Det är säkert att säga att vi befinner oss i ett krisläge. Vilken nivå av krisläge kan bara de som jobbar med det dagligen säga.
När vi jobbar med marknadsföring jobbar vi med människors perception. Vi försöker flytta dem från ett mentalt stadie till ett annat. Vi jobbar med deras tankar och känslor med hjälp av bild och ord. Vi kan konstatera att samhället befinner sig i ett fullkomligt känslomässigt kaos. Att nå ut och komma fram är lättare, svårare och mer riskfyllt då vi alla har känslospröten på sin spets.
Därför är ni säkert många marknadsavdelningar som sitter och stirrar på varandra och undrar ”vad gör vi?!”, oavsett vilken produkt eller tjänst ni säger. Jag tänkte ge er några enkla svar baserat helt på egna åsikter (och några test från tidigare minikriser).
1. Stäng av/tona ned din vanliga marknadsföring
Jag förstår att du kanske ”bokat upp” en massa mediautrymme, men se över vad du kan stänga/pausa direkt. Se till att du snabbt hinner se över budskapen och innehållet så att det inte kan skära sig med samhällstillståndets värderingar. Påverkas inte ditt buskapet av krisen? Kör igång igen.
2. Säg inte inget – Säg något
Att bara stänga av går inte. Idag kräver dina närmsta kunder att du kommunicerar med dem löpande. De behöver dessutom det för att känna sig trygga. Känslan av trygghet är vårt största behov i en kris.
Var mänsklig. Du vet precis vem du vill vara i en kris.
3. Försök inte göra en grej av det
När vi har känslospröten ute är vi lätta att fånga. Därför känner nog sig många lika sugna på att hoppa på kris-fenomenet lika väl som en viral meme/hype a la ice bucket challenge. Men gör inte det. Fokusera på vad du kan istället.
4. ..om du inte har något bra att säga som kan löpa hela linan ut
Ska du hoppa på en hype måste du löpa hela linan ut. Det gäller i kriser såväl som i en hype. Du måste se till att du har något i din produkt som är relevant för att kommunicera kring det.
Som Freska.
5. Ta tiden och fokusera på ”vad gör vi sedan?”
Så, ta några kollektiva djupa andetag (med behörigt avstånd mellan varandra i en lokal med färre än 10 personer). Handla snabbt och mänskligt för att sedan ställa om till att fokusera på vad ni ska göra sedan. Ta den här tiden till att lägga oviktiga saker åt sidan och fokusera på vad ni skulle vilja göra sedan. Med kris kommer förändring. Med förändring kommer möjligheter att tänka nytt. Förhoppningsvis går inte världen under även om den kommer vara mer eller mindre fysiskt och ekonomiskt skadad.
Hur driver du din marknadsföring i Corona-tider?
Visa gärna.