Perspektiv är en styrka. Perspektiv får dig att kunna relatera till massan, ger dig möjlighet att använda fler verktyg och göra dig förstådd genom möjligheten att uttrycka dig pedagogiskt.
Det första vi fick höra när vi startade våra studier på EBD var att vi inte ska vara experter utan istället ska kunna gå in i organisationer med vår mångfald av glasögon (inom företagsekonomi, socialpsykologi och systemvetenskap) för att uppmärksamma problemområden och genom våra verktyg hjälpa organisationer. Såhär efter fem terminer trillar poletten ner. För att vara en bra affärsutvecklare och marknadsförare måste du kunna relatera och nyttja all din kunskap i olika situationer och sammanhang.
Är det inte så? Jag tror du känner igen dig. Desto mer du sätter dig in i dina produkter ju mer ökar din kunskap – därmed ökar ditt avstånd till kunden. Vikten av att kunna sätta dig in i kundens situation blir därför allt mer viktigare. Då du med all din kunskap sätter dig i perspektiv till situationen blir du oövervinnerlig – du ser nyttan med din kunskap.
Perspektiv, mångfald av kunskap och förmågan att utnyttja detta kan ta dig långt.
Heder till alla de som både kan vara geeks och göra sig förstådda.
Ett svar till “Vikten av perspektiv”
[…] Kalla mig egotrippad när jag sitter och övervakar hur mitt namn nämns på nätet genom att googla mig själv. Visst, det kan ju vara roligt att se sökresultatet och uppleva lite “fame”, men ännu viktigare är att se vad ditt personliga varumärke innefattas utav. Med de sociala medierna kan vi inte längre bestämma själva över om vi vill vara offentliga på nätet eller ej, därför är övervakning ytterst viktigt. När du vet vad betraktaren finner kan du lättare styra över innehållet. Perspektivet är viktigt. Läskigt? Ja, dock ger det dig också möjlighet att lära dig att lita på relevansen i din åsikt och det du representerar. Du reflekterar och bygger välgrundande argument för dina tankar. Det är vad jag lär mig varje dag. […]