Jag sitter på tåget på väg hem från Skövde där jag hållet en föreläsning för företagarna på Drivhuset i Skaraborg. En tre timmar lång work-shop där vi gick igenom hur du som egenföretagare konkret kan använda sociala medier – även om du är helt nybörjare i att använda dig av Internet. Jag gick igenom hur man ”tänker sociala medier”, de olika nätverken och vad de är lämpade för samt hur du bygger dig en skara anhängare. Mitt mål var att göra dem alla till s.k ”experter” efter tre timmar. Vi får se om jag lyckades när de väl sätter igång.
I skapandet av den här work-shopen, som var den första jag haft i den längden på egen hand, fick jag en hel del tankar. Exempelvis:
- NU blev sociala medier riktigt roligt igen!
- Vad är det ALLRA viktigaste att veta när man börjar använda sig av sociala medier? Sättet att tänka eller hur man använder de olika nätverken?
- Kan man bli sociala medier-expert på 3 timmar?
- Hur skiljer sig rekommendationerna åt när man talar med enmansföretag och större företag?
- Hur säljer jag något som är sååå tidskrävande för individen som även har andra saker att jobba med i sitt företag?
- Jag kan sjukt mycket och har extremt mycket insikter att bidra mer – Jag måste blogga/föreläsa mer!
- Jag älskar sociala medier.
För er som vill är nybörjare och vill lära er mer om sociala medier kan jag starkt rekommendera mina gamla vänner Nätverket SIPs distanskurs ”Sociala medier i marknadsföring och kommunikation”. De är verkligen jätteduktiga på att pedagogiskt gå igenom grunderna i hur du använder dessa potentiella medel. Kursstart 4 april.
Nu ska jag se över min presentation, reflektera över de frågor jag fick och uppdatera den så tror jag att jag kommer ha en riktigt bra workshop att köra med fler aspirerande sociala medier användare framöver. Hör av dig om du vill att jag kommer förbi! I’ll make you an expert!