Kompetensbrist – Välj ditt sätt att uppdatera din kunskap i höst

Författare:

|

Datum:

|

De flesta marknadsförare har någon gång de senaste åren känt sig otillräckliga. Delvis för att våra kundresor ändras med de digitala kanalernas funktioner och innehåll, men även för att det medför omstruktureringar i organisationer och arbetsrutiner. Jag är en stark förespråkare för att de digitala kanalerna inte ändras så snabbt som ryktet säger, det gäller mest att förstå de bakomliggande principerna samt bygga organisationer som kan följa målgruppen, kunden och det community inom vilken kunden verkar. Det låter enkelt, men det krävs ofta investering i tid och kraft att ställa om för både individ och marknadsteam som helhet.

Det krävs tid (från något annat), energi (fokus) och en del pengar (för att du tar del av vad någon annan lagt tid på att lära sig) för att uppdatera sin kompetens – Därför vill du inte välja fel. I det här inlägget hittar du tips på ämnen som kan vara bra att skaffa sig kunskap inom i höst samt en liten guide kring hur du kan tänka när du väljer form av kurs eller utbildning.

Min bakgrund till insikterna i det här inlägget

Jag har arbetat i 10 år med marknadsföring, framförallt i digitala kanaler. De senaste 6 åren som frilansande konsult. För mitt frilansande har som mål att lägga 55 % av min tid på konsultverksamhet och 30 % på föreläsande/utbildningar och 15 % på egna projekt och styrelseuppdrag, det senaste året har jag fått utbilda allt mer. Idag samarbetar jag med fyra yrkeshögskolor och fem utbildningsorganisationer samt konsultar för i snitt 20 marknadsorganisationer per år. Det här inlägget grundas därför i diskussioner jag haft med marknadsansvariga och utbildningsinstitut samt insikter från mina uppdrag. Såklart väger jag även in erfarenheter från de 300 YH-studenter jag undervisar samt de 500 kursdeltagare jag möter varje år.

Längst ned i inlägget hittar du en lista på mina kommande kurser (hålls uppdaterad), men du är alltid välkommen att höra av dig för skräddarsydda utbildningar för dig och din organisation.

 

Efterfrågad kompetens inom marknadsföring (generellt)

Strategisk

Den mest efterfrågade kompetensen idag är förmågan att höja blicken, förutse och ta beslut som påverkar i flera steg, över flera kanaler. Vi har de senaste åren arbetat för att lära oss optimera enskilda kanaler för att få ut maximal effekt av dem. Nu efterfrågar fler och fler marknadsansvariga och företagsledare förmågan att självständigt kunna ta strategiska beslut som inte bara påverkar morgondagens resultat utan även ger effekt på lång sikt.

Tips på kursämnen som utvecklar strategisk kompetens: Growth Marketing, onlinemarknadsföring, digital strategi

Taktisk

 För att lyckas med de digitala kanaler som utgör en stor del av vår potentiella marknadsföringsarena idag, behöver vi arbeta med vår kommunikation i flera steg. Att kunna planera sekventiellt för en datadriven värld är därför avgörande för att lyckas med sin marknadsföring.

Tips på kursämnen som utvecklar taktisk kompetens: Kundresor (consumer journey), UX, kundlojalitet, beteendedesign, sociala medier

Kreativt koncept-tänk

Kunna tänka kreativt för att särskilja och avgränsa kommunikation mot en identitetsbärande målgrupp samt öka kännedom brett.

Tips på kursämnen som utvecklar koncept-kompetens: Innehållstrategi, sociala medier, kreativ copy

Datahantering

Du kanske inte behöver vara den som ”mine’ar” data, men du behöver kunna regler och verktyg för inhämtning, lagring, hantering och visualisering av data

Tips på kursämnen som utvecklar datahanteringskompetens: Growth Marketing, data strategy, GDPR-utbildningar

Praktisk förståelse för verktygen

Ingen, precis ingen, marknadsförare idag kan blunda för Facebook och Google. De är våra största kanaler idag. För att få förståelse för hur du kan nyttja dem hjälper det att sätta sig in hur de fungerar praktiskt. En dag räcker.

Tips på kursämnen som utvecklar praktisk förståelse för digitala verktyg: Social annonsering (Facebook ads), Google Analytics, Google Ads

Teknisk kompetens

På samma sätt som du behöver förstå hur verktygen för att hantera kanalerna fungerar för att kunna jobba med marknadsföring i dem, om så som beställare, så behöver du även skaffa dig förståelse för hur digital teknik fungerar. I idealfallet skulle alla, japp alla, som arbetar med någon form av marknadsföring idag även ha gått ett ”tekniskt” basår. Varför? Jo, för att kunna planera för de digitala aktiviteter vi arbetar med (taggning, spårning, sajt- och appbygge) behöver vi åtminstone kunna kravställa. Vi behöver veta vad en ”pixel” eller ”cookie” är och hur det rent praktiskt fungerar så vi kan tala om för utvecklare var och varför vi behöver det.

Den som har lust att ta fram en intensivkurs i teknisk förståelse har nog många kosingar att tjäna.

 

Hur ska du tänka när du väljer längd på kurs eller utbildning?

Beroende på vilken situation du befinner dig i, vilka kunskapsbehov du har samt vilken insats i tid, energi och pengar du kan lägga lämpar sig olika typer av utbildningar olika bra. Här följer en liten mini-guide med för- och nackdelar för olika kurs- och utbildningsformer.

Program på yrkeshögskola

Ett program på en yrkeshögskola väljer du när du vill byta riktning i ditt yrke. Det kan vara bra om du antingen känner att du tröttnat på den situation du befinner dig i idag eller vill fördjupa dig och bli specialist inom något ämne.

  • Längd: 1-2 år
  • Din insats: Underskatta inte programmets omfattning. Ett program på en yrkeshögskola kräver att du ser det som ett heltidsjobb och har en hög närvaro på lektionerna. Vill du arbeta under tiden bör du betrakta att du ska göra det i form av ett extrajobb på kvällar och helger.
  • Fördelar: Du hinner gå igenom allt som krävs för ditt framtida yrke grundligt och kommer ha högre kunskap en de flesta yrkesverksamma när du är färdig med din utbildning. Efter utbildningen är det ”bara” att skaffa sig praktisk erfarenhet. Gör du det väl kommer du ha en kometkarriär på något år.
  • Nackdelar: Arbetar du i en marknadsorganisation idag kan du uppleva att mycket av de grunder du redan kan finns inom utbildningen. I detta fall bör du överväga gå en distanskurs alternativ plocka ihop olika typer av intensivkurser i samråd med din arbetsgivare. Mindre insats för dig, liten investering för din arbetsgivare.

Distanskurs

Vill du arbeta samtidigt som du vill ha en grundlig uppdatering inom ett kursämne kan distanskurs vara ett bra alternativ. Distanskurser är också något som ökat mycket i popularitet och flera utbildningsinstitut satsar på att utöka sitt kursutbud i höst. Det kräver mer diciplin av dig, men du har möjlighet att tillgodogöra dig en individanpassad utbildning samtidigt som du gör något annat.

  • Längd: 6-20 veckor
  • Din insats: Det kräver samma tid och fokus som ditt extrajobb. Välj längd på utbildning beroende på hur mycket av din tid du vill avvara.
  • Fördelar: Till viss del individanpassad. Du kan göra en distanskurs om du är mellan jobb men har med fördel ett arbete där du kan applicera vad du lär dig. Läs kravlistan på förkunskaper noga innan du väljer utbildning.
  • Nackdelar: Din insats avgör resultatet. Är du inte fokuserad och har ett tydligt mål med vad du vill ha ut av utbildningen får du inte ut det mesta ut av den. Distanskurser idag har höga krav på eget deltagande. Ta dig tid till de inledande samtalen med kursansvariga så kan de guida dig utifrån din situation.

Intensivkurs

Vill du få på pappret att du redan kan vad du arbetar med, fördjupa din kunskap inom ett ämne eller upplever att du behöver förändra ditt perspektiv på marknadsföring är en intensivkurs en bra idé att investera i. Lägg allt dagligt jobb åt sidan i några dagar och kom ut på andra sidan lite bättre, trött men med mer energi och motivation för ditt arbete!

  • Längd: 2-3 dagar (ibland i tre block)
  • Din insats: Kunna avvara några dagars arbete för att kunna vara 150 % närvarande.
  • Fördelar: Ett bra sätt att tillgodogöra sig nya perspektiv och uppdatera sin kunskap när du upplever att du inte har möjlighet att fördjupa dig i ditt dagliga arbete.
  • Nackdelar: Även om du hinner ändra perspektiv och få en djupare insikt om hur du behöver förändra ditt arbete under en intensivkurs kommer du uppleva att du har mycket kvar att lära. Med dina nya perspektiv kan du däremot lära dig dessa saker lätt med självstudier. Se till att ha planerat in det på förhand!

 

Endagskurs

Söker du en snabb uppdatering inom de områden du redan jobbar med? Då är en endagskurs ett bra sätt att få en lista på saker du behöver lära dig för att bli bättre inom ämnet.

  • Längd: 8 timmar
  • Din insats: Fullt fokus en heldag
  • Fördelar: De flesta endagskurser har max 15 deltagare samt bjuder på workshop-övningar. Det gör att det ofta finns tid att diskutera med kursledaren. Kursledaren är ofta en specialist som annars skulle kosta dyra konsultpengar att ta in i din organisation. Passa på!
  • Nackdelar: Förvänta dig inte att bli expert på en dag! När du är klar med dagen kommer du ha en lång lista på saker du vill lära dig med om. Se det som en möjlighet att påbörja resan till att lära mer på egen hand. En god idé kan vara att redan efter kursen skriva upp dig på en ny kurs, lite som när du ska börja komma igång med fysisk träning!

 

[UPPDATERAD]Mina kommande kurser

Jag håller öppna kurser framförallt inom Growth Marketing (datadriven marknadsföring), digital analys, sociala medier och Influencer Marketing. Då jag arbetar med flertalet utbildningsinstitut utvecklar vi ständigt nya kurser och publicerar nya kursdatum för de mest populära kurserna.

Utöver dessa håller jag mest företagspecifika utbildningar i Facebook Business Manager.

(Uppdateras löpande) Kommande kurser: 

Yrkeshögskolor du vanligtvis hittar mig på

Medieinstitutet, Borås Yrkeshögskola, Stockholms Internationella Handelsögskola, Hyper Island

 

Hittar du inget som passar dig i listan? Hör av dig med dina kompetensbehov så kan jag guida dig eller pinga när en ny kurs kommer upp! Maila hej @ saraohman.se.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *