Essensen av Internet är dess innehåll. Innehållet gör Internet värt att uppleva och att Internet därför har överlevt från att ha varit en fluga. Hur mycket än tjänsterna som skapats genom Internet har underlättat våra liv skulle vi aldrig återvända om det inte fanns bra innehåll på Internet – Och innehåll finns det massor utav!
Det finns mycket skräpigt innehåll på Internet som skapats utan eftertanke på Internet vilket gör att det finns alla möjligheter att med små medel konkurrera när det gäller bra innehåll, dels som privatperson men även som företag. Att skapa en story som följer dig eller ditt företag kan ge dig en identitet vilken dina följare kan knyta an till samt som de vill sprida vidare.
I detta utbildar jag studenterna som läser Onlinemarknadsförare på Medieinstituetet under deras sociala media block. Eftersom innehållsskapande och innehålsspridning är mitt absoluta favoritämne så vill jag sprida min föreläsning vidare och har därför satt upp en guide för framgångsrikt arbete med innehållsmarknadsföring för er alla att ta del av.
Vilken typ av innehåll engagerar oss?
”Kommunicerar du till människors intellekt skapar du tankar
– Kommunicerar du med människors känslor du handling”
– Oglivy
Något jag alltid försöker påminna mig själv om när jag skapar innehåll är att jag ska få människor att känna (återigen credd till Christian). Jag kan spalta upp fakta, men jag kommer aldrig skapa handling om jag inte ger mina följare ett sammanhang som ger dem insikt om vad jag försöker förmedla.
För att undvika att massproducera skräpigt innehåll som gör att vi blir betraktade som egocentriska och något ”spammiga” av våra följare bör vi förstå vad som är unikt med det innehåll vi vill nå ut till våra följare med. Det allra viktigaste när du ska börja jobba med att skapa en innehåll för dig eller ditt företag är att du måste skapa dig själv en identitet, en ton och en story. Alla organisationer eller personer har något som är unikt med just dem värt att lyfta fram.
När du funnit vad som är unikt med ditt innehåll finns det vissa typer av innehåll som engagerar mer än annat. Personligt, humoristikt, kontroversiellt eller innehåll med högt nyhetsvärde är typer av innehåll som ofta engagerar (placerat i rätt kontext). Ta därför för vana att se om ditt innehåll passar inom någon av nedanstående punkter.
- Personligt – Personlighet ger identitet till ditt innehåll. För företag kan detta särskilt tyckas läskigt men om du vågar vara personlig har du mycket att vinna.
- Humoristiskt – Humor skapar lättsamma och härliga känslor, humor är smittsamt! Värt att tänka på är att humor inte alltid är särskilt långlivat, och det är klurigt att låta budskapet nå fram och undvika att låta det övertäckas av humorn.
- Kontroversiellt – Att vara kontroversiell ger dig uppmärksamhet, se bara Hanna Wirstedt och Kissie. Dock behöver du inte dra din kontroversialism så långt som nämnda bloggerskor, du kan hitta små ting inom din nisch som gör dig kontroversiell. Ur ett företagssynpunkt är detta väldigt känsligt då du har fler intressenter än dina kunder och du vill inte bränna några relationer. Var försiktig.
- Nyhetsvärdigt – Självklart är det oerhört värdefullt att vara först ut med en nyhet men ännu viktigare är det att föra fram en nyhet väl.
Andras innehåll vs. ditt eget innehåll
Förutom att skapa innehåll kan du även välja att sprida vidare andras innehåll i dina kanaler. Även om du då inte äger innehållet själv så bygger du trovärdighet som avsändare och skapar en välvilja kring ditt eget innehåll.
Att använda sig av andras innehåll i sin innehållsstrategi kan blandannat förekomma i dessa former:
- ”Programming ” och kurering – Både TV-kanaler och muséum har sysslat med att sätta upp ett program för andras (och sitt eget) innehåll. Genom att använda dig av andras innehåll kan du inte bara förstärka din story utan även underlätta för dina följare genom att samla olika typer av innehåll från flera källor under ditt tak.
- Intervjuer och gästinlägg – Intervjuer och gästinlägg är ett välbeprövat tillvägagångssätt för att driva andras följarskaror till dig. Genom att låna ut ditt utrymme till andra kan du även låta dina följare ta dela av deras åsikter inom ämnet som du förespråkar.
Likt all produktion av innehåll är det en fin balansgång i hur mycket av andras innehåll du ska använda dig utav när du sätter upp din innehållspalett. Att bidra med eget innehåll till ett community är så mycket starkare gjort rätt än att bara agera som en aggregator. Att använda sig av andras innehåll är ändå ett väldigt tidsbesparande sätt att bygga upp ditt innehåll om du inte har tid/resurser att lägga på att skapa eget innehåll.
Hur sprider du ditt innehåll framgångsrikt?
Att skapa bra innehåll är inte allt i din innehållsstrategi – Du måste även lära dina följare att hitta det. Till din hjälp har du dels dina egna sociala kanaler men framförallt ditt kontaktnät. Att arbeta med att bygga ett starkt kontaktnät är det allra viktigaste för framgångsrik innehållsmarknadsföring och kommer att klå all form av annonsering om du lägger ned tid, energi och kärlek på att skapa ett nätverk av värdefulla kontakter. Vänner är allt, så se till att få dem att följa dig mellan aktiviteter, kampanjer och uppdrag.
Har du möjlighet att lägga ekonomiska resurser på din innehålsspridning kan annonser hjälpa dig att kicka igång din aktivitet. De flesta mediahus erbjuder anpassningsbara redaktionella annonser och vad de vill kalla ”kreativa lösningar” beroende på budget. Beroende på hur din värderingsgrund ser ut så kan du även arbeta med att betala bloggare för medverkan i aktiviteter. Något du inte heller får glömma är effektiviteten i e-postkampanjer, både till dina egna kontakter men även samarbeten med nätverk och tjänster större än ditt eget.
Cheat-sheet att pricka av vid innehållsspridning:
Dina egna kanaler
- Facebook – Till dina fans
- Twitter – Till specifika användare
- Google+ – Till specifika grupper
Dina kontakter
- Bloggare
- Journalister
- Vänner
- Leverantörer
Annonsering
- Facebook-annonsering
- Köpta redaktionella samarbeten med bloggare och mediahus
- E-postkampanjer
Vilka är förutsättningarna för att skapa och sprida innehåll?
För att kunna skapa innehåll måste vi förstå hur kommunikationen i de nätverk vi har att sprida vårt innehåll särskiljer sig. Även om kärnan för vårt innehåll är detsamma måste vi anpassa vårt innehåll för att optimera mottagandet i olika kanaler. Så, vad skiljer kanalerna åt?
Kortfattat så skiljer kanalerna sig såhär
- Rankar relationer och innehåll
- Särskiljer företag och privat personer
- Användare prenumererar på flöden likt ett nyhetsbrev
- Möjliggör storskalig kommunikation
- Kronologiskt, ej viktat (än så länge)
- Företag och privatpersoner särskiljs ej (än så länge)
- Konversation!
Blogg
- Möjliggör plats för innehåll
- Främjar naturliga länkar
- Aggregator för att driva trafik
Google+
- Få är där aktiva idag
- Bra för sök
- Möjlighet att nå ut till specifika grupper
Viktigt att tänka på vid spridning i egna kanaler
Vad som avgör hur vi kan sprida innehåll i olika kanaler är användarna och tekniken i de olika nätverken. Nedan finner du mina främsta tips till spridande av innehåll genom de medium som har fungerat bäst för mig.
- Korta texter är att föredra
- Påstående + fråga (+ länk) skall vara med i alla poster
- (idag) Är det bäst att posta i kanalerna en gång om dagen för att bygga upp engagemang kring en sida
- 140 tecken – Använd dem väl
- Fokusera på rubrik och tänk som kvällspressen (med viss måtta)
- Ha 5 specifika användare i åtanke när du sprider ditt innhåll
Mail!
Mail är nog det mest underskattade verktyget för att sprida ditt innehåll. Personligen har jag alltid som vana att maila tre personer ett personligt meddelande vid varje post jag skrivit för saraohman.se, eftersom jag haft dem i åtanke när jag skrivit bloggposten. Vid större kampanjer för företag går min e-post varm i spridantet av innehållet i kampanjen. Det absolut bästa relationsverktyget (som jag gärna förstärker med Twitter)
Faser i spridandet av innehåll
Inom spridandet av innehåll har jag som vana att gå igenom tre faser; Seeding, sourcing och uppföljning. (Tack för den vanan Jesper)
Seeding
I en ”seeding”-fas sprider jag min idé till de kontaktakter jag avsett som mottagare för mitt innehåll, detta för att informera om vad som komma skall samt be dem om feedback för att utveckla mitt innehåll. På så sätt ger jag dem möjlighet att känna sig delaktiga i min skapande process och ökar viljan hos dem att sprida mitt innehåll vidare.
Sourcing
När aktiviteten är igång ger jag mina kontakter material för att kunna sprida mitt innehåll, de ska inte behöva leta efter länkar eller sammanhang för vilket jag producerat med innehåll. Om de är intresserade ska det vara lätt för dem att sprida mitt innehåll.
Uppföljning
Innan jag avslutar aktiviteten följer jag upp med mina kontakter för att se om de spridit innehållet, om inte så varför det inte intresserat dem eller behöver mer hjälp.
När börjar innehåll sprida sig själv och hur skapas en ”meme”?
När du börjar att arbeta med att skapa innehåll, för dig själv eller ett företag, kommer du möta en uppförsbacke med mycket manuellt arbete, dels för lära känna vad din crowd är intresserad av men även för att lära dem hitta och interagera med ditt innehåll. De flesta företag och personer lämnar aldrig denna fas men om du har tur lyckas du bygga en crowd inom vilket ditt innehåll börjar sprida sig själv.
Det finns några faktorer som framgångsrikt spridande av innehåll har gemensamt. Dels har innehållet en stark avsändare med karisma som andra vill följa, innehåll som sprids av denna avsändare uppfattas därför mer relevant. Buskapet för innehållet måste vara ”sticky” och fastna lätt och därför bli minnesvärt hos mottagaren, det gör budskapet smittosamt. Kontexten inom vilken mottagaren tar emot innehåll är också viktig och lyckas du skapa en grupp människor som konsumerar ditt innehåll kommer det vara ännmer gynnsamt än om du når en enskild individ. Kontexten i form av övrigt innehåll på Internet med dess trender är även viktigt. Genom att studera den aktuella kontexten på Internet kan du även finna genvägar till innehåll som kan nå stor spridning.
(Läs mer om ovanstående i ”The Tipping Point” av Malcom Gladwell)
Hur bildas en meme och vad kan vi lära av dem?
Memes är våra främsta trendskapare för innehåll på webben idag. En meme kan liknas vid en gen för idéer. En meme är en idé som blir så populär så att den sprider sig till andra människor, precis som en gen evolverar sprider sig en meme väldigt fort mellan oss. Vanligtvis kopplar vi memes till kopplar vi memes till roliga bilder.
Dessa är några exempel på memes som passerat de senaste åren och hur de tog form:
- GTD – För något år sedan explodera ”Get Things Done” – Ett sätt att effektivesera sitt arbete och tillvaro. Tanken om hur du skulle skapa struktur i din tillvaro hade förespråkats av forskare och tankeledare och tillslut nådde det sin ”tipping point”. Det skapades en uppsjö av populära program för att ”få saker gjorda”, Evernote, Wunderlist och Trollo är tydliga exempel på detta. För att inte tala om alla böcker som har skrivits.
- Pokemon – Oavsett ålder nåddes vi alla av Pokemon-febern för några år sedan. Det skapades inte bara TV-program, spel och produkter utan även ett slang-språk i olika sub-grupper samt bilder som spann vidare på Pokemon-kulturen.
- ”YOLO” – En meme som nyligen nått även oss i Sverige med en allvarlig likväl som ironisk ton; ”You Only Live Once” är en idé som påverkar vår attityd till små och stora ting i livet. Även om YOLO uttalas med ironisk ton så ger det oss en kulturell ursäkt att rycka på axlarna.
Genom att lära oss om och bevaka memes kan vi skapa oss en idé om var vårt community är påväg. Som ovan nämnt kan memes även ge oss idéuppslag till eget innehåll vi kan skapa, men viktigast är att förstå memes eftersom de skapar kontexten inom vilken vårt innehåll kommer evolvera.
Källor till memes
- 9gag.com
- knowyourmeme.com
- reddit.com
3 viktiga steg i att skapa en Innehållsplan
Detta är frågor och steg jag går igenom i skapandet av en innehållsplan.
1. Utse budskaps-mix
- Vilka är våra sub-grupper som vi behöver nå ut till? – Fokusera på communitys snarare än traditionella målgrupper! Vi kan inte längre ta hänsyn till åldersgrupper och geografi utan måste fokusera på kulturen i intressegrupper.
- Vad kommunicerar dessa grupper om och vilket informationsbehov har de? – De grupper vi kommunicerar med i sociala medier likväl som i traditionella kanaler har ofta väldigt olika behov av kommunikation. Medan vissa är intresserad av vår kunskap är andra endast intresserade av enkla saker som pris och korta fakta, samtidigt som vissa följare vill kommunicera kring kulturen inom vilken vi verkar. Dessa grupper måste löpande känna sig träffade av vårt innehåll.
- Vilket budskap vill ni nå dem med? – Självklart kan vi inte bara ta hänsyn till vad våra grupper vill ha av oss utan vi måste även fundera kring vad vi har att vinna på att skapa innehåll.
2. Skapa innehåll
- Vad ska innehållet bestå av? – Viktigt för vår plan är att skapa en mix av bild, text, video och infographics som skapar intresse hos våra följare och när vi skapar vår plan måste specificera vilken typ av innehåll vi ska skapa.
- Vem ska äga innehållet? – Det är väldigt viktigt att vi har klart för oss vilken person som ska ansvara för innehållet i det fall vi skapar en innehållsplan för ett företag så att det inte rinner ut i sanden.
- Hur ska vi producera innehållet? – Vi måste även ställa oss frågan om vi Ska någon hos oss göra det eller ska vi outsourca?
3. Sätta tidsplan
- När behöver vi nå ut med innehållet? – Hur ser vår huvudaffär ut och vad händer inom produktionen av de produkter/tjänster vi erbjuder? Det är viktigt att vi har klart för oss vilka aktiviteter som sker i företaget för att vi ska hinna producera innehåll till rätt tid
- Finns det några företeelser i samhället vi behöver ta hänsyn till? – Att nyttja och anpassa vår innehållsspridning samhälleigafenomen är väldigt viktigt. Återigen så skapar dessa kontexten för vilka möjligheter vi har att nå ut med vårt innehåll.
- Vilken tid ska vi nå ut med innehållet? – Timing är allt vid innehålsspridning och ofta behöver vi gå in på detaljer som tidpunker snarare än datum.
Viktigast: Ständig optimering av innehåll!
Likt med alla planer är det svårt att förutse alla förutsättningar för att en plan ska gå i lås, framförallt när det gäller planer i hur du ska följa communities. Även om du har en god idé kring hur din målgrupp kommer ta emot ditt innehåll samt hur tekniken kommer att utvecklas så behöver du följa upp för att optimera. Till din hjälp vid innehållsspridning på Internet har du mycket data som kan ge dig indikationer på hur du kan optimera ditt innehåll, men lägg stor vikt vid att försöka lyfta blicken kring var din crowd är påväg. Var dock noga med att inte gå för långt från den story-line du lagt ut, utan gör små förändringar för enskilda kanaler i ditt innehåll och fokusera på att göra ditt innehållsskapande och innehållsspridande lätthanterligt.
Alltid: Utvärdera och optimera! Innehållsmarknadsföring är en långsiktig process, inte en punktinsats. Det kräver tid och resurser, se till att planera för det!
Vill du lära dig mer?
…eller behöver du hjälp att komma igång med din innehållsmarknadsföring? Maila hej at saraohman.se
6 svar till “Guide: Framgångsrik innehållsmarknadsföring – Skapa och sprida innehåll”
Wow – ett föredömligt informativt inlägg.
Kommer att ha mycket nytta av detta.
Sara. Det här är fantastiskt bra. Jag känner en annalkande hjärnblödning efter att ha läst igenom detta. Det tog aldrig slut utan det blev bara mer och mer. Tack för grymma och detaljerade guider.
Rock on! NKV!
[…] är välomtalat dessa tider och i helgen skrev jag en guide om hur du arbetar framgångsrikt för att skapa och sprida innehåll. Om du lär dig anamma ett arbetssätt för att effektivt skapa innehåll och sprida innehåll kan […]
[…] sammanställning på svenska. Sara Öhman, entreprenör och sociala medier-expert har skrivit ett långt och initierat inlägg om vad som gör innehållsmarknadsföringen framgångsrik. Och damplify har fått äran att […]
[…] snackas otroligt mycket om innehåll just nu och det poppar upp innehållsstrateger och byråer till höger och vänster. Frågan jag […]
[…] Öhman, entreprenör och sociala medier-expert har skrivit ett långt och initierat inlägg om vad som gör innehållsmarknadsföringen framgångsrik. Och damplify har fått äran att […]