Det finns gymnasieelever som ägnar sig åt nuet, vänner och sociala aktiviteter. Det finns även gymnasieelever som drivet arbetar för att nå sina väldefinierade mål och startar egna företag. Johanna Eriksson, student ProCivitas i Helsingborg och en av grundarna av StudyAdvantage, säger att hon ”inte vill vänta till pensionen för att ägna sig åt passionen” och driver fler egna företag. Hon är inspirerande för ung som gammal.
Det sägs ofta att det är vi ungdomar som har idéerna. Vi har de kreativa lösningarna som kommer att föda morgondagens storföretag. Jag tror att det ligger mycket i det. Varje dag hör jag mina kompisar berätta om klockrena affärsidéer, idéer som det tyvärr inte blir mycket mer av än en tanke och ett par ord över en kopp kaffe.
Frågan är, vad är det som gör att vi ungdomar inte utnyttjar vår enorma fördel gentemot vuxna? Vi har idéer som de vuxna inte har. Vi har drivkraften, hungern, glöden och passionen. Men varför vågar vi inte göra något av idéerna? Varför startar vi inte företag?
Jag tror att en av de stora förklaringarna är rädsla. Rädsla för ordet entreprenör. De senaste åren har ordet entreprenör använts mer än ”typ” och ”asså” och ”svininfluensa” tillsammans. Det har laddats med en massa egenskaper som ingen människa i världen skulle kunna ha på samma gång.
En entreprenör är en idéspruta som dessutom är drivkraftig och flummig men ändå saklig på samma gång. En entreprenör har hundratals kontakter i rätt branscher, är en lysande retoriker och bäst på bokföring. En entreprenör är en drömmare och en realist och gör allting själv men lyckas ändå delegera fem tredjedelar av arbetet till andra.
Hjälp.
Med den här bilden av superentreprenören är det inte undra på att ingen ungdom vågar vara det. Att vara entreprenör verkar ju helt sinnessjukt. Och hur ska man hinna med att vara bäst på allt det där samtidigt som man kämpar med betygen i skolan?
Jag tror att begreppet entreprenör måste avdramatiseras. Ingen är perfekt från början. Jag är delägare i två företag, driver ett välgörenhetsprojekt, är elevrådsordförande, projektledare för skolans eventkommitté, webdesigner, företagsrådgivare och lite annat. Och jag lär mig nya saker hela tiden. De erfarenheter jag bygger upp på ett mindre plan nu kommer att vara till enorm hjälp när jag driver stora och viktiga projekt i framtiden. Det gör ingenting om det blir lite fel nu. I framtiden kommer det att betyda mer.
Jag uppmanar alla ungdomar att våga strunta i ordet entreprenör och allt vad det innebär. Fokusera på din idé och utnyttja dina främsta egenskaper för att få den genomförd. Människor kommer att komma ihåg dig för det du gör rätt, inte för vad du misslyckas med.
/Johanna Eriksson
Student ProCivitas Helsingborg
Johanna Eriksson brinner för företagande, studier och resor. Dessa intressen förenas naturligt i ett av hennes stora mål, att studera Business på ett topprankat universitet utomlands. Hon är nu mitt uppe i ansökningsprocessen till college i USA och den 1 januari skickas hennes uppsatser, rekommendationer, betyg och provresultat till fyra Ivy League-skolor på östkusten.
I anknytning till detta har hon tillsammans med några vänner startat www.studyadvantage.se – en hemsida i syfte att informera och inspirera svenska ungdomar om utlandsstudier. Hemsidan har två månader efter lanseringen 1000 besökare i veckan, och med rätt marknadsföring och ytterligare anpassning efter målgruppens önskemål vill de nå målet 1000 besökare om dagen.
Läs mer om Johanna på hennes hemsida www.johannaeriksson.com
Johanna får mig, som 22åring, att känna mig gammal och stressad. Aldrig har jag mött en sådan driven gymnasieelev.
Ett svar till “Lucka 9 – Johanna Eriksson, StudyAdvantage.se”
Fantastisk människa den där Johanna! Hemsidan- studyadvantage.se – är väldigt inspirerande och informerande. Tummen upp!