En blogg är inte bara en enkel blogg – Det finns mängder av olika bloggtyper därute. För somliga är det viktigt att få utlopp för tankar och åsikter som bubblar inombords, andra vill dela allt de gör och bygga en följarskara. En del vill bara få ökad synlighet i sitt nätverk medan andra vill låta bloggen vara en del i sin sysselsättning. Gemensamt för alla dessa typer är att de alla har en plats i vår bloggosfär.
Funderar du såhär vid höstens intåg att ta tag i det ”där med bloggandet” men har inte riktigt bestämt dig för vilka mål du ska ha med det bloggande? Förhoppningsvis kan det här inlägget att komma igång!
Vad vill du göra med din blogg?
Innan du bestämmer dig för hur du ska lägga upp ditt bloggande, fundera över hur du vill arbeta med din blogg. Är det viktigt för dig att tjäna pengar på din blogg eller vill du att det ska vara lätt för personer i ditt nätverk att få reda på mer om hur du tycker och tänker? Här är en liten hjälp på vägen:
Bloggande för personligt varumärkesbyggande
Syfte: Stärka ditt ”visitkort på nätet” för att kunna visa upp mer av dina tankar och kunskaper:
Frekvens: 1-2 inlägg i månaden
Typiskt blogginlägg: Guider eller tankeledande inlägg för bloggarens bransch/community
Vinst: Utökat utrymme med hjälp av kvalitetsinnehåll samt ökad synlighet i sökmotorer
För de allra flesta räcker det med att skriva ett riktigt bra inlägg i månaden. Ett riktigt bra inlägg kan vara tillräckligt för att få den synlighet du önskar nå med ditt bloggande och på så vis utöka ditt digitala visitkort. Genom att låta sökmotorerna hitta dessa tankar och idéer vilka du skriver ner i ett blogginlägg. Det bästa med bloggande är att tankar förvaras för framtiden och ditt inlägg kan förmodligen vara relevant för läsare en längre tid framöver. Rätt som det är ringer någon som läst vad du skrivit för två år sedan och ber dig berätta mer.
Tips!
Om du vill att ditt nätverk ska kunna hitta dina tankar och idéer var noga med att intepublicera ”mellaninlägg” som drar fokus från de inlägg du prioriterar att de ska läsa. ”Mellaninlägg” kan vara bra för att hålla aktiviteten uppe men var isåfall noga med att alltid dela någon extra tanke som är unik för dig och hänvisa till hur det hänger samman med ditt ämnesområde (kanske något du skrivit om tidigare).
Bloggande för att driva trafik och tjäna pengar
Syfte: Ha bloggandet som en deltid-/heltidssysselsättning samt driva en viss del av inkomsten via bloggandet
Frekvens: 1-3 inlägg om dagen
Typiskt blogginlägg: Lättsamma inlägg som får sitt sammanhang i vardagen
Vinst: Redaktionell-maskin som hjälper dig att driva trafik
När de allra flesta av oss tänker på en blogg tänker vi på trafikdrivaren. H-n som skriver 1-3 inlägg om dagen och lägger stor möda på att sprida sina inlägg över diverse nätverk. Frekvens är nyckeln för att få ökad synlighet och ökat antal besök till bloggen. Bloggandet blir i sin tur mer av en livsstil snarare än ett verktyg. Bloggaren är en självgående redaktionell maskin som kan pricka av materialspecifikationen för ett blogginlägg utan att ens tänka. Stor del av arbetet med bloggen syftar till att kunna driva en viss del av inkomsten genom bloggen. Vad som skiljer en bra trafikdrivare mot en dålig är talang och förståelse för hur en blogg fungerar, allt ifrån historieberättandet till sökmotoroptimeringen. Kvantitet i all ära men för den skicklige trafikdrivaren är läsaren alltid i fokus.
Tips!
Jobba upp tillräckligt mycket trafik till din blogg och var sedan proaktiv i ditt arbete med annonsörer. För att få upp trafiken kan du eventuellt köpa billig annonsering till din blogg via FacebookAds eller AdWords. Fokusera sedan på att driva trafik som konverterar. Se till att ditt samarbete har all mätning av trafiken du kommer driva rätt uppsatt så att du kan få bevis på att ditt inlägg ger resultat. Ditt främsta jobb är att skriva/fota/filma på ett genuint och säljande sätt. Sjukt svårt, men om du behärskar det har du allt att vinna!
…och registrera dig på flertalet affiliate nätverk redan idag för att testa dig fram.
Varför skilja varumärkesbyggaren och trafikdrivaren åt?
Det finns oändligt många bloggare som passar in på skalan mellan varumärkesbyggaren och trafikdrivaren och de har mycket att lära av varandra. Dock är det lätt att hamna i fällan av tanken att vi måste uppdatera vår blogg minst 3 gånger i veckan. Den fällan medför ångest och skrivkramp samt får oss att producera material vi kanske inte riktigt har någon nytta utav. För de flesta av oss är det inte viktigt att ha mängder av trafik till vår blogg, men om du vill satsa på ditt bloggande så behöver du andra typer av resurser (.främst tid och motivation) för att lyckas.
Bloggcoach?
Vill du ta ditt bloggande till nya nivåer som en varuärkesbyggare, trafikdrivare eller något däremellan? Skicka ett mail till hej@saraohman.se så hittar vi din väg!
3 svar till “Två bloggstrategier med två olika syften”
[…] Hitta din bloggstrategi […]
[…] Hitta din bloggstrategi […]
[…] Digitala tankar är en transparent läroplattform för mig som yrkesverksam inom den digitala marknadsföringssektorn. Bloggen ska fungera som ett bollplank och häftmassa gällande min kunskap och mina tankar inom den digitala sfären. Denna kunskapsjonglering vill jag ska kontakta mig med likasinnade och skapa en tvåsidig väg av lärande . Givetvis strävar jag även efter en långsiktig effekt i form av personligt varumärkesbyggande, något Sara Öhman sammanfattar bra i sitt blogginlägg. […]