Funderar ni på vem som ska ersätta er gamla dassiga marknadschef när h-n går i pension? Den här killen såklart – Nils Grundberg. Skarp som få verkar han nu för att stärka Fjällrävens varumärke som marknadsassistent, men hans resa har bara börjat. Mest troligt ser du honom som din chef en vacker dag. Isåfall kan du skatta dig lycklig.
Nils Grundberg om att utvecklas
Jag har tidigare läst ekonomi på gymnasiet. Debet och kredit var skittråkigt. Jag läste sedan Filosofi och Etnologi, reste och vältrade mig i att träffa människor – stöta på och anamma nya intryck. Jobbade med försäljning. Människor det är det jag gillar – varför väljer man som man gör, vad påverkar oss?
Men något inom mig drog mig återigen till en mer fyrkantig bana. Samhälle och språk har alltid intresserat mig. Lotten föll på juristprogrammet på Stockholms universitet. Jag stretade och trugade mitt sinne. Paragrafer, förarbeten och snitsiga meningar pacta sunt servanda var nu mitt mantra.
I fem terminer stod jag ut. Jag tror jag tillslut underförstått dödade min utbildning. För mig var det ingen plats för kreativitet. Därför drog jag igång ett projekt att starta en modesajt för unga män, en juridisk tjänst och startade samtidigt en liten webbyrå men en vän. Samtidigt som jag drev en humorblogg som toppade med nära 50 000 unika besökare i veckan. Förutom detta jobbade jag på ett företag som annonserar på bloggar.
Ni kanske förstår hur det här gick? Att göra massor med saker samtidigt – multitasking, flera bollar i luften. Så brukar det kallas för att för påvisa dess värde. Jag håller inte med. Att hela tiden dela sin uppmärksamhet kan liknas vid att skära ett plommon. Varje gång man klyver ett plommon så tappar man juice.
Det hela gick så där. Förutom min utbildning som gick åt skogen. Webbyrån gick helt okej, vi jobbade med mindre kunder men lärde oss massvis, jag framför allt med försäljning och projektledning. Min kollega jobbade med utveckling och sökmotoroptimering. Efter ungefär ett år gick vi skiljda väger – båda för att utvecklas mer.
Jag fick av en slump chansen att jobba med det jag verkligen är intresserad av – människor. Det jag tidigare negligerat stod nu framför mig. Jag började jobba med marknadsföring på Fjällräven (passande nog har jag även ett stort intresse för friluftsliv).
Min tes och övertygelse var att göra Fjällräven sociala på webben. Jag startade bland annat Facebooksida (som idag har nästan 10 000 ”fans”), Twitterkonto och blogg. Vi utvärderar ständigt vad vi ska göra och hur vi kan bli bättre. Vissa kanaler har vi knappt tid med men ibland måste man forcera fram förändringar för att verkligen se vad det kan ge för effekt.
Av den något ringa erfarenhet jag har av marknadsföring så vet jag så mycket att människointresset, nyfikenhet och kreativitet måste komma först.
Härmed kommer jag till min huvudtes. Som verkligen tål att upprepas. Gör det du verkligen brinner och tycker är rolig så gör du bra resultat. Jag har hittat mitt gebit och kommer att fortsätta att jobba med marknadsföring på ett eller annat vis, av en enda anledning. Jag älskar det.ler annat vis, av en enda anledning. Jag älskar det.
Jag har hittat det jag älskar och påbörjat min vandring mot framgång, bild tagen under en vandring och fotografering i Tyresta nationalpark.
Fjällräven har en riktigt bra företagsblogg, bl.a. skött av Nils. Läs den! Nils följer du även på Twitter och uppmuntra honom gärna till ökat bloggande genom att besöka www.nilsgrundberg.se
————————
Julkalendern 2010
Detta var Lucka 20 i julkalendern som du kommer kunna följa här i december. Denna julkalender är tillägnad alla inspirerande rookies som kommer att bli riktiga stjärnskott 2011. Varför diskutera gårdagens hjältar när vi kan spana in framtiden stjärnor?
Läs även mer om Julkalendern 2009 – med temat Entreprenörskap
Sara har semester från bloggande. Följ henne på Twitter (@saraohman) eller gilla på Facebook
3 svar till “Lucka 20 – Nils Grundberg, Fjällräven”
Har sett fram mot att få läsa lite Nils i denna blogg och äntligen kom han! Grym kille. Min nästa vinterjacka kommer definitivt att vara en Fjällräven (bara att hoppas på en snygg modell det året) och Skogsmårten som Nils driver är ett grymt schysst friluftskoncept.
Keep it up, Nils!
Tack Martin! Jag ska styra upp Skogsmårten på allvar efter nyår, vi ses!
/Nils
[…] fick äran att för en vecka sedan att gästblogga i Sara Öhmans blogg. Jag skriver om passion och om att […]