Vad som syns i flödet är bara toppen av isberget i arbetet med sociala medier

Författare:

|

Datum:

|

Idag fick jag frågan:
”Sara, kan du uppskatta hur mycket tid det tar att lägga upp den här tävlingen?
Mitt svar? Det tar 5 minuter.

Ibland glömmer jag hur lyckligt lottad är över hur allt mer sällan en fråga av denna typ uppstår, likväl slutar jag aldrig förvånas över när den kommer. Jag har full förståelse över att mina kunder inte alltid förstår vad det är jag gör med tiden jag arbetar för dem – Det gör inte jag heller alltid. Många tror att vad de ser i Facebookflödet, i en blogg eller i rapportform som är allt vad jag gör. Ta exmplet av att skapa en tävling (låt säga att idéen och materialet redan är framtaget) så skulle min arbetsfördelning se ut såhär:

– 5 % skapande av tävling

– 15 % administration av vinnare etc (de kan vara riktigt bökiga ibland)

– 30 % skapande av kringaktiviteter för att göra tävlingen intressant och skapa en story kring den

– 50 % outreach och promotion

Vad som faktiskt spelar roll i mitt arbete är den tid jag lägger ner på outreach, promotion och skapande av storyn.  Detta är vad som kommer göra aktiviteten intressant och få användare intresserade av den. Utan detta så vore det bara blekt kontent som inte gav någon återbäring på  nedlagda resurser.

Det vi kan utläsa ur ett flöde är bara toppen av isberget i allt arbete som sker kring sociala medier.

Känner du igen dig? 

Ett svar till “Vad som syns i flödet är bara toppen av isberget i arbetet med sociala medier”

  1. Ja. Kan ju appliceras på rätt mycket. Och jag vet inte hur många gånger jag fått samma fråga… Men det är som du skriver, om allt redan finns planerat går det superfort att skapa, men det är att få effekt som tar tid (utöver de praktiska detaljerna innan).

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *