Bildapp-hypen fortsätter med Monki’s Spam-app

Författare:

|

Datum:

|

Att bilder är det hetaste heta på Internet just nu är svårt att undgå. De sociala nätverken utvecklar sina produkter genom att ge bilder allt större plats vilket gör dem lätta att upptäcka för att vilja dela. Jag rekommenderar att läsa Markus Welins inlägg ”2012 är bilden viktigare än någonsin” om just detta.

Bildhypen sträcker sig ända till marknadsavdelningarna då reklambyråerna tycks ha hittat den gyllene säljpitchen – Instagram och Pinterest har ju blivit så stora! Dock har  vi än så länge inte sett en klockren bildkampanj som faktiskt har haft den effekt som kreatörerna har hoppats på. Inte minst den nylanserande appen från Monki där du kan ”Monkifiera” din bild.

Monki Mi App – Subtilt Spam?

Monki har skapat en App tagen ur ett idag vanligt kreatörs-samtal och genomförandet är rätt bra. Du kan enkelt välja att ladda upp en bild  och alternativen för vad du kan smycka bilden med är tillräckligt många för att göra Appen intressant. Borde passa målgruppen av yngre kvinner – Om det inte vore så att de sett detta förut. Vad som gör bilder så populära just nu är att det är enkelt att skapa och dela fina bilder, sådana som vi ser på Pinterest, inte plottriga montagebilder.

Något som är ännu mindre snyggt med Monki Mi-appen är att du Inte kan välja att skapa ett delningsmeddelande till din delning, ytterst spammigt men kan göra att appen sprider sig tackvare just detta.

 

Det är i detta ytterst lätt att du istället för att klicka på länken till appen klickar på länken till App Store.

När du egentligen vill komma hit:

Monki Mi  vs. Marni Instagram Inspiration at H&M

Den stora skillnaden mellan denna kampanj och H&Ms Instagramkampanj med Marni är att H&M-kampanjen är skapad med din favoritapplikation, där allt du behöver göra är att lägga till en tagg till din bild. Inte lika rolig som Monki Mi-appen, men gör förmodligen utvecklingskostnaderna betydligt lägre. Även om Monki löst spridningssvårigheterna med att skapa spam-poster så är det betydligt svårare att hitta till appen än vad det är att posta bilder med #marniatHM taggen.

Problemet med båda alternativen är att avsändarna ber dina kunder att göra något som egentligen inte har ett värde för dem. Jag tror betydligt mer på att som avsändare skapa bilder som sprider sig för att driva trafik, snarare än att förvänta sig att användarna göra det åt dig. Producerar du bra material kommer dina superfans hjälpa dig med och naturligt bidra med innehåll som du sedan kan fånga upp och sprida. Det är för den stora massan lättare att dela än att vara kreativ.

Ska det vara Bildmontage ska det vara Katter

När jag arbetade med Pepsi skapade vi ”Refresh a Friend” för Facebook där du under en period kunde ge dina vänner en solbränna och under en period välja att smycka dem med bacon. Eftersom du säkert inte har sett den förstår du att användandet inte var särskilt högt, trots köpt annonsering på Facebbok. Däremot finns det appar med bildmontage som har lyckats – för att de är roliga. För ett år sedan tyckte vi att  det var super roligt att fotas med hästar i Horse Lovers-appen och de senaste dagarna har jag upptäckt underbara Catpaint.

Efterlyses: Har du sett någon komersiell bildkampanj som fungerat?

Ett svar till “Bildapp-hypen fortsätter med Monki’s Spam-app”

  1. Tack för länken och rekommendationen Sara!

    Oavsett om det gäller bilder eller annat så tror jag, precis som du gör, att mycket faller på att användarna inte tycker att de får ut tillräckligt mycket själva av en tävling eller en kampanj. Om man ska lyckas fullt ut med att få bloggare och andra users att sprida sitt budskap, så får det aldrig bli frågan om ”kohandel”. Man måste helt enkelt erbjuda dem så mycket värde att de gladeligen sprider budskapet, vilket ju då också blir mer ärligt och genuint från deras sida. Som exempelvis Puma gjorde i caset jag länkade i mitt inlägg.

    Ett bra exempel på motsatsen är hela debatten om blogg-PR från i mars förra året. http://samesamebutdifferent.se/2011/03/25/att-ta-godis-fran-framlingar/ I det fallet borde ju byrån i fråga bara erbjudit bloggaren produkten rakt av (vilket ju hade gett ”värde”), utan att försöka förhandla med en massa motkrav.

    Håller även med om det sannolikt är enklare att jobba med att få spridning av eget material.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *