Det är härligt att lära och få nya insikter. När vi lär oss något upplever vi att vi utvecklas och känner vi oss lite bättre. Nyttan av innehållet vi just konsumerat blir tydligt och vi får en positiv inställning till innehållet. Sannolikheten att vi delar innehållet till våra vänner ökar.
Detta ställer också kravet på oss att faktiskt producera innehåll som är nyttogivande och håller en tillräckligt hög grad av kunskapsbildande. Rätt ofta skapar vi utbildande innehåll utan att göra det tillräckligt unikt, något som snarare kan skada relationen till mottagaren än gynna den. Därför måste vi alltid ställa frågan hur insikten vi vill ge med vårt innehåll är tillräckligt innovativ.
Jag brukar dela in utbildande innehåll i tre kategorier:
- Tutorials
- Guider
- Studier/undersökningar
Tutorials
Mest vanligt förekommande i digitala kanaler är ”så här gör du”-material. Det kan vara allt ifrån ”så implementerar du script X”-video på Youtube till ett recept på pizza eller ett bildkollage för hur du gör den perfekta flätan. Det är en sak du ska du ska lära dig utföra, inget mer än så.
Innehållsformer för tutorials
- Video – Saklig med fokus på aktiviteten som ska utföras.
- Bild – Illustrerande foto, gärna i kollage.
- Text – Rakt på sak.
Exempel: Lagerhaus ”Så gör du”-filmer
Lagerhaus lyfts ofta upp som ett bra exempel på hur du kan jobba med innehåll i sociala medier. På Instagram inspirerar de med fint komponerade produktbilder, men jag gillar bäst deras utbildande material på Facebook. Här är ett exempel på en av deras videos:
Vi kan inte prata om tutorials utan att ta upp alla dessa matvideos som fyller sociala medier. Här är ett tips för mellandagarna:
Och hur många guider för ”braiding” och ”contouring” finns det plats för?
Guider
Vad som skiljer guider från tutorials är att de är av mer jämförande karaktär. Det har en högre grad av argumentation än vad endast ”så här gör du”-beskrivning har. Denna argumentation kan dels drivas av inspirerande inslag eller genom att förklara olika alternativ samt dess för- och nackdelar.
Kan vara recensioner, produkttester eller kanske resereportage.
Innehållsformer för guider
- Video – Något mer inspirerande och inspirerande men aktiviteten/produkten i fokus. Mer fokus på att ge associerande exempel.
- Bild – Utzoomat för att inspirera. Om guiden innehåller jämförelse så får bilden gärna visa upp
- Text – Målande, gärna lite längre med fokuset på att fånga läsarens känsla.
Exempel – Sportamores produkttest
Bäst på recensioner och produktguider just nu tycker jag är Sportamore. Skolboksexempel. Minst en gång i veckan levererar de guider på hur du väljer mellan produkterna i deras sortiment i utvald kategori. Det här är ett exempel på deras illustrationer. Läs fler guider i deras magasin
Även KIT gör beskrivande guider för att berätta om hur något fungerar, exempelvis genom att jämföra skolsystemen i tre länder mot varandra:
Studier/undersökningar
Med studier/undersökningar vill vi utbilda genom statistik och kartläggningar. I de vi kan presentera siffror är det lätt för mottagaren att relatera då vi i de flesta fall kan relatera snabbt till siffror, även när bruset i sociala medier är omfattande. Kan du inte göra det får du i digitala kanaler arbeta med att förenkla och illustrera för att fånga intresse, för att sedan leda vidare till djupare insikt någon annanstans.
Innehållsformer för studier/undersökningar
- Video – Animerad och underhållande med upptempo melodi för att göra videon lättsam att se på.
- Bilder – Lättförståeliga illustrerande infographics alternativt bilder med grafik.
- Texter – Pedagogiska och förklarande av statistiken.
Exempel – Snyggt presenterad statistik
Illustrerad grafik fungerar bra i både video och bild. Det gör det lätt för oss att lära. Här får vi lära om välfärden i världen.
..och här om andra viktiga saker som dödsstatistik från Game of Thrones och Walking Dead.
Innehåll som förmedlar studier kan också vara sammanfattat i video, för att väcka intresse för vidare läsning. Exempelvis som denna kortfattade video:
Jag tycker även artiklarna IIS skriver kring Svenskar och Internet är bra, pedagogiska och förklarande. Se exempel här.
Tidigare inlägg
- Lucka 1 – Kartlägg din målgrupp
- Lucka 2 – Arbeta med din målgrupp
- Lucka 3 – Undvik att hamna snett
- Lucka 4 – Risken i att försöka överlista plattformarna
- Lucka 5 – Den mest kritiska aktiviteten
- Lucka 6 – Måla upp drömscenariot
- Lucka 7 – Supportande aktiviteter
- Lucka 8 – Jobba i faser med digitala kanaler
- Lucka 9 – Preparera-fasen
- Lucka 10 – Inspirera-fasen
- Lucka 11 – Aktivera-fasen
- Lucka 12 – Återfånga-fasen
- Lucka 13 – Konvertera-fasen
- Lucka 14 – Följa upp-fasen
- Lucka 15 – Kreativt koncept
- Lucka 16 – Recept på bra innehåll
- Lucka 17 – Innehållstyper
- Lucka 18 – Berättande innehåll
- Lucka 19 – Underhållande innehåll
Kommande inlägg i julkalendern:
- Lucka 21 – Kanaler 2017 – Hur ska jag tänka kring min budget?
- Lucka 22 – Facebook Ads 2017 – Är det vår viktigaste kanal?
- Lucka 23 – Historieberättandet 2017 – Stories (Instagram, Snapchat)
- Lucka 24 – Video 2017 – Hantera video på Youtube och Facebook
- Lucka 25 – Messenger 2017 – Hur hanterar du chatten
- Lucka 26 – E-post 2017 – Oändliga möjligheter
- Lucka 27 – LinkedIn 2017 – Vad ska jag göra?
- Lucka 28 – AdWords 2017 – Hur hanterar jag det?
- Lucka 29 – SEO 2017 – De tre viktigaste sakerna att tänka på
- Lucka 30 – Influencers 2017 – Mid size influencer bonanzan, vad innebär den?
- Lucka 31 – Det här lärde jag mig av mest 2016
- Lucka 32 (1 jan 2017) – Kommer Internet hjälpa världen bli bättre 2017?