Att underhålla är en konst. Det kräver träffsäkerhet både i form av meddelande och formen för hur du meddelar. Underhållande innehåll är sådant som får oss att på någon millisekund rygga tillbaka, brista ut i skratt eller le varmt och igenkännande.
Blir vi underhållna delar vi gärna med andra. Särskilt om det inbyggda meddelandet är relevant för oss som mottagare och några/någon av våra vänner. Detta gör underhållande innehåll till vad som delas mest i digitala kanaler.
Underhållande innehåll spelar mycket på igenkänning och situationskomik. Till skillnaden från berättande innehåll flyttar vi oss ifrån den tonsättande berättelsen mer till kärnan i vårt meddelande.För att skapa igenkänning krävs gemensamma referensramar. Därför bör du ha god kännedom om dina mottagares referensramar om du ska lyckas underhålla.
För att lättare förstå vilken typ av underhållande innehåll jag ska fokusera mitt innehåll på brukar jaf dela in dem i följande kategorier:
- Humor
- Dramatik
- Vardagligt
Humor
Humor kanske är den vanligaste formen av underhållning, särskilt om vi ser till vad som sprider sig mest i sociala medier. 9gag, The Lad Bible, Carl Stanley och Clara Henry. Det luriga med humor är att det är att det är så individuellt vilket gör det extremt svårt att träffa rätt. Somliga tycker IJustWantToBeCool och Jockiboi är roliga, andra inte.
Humor får gärna vara trendsättande innehåll. Har vi hört den förut blir den sällan lika roligt. Viktigast av allt är ändå att överdriva något för effekt.
Innehållsformer för humoristiskt innehåll
- Video – Rakt på sak med fiffig klippning. Behöver inte ha snyggt foto, det kanske kan gynnas av det motsatta.
- Bild – Talande foto, kanske kombinerad med text för att förtydliga
- Text – Om texten ska stå för sig själv är den med fördel något längre, så den får utrymme att framhäva berättelsen. Är texten kortare, max två meningar, blir leken med orden viktigare. Det måste finnas några ord som är lätta att associera till och som kan tolkas på flera sätt.
Exempel – Humor med igenkänning à la Lucas Simonsson
Sociala mediers mesta komiker just nog vara Carl Deman, Jonas Fagerström och Lucas Simonsson. Så enkelt men ändå skoj enligt de flesta typer av humor. Se här två exempel från Lucas.
En situation några drömmer om och några fasar för men som mest troligt inte skulle ske i verkligheten.
En annan överdriven (?) situation många kan relatera till.
Humor kan också vara något väldigt märkligt. Som klassiska ”Trolololo…”, ”Keyboard Cat” eller det här här:
I ganska många fall så stärker den supportande bildkommentaren humorn. Den supportande texten kan vara nyckeln till huruvida du når ut med ditt budskap.
Beskriver du situationen på rätt sätt, med rätt uppbyggnad, fungerar den ändå rätt bra som sig själv.
Det är kontot ”Situationer” på Facebook bäst på.
Dramatiskt
Dramatiskt innehåll är spänningsgenererande innehåll där utfallet av handlingen vilar på en tunn tråd. Tar du fram dramatiskt innehåll behöver något stå på spel, om det så bara är hur länge pannkakan bör gräddas på spisen. Viktigt är att fokusera på att väcka en fråga som besvaras med i slutet av innehållet, exempelvis ”kommer hon lyckas?”.
Innehållsformer för dramatiskt innehåll
- Video – Får gärna vara längre för att lyckas bygga upp spänningen. Då är det viktigt att frågan som du ställer tittaren är tydlig hela vägen. Annars kan snabb klippning för kortare klipp också bygga dramatik.
- Bild – Talande foto fungerar i de flesta fall ensam utan text.
- Text – Även denna text får vara något längre för att bygga upp till den avgörande dramatiska punkten i berättelsen, om texten ska stå för sig själv.
Exempel: Coming home for Christmas Heathrow
Dramatiskt behöver inte betyda dramatik och snabba klippningar. Det viktiga är att uppbyggandet av meddelandet är så pass spännande att frågan om huruvida karaktären i innehållet kommer lyckas med sitt uppdrag. Som i Heathrows succéfilm som släpptes i november där vi ställer oss frågan ”Kommer de komma fram till julvärmen?”
Det är fler som nyttjar fenomenet jul, vilket de flesta av oss kan relatera till, för att bygga upp spänning kring. Här ställer vi oss istället frågan ”Kommer han lyckas?”
Något dramatiskt underhållande kan också vara något som är fascinerande där du undrar hur något går till. Här ställer vi oss frågan ”kommer han klara det?” ytterligare en gång.
Ja, ni kanske minns den här killen?
Vardagligt
Den mest effektiva och underhållande formen av innehåll är vardagskomiken. I det vardagligt underhållande innehållet fokuserar vi på att hitta kärnan i relaterbara situationer. Igenkänningen är i fokus och det ska gå snabbt samt vara träffsäkert.
Innehållsformer för vardagligt innehåll
- Video – Kortare videos som är lätta att förstå och interagera med. Behöver inte nödvändigtvis ha snyggt foto. Det viktigaste är att det känns nära och genuint.
- Bild – Talande foto eller grafik med text som supportar.
- Text – Kort och träffsäkert, gärna citat.
Exempel – ”När man….”
Det är fullkomligt icke korrekt svenska, ändå gillar vi att skriva/skriva under på ”När man…”. Varför? Jo, för att vi vädjar till idén om igenkänning.
Mer träffsäkert än såhär blir det inte:
Det är ofta den här typen av innehåll som blir like- och delningsraketer. Vad vi vill säga är ”Haha, du är en @…….”. Det här är ett klockrent exempel tycker jag.
Vad blev ni? Jag gissar på att du testade flera gånger. Varje gång ville du dela det med olika kompisar. I know you, you know me. Låt oss skratta åt det!
Tidigare inlägg
- Lucka 1 – Kartlägg din målgrupp
- Lucka 2 – Arbeta med din målgrupp
- Lucka 3 – Undvik att hamna snett
- Lucka 4 – Risken i att försöka överlista plattformarna
- Lucka 5 – Den mest kritiska aktiviteten
- Lucka 6 – Måla upp drömscenariot
- Lucka 7 – Supportande aktiviteter
- Lucka 8 – Jobba i faser med digitala kanaler
- Lucka 9 – Preparera-fasen
- Lucka 10 – Inspirera-fasen
- Lucka 11 – Aktivera-fasen
- Lucka 12 – Återfånga-fasen
- Lucka 13 – Konvertera-fasen
- Lucka 14 – Följa upp-fasen
- Lucka 15 – Kreativt koncept
- Lucka 16 – Recept på bra innehåll
- Lucka 17 – Innehållstyper
- Lucka 18 – Berättande innehåll
Kommande inlägg i julkalendern:
- Lucka 20 – Utbildande – Tutorials, guider, statistik
- Lucka 21 – Kanaler 2017 – Hur ska jag tänka kring min budget?
- Lucka 22 – Facebook Ads 2017 – Är det vår viktigaste kanal?
- Lucka 23 – Historieberättandet 2017 – Stories (Instagram, Snapchat)
- Lucka 24 – Video 2017 – Hantera video på Youtube och Facebook
- Lucka 25 – Messenger 2017 – Hur hanterar du chatten
- Lucka 26 – E-post 2017 – Oändliga möjligheter
- Lucka 27 – LinkedIn 2017 – Vad ska jag göra?
- Lucka 28 – AdWords 2017 – Hur hanterar jag det?
- Lucka 29 – SEO 2017 – De tre viktigaste sakerna att tänka på
- Lucka 30 – Influencers 2017 – Mid size influencer bonanzan, vad innebär den?
- Lucka 31 – Det här lärde jag mig av mest 2016
- Lucka 32 (1 jan 2017) – Kommer Internet hjälpa världen bli bättre 2017?