Det roligaste med att marknadsföra och driva trafik till en e-handel är att det finns så otroligt mycket kanaler att experimentera med, såväl online som offline. Vilka kanaler som är mest effektiva för den enskilda e-handlaren beror på den specifika kundgruppen och kompetens i teamet som arbetar mot dem. Däremot finns det några kanaler som e-handlaren behöver bemästra för att kunna vara med i konkurrensen.
Förra veckan dömde jag ut tre taktiker som e-handlaren bör undvika. Den här veckan vill jag ge er tre kanaler jag tycker att e-handlaren bör bemästra för att överleva. Jag tänker nedan tala om varför jag tycker de här kanalerna är viktiga och hur ni som är nystartade kan komma igång med dessa tre kanaler.
De kanaler som jag tror att e-handlaren måste bemästra är:
- Nyhetsbrev (och sociala medier)
- Sökmotorer
- Riktade annonser och retargeting
Kanal 1: Nyhetsbrev (och sociala medier)
Varför är nyhetsbrev och sociala medier viktigt för e-handlaren?
Varumärket blir allt mer viktigt för e-handlaren – Köpresan och köpupplevelsen bör därför stå mer i fokus än vad den kanske gjort tidigare. För att bygga upp detta hos kunden bör e-handlaren fundera på alla kontaktpunkter kunden har med e-handlarens varumärke, i allt från den första kontakten med en post i sociala medier till leverans och service. I arbetet med detta blir nyhetsbrev och sociala medier viktiga kanaler för e-handlaren att bemästra då mycket kan göras med relativt lite resurser (..även om jag skrev att sociala medier var en utdöende kanal förra veckan).
Så arbetar du med nyhetsbrev
Steg 1: Få kontroll över kontinuiteten i dina utskick
Att arbeta med nyhetsbrev är tidskrävande och kräver en hel del produktionstimmar. Du bör därför säkerställa att du kan hålla igång en god kontinuitet innan du börjar skicka ut nyhetsbrev till dina kunder. Hur ofta du kan skicka ut nyhetsbrev kommer du lära dig längs vägen, men i de flesta fall kommer du kunna skicka ut dina nyhetsbrev mer ofta än du tror. Ta fram din tes om dina kunder, testa den och optimera sedan din process!
Steg 2: Arbeta med ditt innehåll
Innehållet, från ämnesrad till footer i mailet, är vad som kommer få dina kunder att klicka sig in till din sajt samt fortsätta öppna dina nyhetsbrev. Inspirerade bilder och tydlig call-to-action med bra erbjudanden är den vinnande kombon som gör att du kommer lyckas med dina utskick. Tänk på att bilder inte visas per automatik i de flesta mailprogram och varva text med dina snygga bilder.
Steg 3: Börja segmentera dina utskick
När du har arbetat upp kontinuitet + timing i dina utskick och du lärt dig hur dina kunder responderar på ditt innehåll är det dags att börja segmentera dina utskick. Ju mer personlig du kan vara desto mer troligt är det att dina kunder kommer interagera med dig och handla av dig. Allra lättast gör du detta genom att implementera system som halv-automatiskt kan lära dig hur dina kunder handlar av dig, men innan du ser nyttan av detta kan det vara värdefullt att lägga några timmar extra på att göra det manuellt.
Mitt favoritexempel är hur Netflix arbetar med att skicka ut rekommendationer på vad de tycker jag ska se på baserat på vad (och när) jag sett på tidigare. Något du kanske kan göra med dina kunder? Har tillräckligt stor mängd kunder handlat vandringskängor kanske du ska göra ett utskick som rekommendera dem skal-jackor i samma prisklass?
Så arbetar du med sociala medier
Steg 1: Timing är A och O
Oavsett om det gäller responstid på inlägg från kunder i sociala kanaler, eller att lyckas lägga ut en post då flest sociala media användare är aktiva, är timing A och O då du arbetar med sociala medier. Tänk dig att sociala medier är en ständigt pågående live-show där du vill träffa rätt känslokurva i kundernas tillvaro med underhållning vid rätt tillfälle.
Steg 2: Innehållet är allt
Det fanns en tid då produktionsvärdet bakom vad vi la ut i sociala medier inte behövde vara särskilt högt, det var tanken som räknades. Den tiden är nu förbi och du bör hålla hög kvalitet för att konkurrera med allt innehåll som finns ute i sociala medier. Gör det snyggt, med din tonalitet och ta tillvara på varje tillfälle att stärka ditt varumärke.
Steg 3: Se till att vädja till rätt aktivering
Sociala medier som enskild kanal är inte stark, därför behöver du alltid fundera på hur du kan leda kunden vidare. Ofta vill vi kommunicera allt på en och samma gång, dessvärre kan inte sociala media användaren bara ta åt sig en liten del av detta. Välj ut en liten bit av vad du vill kommunicera och förklara sedan den stora bilden på i en annan kanal.
Lyssningstips – Inspireras av Ostogram!
I E-handelspodden pratar Camilla Svärd om vikten av sociala medier för Ostogram. Lyssna här!
Kanal 2: Sökmotorer
Varför är sökmotorer viktigt för e-handlaren?
Med risk för att göra en ”Internet är bara en fluga”; Vi kommer aldrig sluta använda sökmotorer, även om formerna av dem kommer ändras. Just nu arbetar sökmotorplattformarna om att bli mer personliga. Detta innebär exempelvis ökad geografisk anpassning, och att lära om var sökmotoranvändaren befinner sig just nu (samt var denne har befunnit sig), men även om hur sökmotoranvändarens nätverk ser ut och vad personer i nätverket tycker om. Oavsett hur de förändras är det dit vi kommer vända oss för att få reda på information som kan hjälpa oss göra våra val.
Detta gör att sökmototer är och förblir en av e-handlarens mest viktiga kanaler.
Så arbetar du med sökmotorer
Steg 1: Ta fram ditt moln av sökord
Att förlita sig på att sökmotorrankingen kommer ske naturligt och bli tydligt över tid kan vara en taktik som kommer bygga upp en helt ok mängd sökfraser. Även om det kan vara svårt att sia om framtida sökfraser är det ändå en god idé att ta fram en nyckelordslista och skapa dig ett moln av sökord att arbeta med. Genom att arbeta fokuserat kan du lättare analysera resultaten för att på så vis försöka lista ut hur Googles (och andra sökmotorer fungerar).
Mer om hur du tar fram din nyckelordslista kan du läsa i min guide till att arbeta med digitalt innehåll.
Steg 2: Sökomotoroptimering på sajten
När du tar fram innehåll till din sajt bör du alltid utgå från hur sökmotorer kommer att betrakta din sajt. Det fina är nämligen att de funderar på hur dina besökare kommer bete sig på din sajt och bedömer därefter hur pass relevant din sajt är.
Förutom att ta fram bra texter och döpa bilder rätt är det för e-handlaren viktigt att kategorisera och ”produktifiera” smart. Döp dina produkter efter vad kunderna söker på, inte bara varumärkesnamn, så det är lätt och logiskt för kunderna att hitta rätt. Skapa kategorier utifrån hur du ser att kunderna handlar. Ökar trafiken på ”Påsk-present” kanske du ska skapa en kategori för just detta.
Att lära av: Skolboksexemplet Coolstuff, exempel Snö/sportlov
Lyssningstips! – Contentor i Ehandelspodden
Uppdaterat: Lyssnade just på @agaton’s intervju med Karsten och Rebecca på Contentor under #emeet där de pratade om hur man skapar bra produkttexter. Kort avsnitt som jag tycker att du ska lyssna till. Lyssna här!
Steg 3: Sökmotoroptimering utanför sajten
Sökmotoroptimering utanför din egna sajt handlar mycket om att få andra sajter att hänvisa till dig. Att vara lätt att hänvisa till är det allra viktigaste när du ska försöka få andra att länka till din sajt. Du blir lätt att hänvisa till genom att ha unikt och matnyttigt innehåll samt tillgängliga delningsfunktioner för specifikt innehåll. En call-to-action som säger ”Kopiera länk” är vad jag tror mest på idag, framförallt när det kommer till besökare med mobiler.
I arbetet med sökmotoroptimering utanför din egna sajt behöver du även arbeta aktivt med att bygga upp en skara av sajter som vill hänvisa till dig löpande, exempelvis andra i ditt nätverk (leverantörer, återförsäljare och andra partnersajter), bloggare och påverkare samt kunder som handlar av dig. Jag tror att det allra viktigaste med denna typ av aktiviteter idag är att hitta långsiktiga samarbeten med upplägg som både handlar om att löpande promota varandras varumärken samt att arbeta tillsammans med specifika kampanjer. Tänk bredare än produktrecensioner.
Kanal 3: Riktade annonser och retargeting
Varför är riktade annonser och retargeting viktigt för e-handlaren?
Display/banner-annonsering med fasta annonser som rullar under en viss avsatt period är lika effektivt som att göra en brasa av fullt dugliga sedlar. Verktygen för annonsering är mycket smartare än så idag, ändå lägger vi så lite tid på att implementera dem korrekt och förstå dess fulla potential. Nämner du ”retargeting” idag tänker vi på stalker-annonser som aldrig lämnar oss efter att vi besökt en sida. Behöver det verkligen vara så?
Det är dags att e-handlaren börjar bemästra annonssystemen som kan hjälpa oss att på riktigt lära oss om våra kunder.
Så arbetar du med riktade annonser och retargeting
Steg 1: Verktyg och implementering
Att implementera verktygen med en extra omgång eftertanke tror jag att är nyckeln till att lyckas med riktade annonser och retargeting. Viktigt är att tänka på vilken information du kan ge systemen för att kunna rikta annonserna smart till dina kunder.
Jag tror att de flesta av verktygen som finns på marknaden kan ge dig ungefär samma resultat – Vad som skiljer dem åt förutom affärsmodeller är hur du upplever användandet av dem. Av denna anledning tror jag att det allra viktigaste när du väljer verktyg är att välja det verktyg du ser dig använda dagligen. Välj det verktyg du trivs allra bäst i.
Steg 2: Dina första test
När det kommer till att genomföra dina första test behöver du fundera både kring budget att budskap. Att prova en stor mängd av budskap och format mot olika typer av kanaler och grupper är viktigare än att fördjupa sig i avancerade inställningar.
Se till att få hjälp av kontaktpersonerna på verktyget om det finns att få. Be åtminstone en första genomgång där du får lära dig tips och tricks kring inställningar. Dessa personer finns där för att hjälpa dig tjäna pengar så att du kan investera mer resurser i deras system.
Steg 3: Optimering
The never ending optimization – Så även fallet i dessa system. Det finns mycket att lära både om dina specifika annonser såväl som dina faktiska kunder. Låt därför inte din uppföljning stanna vid hur kunderna reagerar på dina annonser utan lägg även tid på att studera hela köpresan efter kontakten med annonserna. Kanske finns det några lärdomar du kan ta med dig till trafikdriv av andra kanaler?
Verktygen blir smartare och det finns mycket att fördjupa sig i
Verktygen är till för dig och utvecklas för att hjälpa dig att prestera bättre, sänka kundanskaffningskostnaden och bli mer relevant för rätt typ av kunder. Ju snarare du kan få ”the basics” på plats desto snabbare kan du börja arbeta med allt vad de har att erbjuda. Eftersom verktygen ständigt utvecklas, och det är få aktörer som börjat utvinna dess riktiga magi, kan du skaffa dig ett försprång genom att bemästra dem och fördjupa dig i dem.
Det här inlägget är en del av min föreläsning om marknadsföring av e-handel. Mer konkreta tips kring kanalerna ovan kan du hitta i presentationen nedan.
Ett svar till “3 kanaler e-handlaren bör bemästra”
Väldigt intressant och bra cap på rådande marknad ….