Planera för framgång i digitala kanaler

Författare:

|

Datum:

|

planera för framgång i digitala kanaler

Vi är ett förutspående väsen i behov av att känna kontroll och länge har vi spenderat stor möda på att skapa affärsplaner och marknadsplaner för våra verksamheter. Varenda litet affärsområde ska ha sin plan och som anställda i en organisation ska vi kunna visa på att vi har tagit alla möjliga framtidsscenarion i beaktning för att förutse hur vi ska lyckas. Tiden vi spenderar på våra planer är omfattande ändå är det sällan vi lyckas förutspå rätt scenarion inom vilka vi ska komma att verka. Många frågar sig om det finns ett värde i att skapa planer för snabbrörliga digitala kanaler.

Jag personligen skulle säga att framgången ligger i våra planer. Planer är vad som sätter ramarna för hur vi ska agera och arbeta, och när vi arbetar med digitala kanaler är detta en god idé. Då vi vill ut med fem facebook-poster och tre kampanjbudskap i veckan finns det risk att mycket faller mellan de berömda stolarna. Vi må gilla planer eller ej, men de får oss att tänka till och agera därefter – Mer eller mindre medvetet.

Det handlar om förutsättningarna du skapar

Internet är vad som händer när vi är upptagna med att göra planer, men vi behöver planer att förhålla oss till för att kunna organisera oss. Innehåll producerar inte sig själv. Vi behöver tänka till kring hur vår kommunikation ska utformas för att vi ska få fram vårt budskap för att bli en tydlig avsändare i det sociala bruset. Kan vi organisera oss kring våra planer så ökar våra förutsättningar att lyckas.

Innehållsmarknadsföring måste ske dynamiskt

När möjligheten till att rida på den sociala vågen uppenbarar sig har vi bara fåtalet timmar på oss att fånga den. Rätt innehåll, på rätt ställe, vid rätt tillfälle fungerar bara om din organisering kring innehållsmarknadsföring är dynamisk. Du måste kunna reagera på stundvisa influenser och agera fort för att kunna nyttja dem till din fördel. Utan tydliga ansvarsområden och roller inom innehållsmarknadsföring (och annat) blir inget gjort, detta gör att rutiner för hur vi skapar och sprider innehåll blir viktigt. Ställ dig därför frågan hur tydlig ansvarsfördelningen är i din grupp – Kanske finns det en vinst i att omfördela ansvaret på aktivitetsbasis?

För att kunna vara dynamiska och reaktiva i digitala kanaler behöver planerna inte vara särskilt avancerade och ibland behöver de bara svara på dessa enkla frågor:

  • Vad ska göras? – Vilket budskap/syfte/mål ska uppfyllas och hur?
  • När ska det göras? – Hur förhåller sig aktiviteten till övriga flödet av aktiviteter?
  • Av vem ska det göras? – Vem ska ta yttersta ansvar för vardera aktivitet?
  • Vilka kanaler ska vi använda?  – Hur nyttjar vi våra kanaler och var finns våra mottagare?

Som ni kanske minns skrev jag ett blogginlägg om hur du skapar en innehålsstrategi på 5 minuter – Läs det för lite hjälp på vägen!

Det tar tid att skapa innehåll

Oavsett hur pass duktiga och kreativa innehållsskapare du har i ditt team så kvarstår faktumet – Det tar en himlarns massa tid att skapa innehåll. Den viktigaste förutsättningen att ge oss själva är därför att lösgöra tid till att skapa innehåll (och helst ta denna tid från planeringsarbetet). Därför är det bra om vi kan göra det så lätt som möjligt att skapa innehåll genom bra programvaror, kameror och rekvisita. Se till att ha eventuella produkter tillgängliga att fota eller personer tillgängliga för intervjuer.

Något som vi ofta glömmer är att lösgöra tid för korrektur! Alla vi som någongång suttit i korrektursvängar vet att det kan ta oändligt mycket tid om teamet och beslutsfattare är i osynk. Ofta beror detta på att man inte är beredd på att lägga ner det arbete som krävs för att gå igenom materialet. Har vi tid att fokusera på att se över om både idé och resultat faktiskt överensstämmer med vår vision kan vi undvika missförstånd som leder till oändligt många korrektur rundor som kan göra att vi missar de stundvisa möjligheter vi försöker fånga i digitala kanaler.

Planera därför (åtminstone) för följande i ditt innehållsskapande:

  • Idéframtagning – Processen som omvandlar vision om kommunikativt budskap till konkret idé på innehåll
  • Produktion – Den tid det tar att framställa innehållet
  • Korrektur – Vilka behöver vara med och ge sitt godkännande? (Gärna så få som möjligt)

Planera för att öka kreativiteten

Även om vi inte kan förutspå allt som kommer att ske runtomkring oss så finns det vissa saker vi kan förutspå. Helgdagar, övriga aktiviteter i organisationen samt hos eventuella samarbetspartners är sådant vi kan hålla koll på och bygga upp aktivitet kring. Vi kan se till våra egna kanalers potentiella tillväxt och sätta ramar för och ändra kommunikativa budskap och innehåll därefter. Om vi ser till olika målsättningar för vår affär kan vi skapa ett flöde av kampanjer för öka engagemang, driva trafik och stärka varumärken. Desto fler förhållanden vi kan begränsa oss inom ju lättare blir det för oss att vara kreativa inom vårt innehållsskapande! Och att upprätthålla en kreativ höjd är svårt när vi arbetet med att skapa en stor kvantitet av innehåll.

Mitt knep är att alltid sätta upp interna ”teman” för att skapa en tydlig storyboard för de som ska producera material. Teman som exempelvis ”vår historia” kan hjälpa oss att tänka till kring vilket innehåll vi bör skapa inom olika ämnesområden. Dessa teman kan sedan kastas om beroende på hur förutsättningarna i onlineklimatet ser ut, men vi kan planera vårt innehållsskapande kring dem!

Här är mina exempel på vad du kan se till att planera för på förhand:

  • Events/aktiviteter i organisationen (övriga marknadsaktiviteter) – Vad händer i organisationen och hur kan vi nyttja det? Finns det ex. planerade mässor, releaser och kampanjer?
  • Events/aktiviteter i omvärlden – Kanske sker några branschevents? Eller kanske nalkas helgdagar?
  • Uppsatta teman – Hur ska vi bygga upp vår story?
  • Kanalernas potential – Hur ser tillväxten ut i våra digitala kanaler och hur kan vi nyttja dem?

Så planerar för framgång i digitala kanaler

Just nu har jag ett block inom Content Marketing för Onlinemarknadsförarna på Medieinstitutet. Under 10 veckor kommer vi gå igenom olika steg i arbetet med  content marketing och i torsdags hade vi nått fram till den tredje föreläsningen. Temat var planering med fokus att möjliggöra dynamiskt och reaktivt arbete.  I presentationen finner du några av de saker vi pratade om!

Ladda ner min innehållskalender-mall

Skärmavbild 2014-01-26 kl. 10.10.33

Saknar du en innehållskalender? Ladda ned min enkla innehållskalender-mall här!

Vill du bli bättre på att planera din aktivitet i digitala kanaler?

Skicka ett mail till hej at saraohman.se!

 


Ett svar till “Planera för framgång i digitala kanaler”

  1. […] Planera för framgång i digitala kanaler | Sara Öhman – Digital marknadsföring Sara skriver om vikten av planering och struktur för att kunna reagera kvickt och flexibelt när tillfället presenterar sig: ”När möjligheten till att rida på den sociala vågen uppenbarar sig har vi bara fåtalet timmar på oss att fånga den. Rätt innehåll, på rätt ställe, vid rätt tillfälle fungerar bara om din organisering kring innehållsmarknadsföring är dynamisk. Utan tydliga ansvarsområden och roller inom innehållsmarknadsföring blir inget gjort: rutiner för hur vi skapar och sprider innehåll är viktigt.” […]

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *