Digitala verktyg löser koordineringsproblem och hjälper människor att gå från tanke till handling. Genom att göra det enkelt för individer att handla kan vi få utlopp för vår välvilja och faktist ha möjligheten att skapa förändring. Addera sedan sociala funktioner så kan vi genom dessa utnyttja kraften av att vilja agera i en grupp samt att tillhöra en grupp.
När jag i januari startade insamlingen ”Twittrare mot Cancer” ville jag utforska dessa fenomen. Jag använde mig av Cancerfondens digitala verktyg för gåvor samt aktiverade sociala funktioner genom att avgränsa mig till en grupp jag anade kunna motivera sig att agera tillsammans och försökte även förstärka dessa drivkrafter genom löftet att redovisa givarna i min blogg. Målet var att samla in 10 000:-
Resultatet:
1500:-
Klart jag är besviken då jag på fullaste allvar trodde att vi skulle uppnå 10 000:-. Att få 200 personer att skänka 50:- bör inte vara en omöjlighet. Betyder detta då att sociala mediernas kraft inte fungerar?
Varför lyckades vi inte samla in 10 000:-? Ge mig gärna din teori i kommentarsfältet nedan!
Tack till dessa Twittrare
@Danniel
@Aliiisaa
@Rebeckalindhe
@IsadoraCugler
@Andreasbard
@PellePenttinen
@m_malmstedt
@magnusthornblad
@Mortfiles
@Atornblad
@Ejarnstrom
@TheaTyvi
@MedicinBloggen
@JesperAstrom
@judithw
@Joniels
Ångrar du att du inte slöt upp som givare?
…eller vill du vara med att nå målet 10 000:- Följ widgeten nedan så lägger jag till dig på listan när jag ser ditt bidrag komma in 🙂