeln direkt i det sociala nätverket.

Helishopter – Socialt beslutsunderlag

Widget:

 

Annonsören: Lägger antingen upp sina produkter eller förlitar sig på att användarna lägger upp produkten.

Användare: Socialt beslutsunderlag vid utvärdering av köp.

”Vi vill vara den naturliga startpunkten för all shopping. Vi skapar en tjänst som är praktisk, kreativ och inspirerande. När användare postar från butik första gången blir de en follower. Butik kan posta så det syns för alla followers men på butik syns även alla users posts. Vi kommer även indexera butiker, lite som prisjakt/google men mer visuellt och socialt. Idag skulle jag svara att det är ett bra sätt att visa vad man gillar och samla produkter från många butiker på ett ställe. Planera sin shopping, dela med sig av inspiration.” – Anders Hassellöf, grundare

Kommentar: Av de tre nämnda sociala e-handelstjänsterna är Helishopter den som jag sett mest vid slumpmässigt surfande, med det som grund tror jag att de satsar på mer aggressiv promotion för att få in användare något som är nödvändigt för att stå sig i konkurrensen. Jag har lite svårt att förstå varför jag som användare ska välja detta före exempelvis tjänster som Pinterest, vilket jag kan tycka är mer lättanvändligt även för att få mina köp utvärderade. Däremot har jag hört att det pågår en hel del utveckling mot ett framtida ”socialt prisjakt” med den här tjänsten…

 

MyLoveBasket – Tjäna pengar på din stil

Widget:
Moschino - Moschino Cheap & Chic It's Raining Cats And Dogs Umbrella hos Mylovebasket

Annonsören: Ingår samarbete med MyLovebasket genom att kontakta dem. Således något mer komplicerat att testa tjänsten utan att investera allt för mycket resurser i tjänsten, samtidigt som det även gör utbudet mer selektivt.

Användaren: Kan skapa sin egen micro-”e-handel” och tjäna pengar på att dela produkter.

Noterat: MyLoveBasket satsar till skillnad från Helishopter och Tipser i första hand på att lansera i Sverige, något som bör göra det betydligt svårare att nå en tillräckligt stor kritisk massa. Däremot har de redan lyckats få med både de större bloggarna i tjänsten vilket talar för att de har potential att lyckas nå ut till även den större massan.

 

Vilken skulle jag satsa min budget på?

Jag är ännu osäker på om jag skulle vilja spendera tid och budget på att investera i dessa tjänster, med den enkla anledningen att jag inte tror att marknaden är redo att genomföra det faktiskt köpet I de sociala nätverken. Vi har ännu ej sett se social handel på Facebook slå igenom, även om engagemanget på Facebooksidor sägs ha gått upp sedan lanseringen av Timeline. Ingen av ovanstående tjänster är heller inte tillräckligt intressant och kul att använda istället för Pinterest. Pinterest är en outforskad guldgruva tror jag och förra veckan kom det rapporter om att Pinterest även driver försäljning. Något som däremot kan förändra spelplanen för samtliga verktyg ovan är Facebooks nya lansering av aktions-länkar vilket gör det lättare för användare  att interagera med applikationer på Facebook.

Läs även: Dr. Spinn om framtiden för socialt distribuerad handel

Möjligheten till shopping via Sociala Medier

Möjligheterna är oändliga i att på e-handelssajterna skapa miljö för utvärdering och utanför sajten inspirera genom att lägga mer fokus på att producera bra materialför oss att konsumera som beslutsunderlag. Det pågår en naturlig klickfestival bland bilder på internet – se till att produkterna finns där och för mig klicka hem.

Underhåll och inspirera mig till att leva ut en livsstil i mitt onlineleverne!

Mina tips till den Sociala E-handlaren

  • Optimera för Beteendet i Sociala Medier – Arbeta med bilder och skapa Klick-fällor. Dra nytta av din affärsverksamhet i sociala medier, prata om kampanjer och visa upp produkter men anpassa det efter beteendet i sociala medier. Bilder är KING.
  • Tänk på Söket – Bygger du dina egna system för hur du arbetar med social shopping kan du även optimera för sökmotorerna. Överväger du att prova något av ovanstående verktyg bör du även göra en mer noggrann analys över hur dessa tjänster kan komma att konkurrera med din e-handelssajt även hur SEO-synpunkt.
  • Arbeta upp ditt egna nätverk av ambassadörer – Skapa processer för att bygga ett eget nätverk av bloggare och facebook-sidor. Det kan vara särskilt intressebaserade aktörer, leverantörer är särskilt aktiva shoppare. Genom detta kan du lättare sprida ditt innehåll och minskar även avståndet till de som för din röst vidare i sociala medier.
  • Prova ALLT – Testa, utvärdera, behåll/släng. Det är betydligt bättre att göra än att överanalysera.
  • Låt på samma sätt Sociala Medier vara integrerat i andra aktiviteter – Exempelvis arbete med SEO, nyhetsbrev och affiliate. Använd de olika nätverkens befintliga plugin för att göra shoppingupplevelsen social – Utan omfattande utvecklingskostnader samt att behöva kompensera på konverteringsflödet. Detta tipsar Webbutbildarna Christian och Judith mer om:

Vad är din erfarenhet av att jobba med socialt distribuerad handel?

Och hur skulle du vilja att din framtida shoppingupplevelse såg ut?

3 svar till “Hur bidrar Social Handel till förbättrad Shoppingupplevelse?”

  1. Tjena Sara!
    Intressant analys av dessa tre tjänster. Tror du har hittat relevanta styrkort och svagheter, och det är verkligen så att social e-handel, speciellt distribuerad – dvs den e-handel som sker ute i de sociala nätverken – ännu är i sin linda. Alla analyser tyder på att social e-handel kommer bli stort, och varför inte? Det är ju så vi har handlat grejer i alla tider – genom att prata och diskutera med de vi känner och litar på. Inte förrän nu har internet börjat erbjuda den möjligheten, och det är bara en tidsfråga tills vi kommer tycka det är lika naturligt att utnyttja vårt sociala nätverk på nätet på precis samma sätt som vi använder det IRL.
    Kombinationen att göra det superlätt att handla direkt från rekommendationen och ge den personen som anstränger sig för att hitta och rekommendera de bästa grejerna en slant för det arbetet tror jag kommer vara nyckel för att lyckas.

    Ser fram mot att höra dina skarpa analyser av Tipser framöver (och de andra tjänsterna såklart).

    Jonas
    Grundare, Tipser

  2. Hej Jonas,
    Tack för din kommentar i och till inlägget. Som du säger tror även jag att social handel är i sin linda, och jag tycker att ni är på rätt spår där. Ska bli jättespännande att få verka i den här branschen de kommande åren!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *